Wednesday, December 23

UTC MELAKA DITUTUP MINGGU INI

No comments




UTC MELAKA JALAN HANG TUAH DITUTUP PERKHIDMATAN DARI 24HB DISEMBER 2015 SEHINGGA 27 DISEMBER 2015 sempena Cuti Maulidur Rasul dan Cuti Krismas.


UTC akan mula beroperasi pada Isnin, 28 DISEMBER 2015 dari jam 0830 AM - 2200 PM seperti biasa.

Mana-mana yang nak berurusan tu, datanglah hari ini atau Isnin depan kan.
Selamat Bercuti.

Monday, December 21

SEPAGI DI KLEBANG MELAKA

No comments
Gambar Ikhsan dari Google

SEPAGI DI KLEBANG MELAKA

20HB DISEMBER 2015, aku berpeluang melihat Klebang selepas proses menambak pantai dan adanya restoren menggunakan bas-bas lama. Sebelum ini aku datang masih dalam proses menambak pantai. Jadi teruja jugalah nak tengok.

Sampai jam 11 pagi, masih tiada sangat apa yang menariknya di Klebang yang panas ni. Jujurnya aku katakan, peniaga-peniaga di sini masih tidak mampu merebut peluang berniaga di kawasan tumpuan ramai yang disediakan Kerajaan Negeri Melaka.

Khemah pun lebih kurang uzur, tisu makan tiada, jual makanan pun satay bebola sotong, bebola ikan, keropok lekor itu sahaja. 4 biji bebola goreng di cucuk pada lidi berharga RM2.00 sebatang...Hurmm, Air Coconut Shake RM2.50 bolehlah juga. Dah hampir tengahari, nasi lemak pun tak nampak jangankan nasi lauk campur. Air panas pun tiada.

Tapi ini hari Ahad, mana peniaga lain? Meja kerusi pun agak uzur dan bas tiada ubahsuai dengan cat-cat lama menjadi stor simpanan barang peniaga. Tak pasti konsep apa bas itu dihimpunkan. Prasarana asas - air bersih untuk basuh tangan pun tiada. 

Sebelum ini, aku bersarapan di Ayer Keroh pun kedai Melayu masih macam berpuak dalam berniaga. Susunan pasu bunga sederhana besar menjadi pagar penghalang antara kedai-kedai sebelah. Mungkin kena passport berbeza jika ke kedai sebelah kan. Konsep perniagaan yang agak naif bagi memenuhi keperluan selera pelanggan yang ingin bersarapan pagi.

Makan tengahari di Hentian Klebang A, Kedai Paling Tepi :

1-   7 pinggan nasi putih (Nasi Putih agak keras)
2-   Setengah Bahagian Ekor Ikan Merah masak Asam pedas (Asam pedas cair dan ikan agak lama)
3-   1 ekor ikan cencaru sederhana dibakar
4-   1 piring daging masak asam pedas (Daging liat)
5-   1 piring sayur rebung masak lemak (Rebung keras)
6-   1 piring kecil cencaluk
7-   1 kelar ikan pari dibakar
8-   1 piring kacang panjang masak goreng
9-   1 piring telur ikan masak asam pedas (Asam pedas cair)
10- Teh O Ais Limau, Milo Ais, Teh Ais, Air Suam  (Air sangat Cair, Milo, Teh tak rasa pun)

Tiada khidmat hidangan seperti di parit Jawa Muar, guna pinggan kaca dan dihidang oleh pekerja yang bersih gitu.

Total RM 90.00 !!!

Makanan : 2/10
Air : 2/10
Kebersihan : 2/10
Nilai Wang : 1/10
 
Keseluruhan Markah : 1.75 / 10
* Sudah wajar tukar tukang masak/tukang buat air baru

 



Wednesday, December 16

DIY TEMPAT MENGAMBIL WUDHU

No comments
DIY TEMPAT MENGAMBIL WUDHU
Zaman sekarang, tandas sememangnya menjadi tempat mandi, melepaskan hajat, termenung dan kerja-kerja lain.

Kalau ikutkan kuliah yang aku dengar, kita perlu mengkhususkan tempat yang sebaiknya untuk ambil wudhu. 

Tetapi kalau rumah kampung, rumah sendiri bolehlah membuat saluran paip berasingan di satu sudut sesuai sebagai tempat berwudhu. Sudut ni tak lah terganggu dengan benda-benda yang kotor dan najis seperti baldi baju kotor, pampers ke dan percikan najis seperti air kecil dan air besar.

Jika di Apartmen, tandas agak-agak kecil dan tandas duduk atau cangkung memang menjadi makruh berhampiran tempat wudhu. Lepas tu ambil wuduk menghadap tandas pula. Nak keluarkan kos buat paip pun tak sesuai selain harga, dan tempat kecil. Guna paip getah pun adakalanya air berlebihan membazir dan kena pegang salur paip lagi.

Jadi gi Kedai MR DIY, beli paip sebegini yang boleh lentur samada mengambil wudhu di sinki atau pusingkan paip ambil wudhu di lantai pun lebih mudah. Harga kos paip RM35.00. Jika nak beli tikar getah bilik air 6 keping tu dalam harga RM22.00 di Mydin. Cari paip yang mudah dibuka dengan hanya gunakan jari sahaja dan air yang keluar tidaklah terlalu kuat menyembur dengan adanya penapis  di hujung paip ni. Kira mudahlah meratakan air wudhu.


Sebenarnya kebanyakan orang, mengambil wudhu selepas mandi sambil bertuala. Seeloknya tuala perlu panjang sehingga menutup aurat atau sebaiknya sudah selesai berpakaian, barulah mengambil wudhu dan terus mengerjakan solat.

Sunat sebelum tidur dalam keadaan berwudhu dan sentiasa dalam wudhu dan moga kaedah ini lebih memudahkan sesiapa sahaja. Berwudhu ini banyak disebut dalam Islam dan banyak manfaatnya dalam rumahtangga dan gangguan makhluk halus.

Wednesday, December 9

AKTIVITI DALAM SOLAT

No comments

AKTIVITI DALAM SOLAT
Ni nak maklum sedikit dari intipati tazkirah baru-baru ni.

  1. Jika seseorang tidak larat solat dalam berdiri, terpaksa duduk di bangku, Semasa angkat takbir kena berdiri dahulu baru boleh duduk.
  2. Jika ingin jadikan seseorang di depan sebagai imam, jika lebih dari seorang di depan kita kena cuit bahu imam sedikit dan baru angkat takbir untuk solat untuk maklum imam itu dilantik. Jika hanya seorang di hadapan kita, sekadar berdiri sebagai makmum bersebelahan imam dan angkat takbir untuk solat.
  3. Jika imam dan hanya seorang makmum telah duduk tahiyat akhir, kita ingin menjadi makmum, kedudukan kita adalah sebelah kanan makmum tersebut bukan belakang imam. 
  4. Jika seseorang sedang solat dalam keadaan tepi dinding atau halangan tertentu, kita tidak wajar jadikan dia imam kerana kemungkinan ia laksanakan solat sunat, qada, jamak dan sebagainya.
  5. Batal solat jika semasa solat banyak pergerakan, betulkan lengan baju, betulkan kunci, betulkan handphone, betulkan seluar dan macam-macam pergerakan.

Tuesday, December 8

MILO AIS LUAR BIASA

No comments
MILO AIS LUAR BIASA

Ahad lepas, 6 DISEMBER 2015, aku memandu balik dari Melaka ke Putrajaya. Kerana melihat laluan PLUS di google maps agak padat dan agak banyak juga kenderaan di Lebuhraya, aku kena ambil laluan keluar dari PLUS seberapa segera. 

Alhamdullilah, sempat keluar di EXIT Alor Gajah. Perjalanan dari Alor Gajah ke Putrajaya akan lalu Seremban, Sebelum sampai ke Seremban, aku ambil keputusan TIDAK mahu masuk PLUS Seremban dan menuju ke Lebuhraya LEKAS.

Sampai di Ujong Pasir Negeri Sembilan dekat Ampangan tu (dalam jam 9 malam)-laluan kampung ke LEKAS, singgah la di Kedai makan Hanif Kitchen (Nak kata restoren pun kedai makan ni tak berapa besar, ok2 gitulah maklumlah laluan kampung).

Aku dan rakan hanya pesan 2 minuman sahaja. 1 Milo Ais dan 1 Milo Panas di Hanif Kitchen. Jumlah dicaj adalah RM 6.00. Kalau normal dengan rate mamak di Putrajaya pun milo ais dalam RM 2.40, Milo panas dalam RM 2.00. Baru berapakan? 

Aku belanja kawan, dan minta dia bayarkan sambil aku hulur dia RM5.00, maklumlah badan dah tak larat, lepas tu memandu kan sebab dari malam Jumaat hingga Ahad aku sibuk mengecat rumah dan bersihkan rumah di Taman Muzaffar Syah. Masa duduk tu oklah, masa keluar kereta tu rasa sangat dari betis ke pinggang memang ketat. 

Cuma dalam kereta tu aku kira-kira semula harga 2 minuman tu memang dah tahap Restoren Piza Hut.

Ni Pic Ikhsan Google tapi sebiji la gelas Milo Ais aku order tu.Cuma bezanya straw kedai ni pakai boleh tarik lipat tepi tu mungkin mahal kat straw kot.

Dah hilang haus, lalu je LEKAS, memang terperanjat juga la kan kenaikan tol.


"Highway concessionaire Lebuhraya Kajang Seremban Sdn Bhd has announced new toll rates for exits along the 44.3 km-long highway. The new toll rates for Class 1 travel, on a journey beginning from the Kajang Selatan toll plaza, are as follows: RM1.30 (exiting at Semenyih toll plaza), RM3.40 (exiting at Pajam toll plaza), RM4.80 (exiting at the Mantin toll plaza) and RM6 (exiting at the Setul toll plaza).


The new rates come into effect on October 15, and replace the current toll charges, which for the same route are now RM1.10 for Semenyih (making for a 20 sen increase), RM2.80 for Pajam (a 60 sen increase), RM4 for Mantin (an 80 sen increase) and RM4.90 for Setul (up by RM1.10)"


Nak lebih sah lagi rujuk website LEKAS

Sekarang baru aku faham kenapa harga Milo Ais dan Milo Panas naik di Negeri Sembilan kan. Mungkin kena beli softpack Milo 400 grams dalam RM7.80 di AEONBig Alamanda, buat di rumah je kan. 

 Kalau nak lagi cepat kaya, beli terus 10 KG Milo untuk setahun kan.

 
 

Wednesday, December 2

BATERI KONG VS BATERI TAK KONG

No comments

BATERI KONG VS BATERI TAK KONG
 
Bagaimana nak tahu bateri kereta kita elok ke tidak. Mula-mula pastikan kita benar-benar membeli bateri di kedai bateri tak kong...


Tuesday, December 1

IKEA CHERAS AGAK SUKAR DIKUNJUNGI

No comments
IKEA CHERAS AGAK SUKAR DIKUNJUNGI

Hari ini aku sempat singgah ke IKEA Cheras Jalan Cochrane.
Memang sesak walau hari Selasa dan jam masih menunjukkan jam 12 tengahari sahaja-belum masuk waktu rehat tengahari lagi tu.

Bayangkan jika hari hujung minggu dan keadaan sesak ditambah pula kerja-kerja pembinaan sana dan sini dan jika hujan memang susah untuk bergerak.

IKEA Cheras berdekatan dengan Stesyen MRT yang masih dalam pembinaan, dan juga bersebelahan dengan kondominium serta pasaraya dalam pembinaan juga. 

Dengan Kuala Lumpur hujan setiap petang, aku rasa mereka yang nak ke IKEA, tangguh dahululah. Banyak laluan jalan diubah untuk kerja pembinaan dan banyak juga jalan menjadi kecil dengan halangan kon-kon sementara pembinaan.

Suasana dalam IKEA sama sahaja seperti di Damansara cuma dikhabarkan lebih besar dari IKEA Damansara. Barang-barang dan susun-atur pun SAMA dan seperti biasa, ramai orang sepanjang hari. Diulangi ramai orang sepanjang hari dan pelanggan yang menyandang beg besar IKEA kebanyakkannya beg masih ringan juga walaupun menghampiri stesyen akhir. Aku memang jalan lenggang je la takda niat nak beli apa-apa pun.

Beratur membeli karipap pun ramai itu pun belum tahu ada kerusi meja ke tak. Tak sanggup aku nak beratur dan aku perlukan 51 minit (1235PM-1325PM) sahaja untuk masuk dan keluar dari IKEA.

Caj Parkir RM2.00 untuk 51 minit pada hari Selasa dan agak banyak nyamuk serta keadaan kawasan parkir masih berdebu dan kebanyakan tiang-tiang belum bercat dan ditandakan dengan catatan pada kertas bersaiz A4. 

Sepanjang dalam perjalanan balik dengan perut masih lapar, pening sebab jalan sesak, jalan berpusing-pusing dan juga rasa tertekan la mencari jalan-jalan pintas. Dalam hati, sanggup juga orang berpusu-pusu membeli makanan dengan alasan waktu zuhur tengahari telah tiba. Gerun juga melihat gambar-gambar pembukaan IKEA pada hari pertama. Hmmmm Ok No Comment.

Thursday, November 26

MEMBACA RESIT THE CHICKEN RICE SHOP

No comments
MEMBACA RESIT THE CHICKEN RICE SHOP

Hari ini aku makan tengahari di The Chicken Rice Shop Alamanda. Cuaca pun elok sangat dan sesuai berjalan kaki. Sebenarnya dekat sangat dengan pejabat, tetapi aku ambil jarak jauh ke Parkson dahulu baru ke TCRS. Macam mana nak kira bil TCRS ni?

Nak senang kira, makan dengan kawan menu yang sama dan bil bahagi 2 orang. Bagaimana pula kiraan GST  dikenakan?

GST dikenakan SELEPAS jumlah menu yang kita makan/minum + Caj Perkhidmatan 10% 5%, dapat nilai sub total baru didarabkan dengan 0.06 atau 6%. Dapatlah GST dalam RM1.822 tetapi sistem tunai membuat bundaran kepada RM1.83. 

Kalau kita jenis teliti, semua bil jika dibundarkan menjadi genap dah, susah dapat kepada 5 Sen. 

Bayangkan harga makanan RM8.98 dan harga minuman pun RM5.48 untuk seorang. Nombor-nombor harga menu ini disetkan kepada nombor 8 ke atas untuk penjumlahan genap dalam resit. Agak-agak sebelum GST, berapakah harganya kan. Naik senyap-senyap kah?, turun kah?, tak turun kah?

Banyak benda baru dan macam teransang minat je nak beli kan lebih -lebih lagi sling beg di Al-Ikhsan Alamanda.

Harganya RM59.00 termasuk caj GST jenama AL. Sedap dan selesa digantung di badan dan banyak poket pula tu. Tapi sekarang zaman berjimat cermat, RM60.00 tu rasanya boleh dapat 2 beg pampers jika Pampers Pet Pet ada sales RM29.90 kan - itu pun jika nasib baik dapat jumpa harga tu lagi.

Selamat menjamu selera......

Wednesday, November 25

KAUNTER PERBADANAN TABUNG PENDIDIKAN TINGGI NASIONAL PTPTN

No comments
KAUNTER PERBADANAN TABUNG PENDIDIKAN TINGGI NASIONAL PTPTN

Masih berkisar tentang hutang lagi. Cuma kali ini adalah hutang berkenaan Pinjaman Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional PTPTN.

Sekarang banyak kaedah pembayaran PTPTN, melalui Online Perbankan, e-FES dan kaunter-kaunter yang dibuka sepanjang hari bekerja malah ada yang dibuka pada Sabtu dan Ahad seperti di UTC.

Kaunter-Kaunter ini dibuka siap dengan kemudahan pembayaran samada secara tunai, kad debit dan kad kredit. Caj Servis RM0.50 dan GST RM0.03 dikenakan bagi setiap transaksi.

Bagi peminjam yang membuat pembayaran potongan gaji, ditawarkan kadar kos pengurusan yang lebih kompetetif  dan rendah dari sedia ada. Kos Pengurusan ini adalah sekitar 1% dan 3%.

Terbaru, jika pelajar yang kehilangan Sijil Pelajaran Malaysia atau ingin mendapatkan salinan sijil yang baru boleh ke Blok E11 Kementerian Pendidikan Malaysia, Kompleks E Putrajaya dan sambil-sambil itu boleh ke blok sebelahnya, Blok E12 untuk memahami pinjaman pertama anda sekiranya bergelar mahasiswa dan mahasiswi. Sebelum tandatangan PTPTN kena juga maklum syarat pelepasan dan kadar diskaun yang PTPTN tawarkan sekiranya mendapat Ijazah Kelas Pertama.
 
Alamatnya : Kementerian  Pendidikan Malaysia, Bahagian Pengurusan Sumber Manusia, Aras bawah blok E12 Kompleks E, 62604 Putrajaya. Buka akaun PTPTN atau SSPN sekiranya anda bercadang melanjutkan pelajaran kelak.

JOMPAY - JOM BAYAR LEBIH MUDAH

2 comments
* "JOMPAY mengecaj anda sebanyak RM0.50 daripada jumlah bil anda. Jika Bil anda RM16.00, jadi wajib bayar RM16.50 sebab JOMPAY tolak RM0.50.(Kemaskini 30 DISEMBER 2015)"

* Klausa ini akan dikemaskini semula apabila menerima penyata penuh dari YPJ kelak (Kemaskini 02 FEB 2016)


JOMPAY - JOM BAYAR LEBIH MUDAH

Pernah ke kita semasa membayar bil utiliti, membayar pinjaman pendidikan negeri ke atau apa-apa, kita hadapi kesukaran membuat bayaran melalui talian perbankan online?

Ok, ada bank tempatan telah menetapkan bahawa bayaran minimum pindahan secara online yang dibenarkan adalah paling minimum RM50.00 setiap transaksi. Kurang dari itu memang tidak dibenarkan.

Bagi pembayaran Pinjaman Pendidikan Yayasan Negeri, kebanyakan bank mengecaj RM1.00 setiap transaksi berbanding FPX atau e-FES (Semua transaksi pembayaran balik melalui FPX akan dikenakan caj RM0.50 kepada akaun pembayar tidak masuk GST lagi ni. Anggaran RM0.53 lah).

Memandangkan baki hutang sebanyak RM16.00, kita tidak perlu bersusah payah nak hantar cek sebab kena caj komisen pula nanti dan kos Setem.

Maka survey punya survey dapatlah kaedah pembayaran melalui JomPay. Servis ini adalah percuma, cuma perlu tahu no kod Penerima seperti dibawah ini. Kod ini adakalanya dipaparkan di laman Web/Portal syarikat/institusi.


Tidak semua ada perkhidmatan JomPay seperti PTPTN masih gunakan e-FES. Kes aku, aku guna CIMB sebab dalam Maybank tidak jumpa servis ini, mungkin tidak kelihatan pada mata aku semasa mencarinya. Selepas login CIMB, klik ke link pautan Pay-> Bills-> dan di situ ada butang radio pilihan JomPay.



Selepas isikan butiran Ref-1 dan Ref-2, Maklumat no kod tersebut ada dinyatakan dalam transaksi CIMB seperti 9753 adalah Yayasan Pelajaran Johor. Rujuk Kod disini untuk lebih sahih setiap kod biller tu.

Apa yang bernama hutang, loan ke, pinjaman ke, wajib dibayar tanpa alasan selepas anda bersetuju dengan terma dan syaratnya. Jadi bersegeralah menunaikan kewajipan.



Tuesday, November 24

SIAPA PANDAI, SIAPA BODOH?

No comments
(Sinar Harian, 16.11.15)

SIAPA PANDAI, SIAPA BODOH?

Berkaitan dengan pengiktirafan UEC, siapa bodoh? Yang bercakap itu bodoh atau kerajaan? Jangan kerana mahu popular atau laparkan undi, maka matlamat menghalalkan cara. Sebagai negarawan, lebih baik buat kajian dahulu atau bertanya kepada menteri berkaitan kenapa hingga kini kerajaan tidak meluluskan UEC?

Bakat (talent) sudah tidak penting lagi jika tidak ada kesetiaan (loyal). Kita tidak perlukan rakyat yang belot, walaupun bagus, jika tidak menjunjung agenda negara, sebaliknya menjunjung agenda negara asing.

Sama juga tindakan ultra kiasu mahukan nama Bagan Nakhoda Omar ditukar kepada nama Bagan Cina, hanya kerana tidak ada orang Melayu tinggal di kampung itu. Bukankah sejarah negara ini bermula dengan nama Tanah Melayu (Rezab Melayu), jadi apa masalahnya. Siapa pandai, siapa bodoh?

Di Thailand, langsung tidak ada nama Cina (termasuk kampung Cina), walaupun di sana ramai juga Cina. Begitu juga di Indonesia. Pasal apa Cina tidak membantah? Kembalilah kepada sejarah. Kadangkala ada betulnya kata-kata balik tongsan, kerana kita tidak pernah terfikir berada di Malaysia.

Berbalik kepada isu UEC, saban kali saya tulis, ikut sahajalah arahan yang ditetapkan oleh Kementerian Pendidikan (KPM). Kenapa berdegil sangat? Sijil sekolah kita (contoh, SPM dan STPM) semua diiktiraf di peringkat antarabangsa. Kenapa terlalu kecinaan? Kita tinggal di mana sebenarnya?

Jangan hanya mendengar pendapat ultra kiasu. Panggillah wakil Menteri KPM sama. Tanyalah pakar pendidikan. Saya juga menawarkan diri. Jangan sedap mulut bercakap tindakan kerajaan pusat bodoh. Yang bercakap itu, pandai sangatkah? Ketika berada dalam kabinet suatu ketika dahulu, kenapa menikus? Tidak semua ahli politik pakar? Sekadar ada ijazah asas, masih belum pakar. Maka, rujuklah pakar. Bukan buat kelakar.

Saya tidak akan sebegitu lantang jika UEC mematuhi arahan KPM dan menjunjung agenda negara. Masalahnya mereka engkar, setelah begitu banyak peluang diberikan. KPM hanya mensyaratkan agar UEC memenuhi keperluan Dasar Pendidikan Kebangsaan, seperti yang ditakrifkan dalam Akta Pendidikan 1996. Selain itu, standard komponen Bahasa Malaysia UEC tidak setaraf dengan SPM, liputan kurikulum sejarah UEC bagi sejarah negara ini juga terhad. Pendek kata, syaratnya amat mudah. Mereka hanya mahukan kecinaan itu dikekalkan. Apakah kita patut benarkan perbuatan membina negara dalam negara?

Pakar Perlembagaan, Shad Saleem Faruqi berkata, perlembagaan hanya membenarkan hak untuk belajar bahasa ibunda, bukan hak belajar dalam bahasa ibunda. Dengarlah nasihat pakar kalau kita tidak pakar. Jika semua mahu mengakui pakar, siapa yang pakar? Ini bukan sifat negarawan.

Jika UEC sangat baik, sila ambil SPM bersekali, dapat dua sijil. Kenapa tidak berani? Bersusahlah sedikit. Kenapa kerajaan juga dipersalahkan? Justeru, saya amat memuji dan menyanjung tinggi bumiputera Sabah dan Sarawak kerana tidak menuntut sekolah berasaskan etnik. Jika tidak, ribuan sekolah berasaskan etnik akan wujud. Inilah kelebihan bumiputera di sana, berbanding ultra kiasu. Berperangai seperti Yahudi. Bila dapat tempat, mula lupa diri. Dia ingat negara ini dia yang empunya.

Kenapa kita hanya bercakap soal pengiktirafan antarabangsa, tetapi langsung tidak bercakap soal pembangunan negara bangsa, pembinaan jati diri dan semangat patriotisme? Mana ada pendidikan caca merba di dunia ini, kecuali Malaysia? Hebat sungguh toleransi kita meraikan kepelbagaian. Malangnya tidak dihargai. Terus mencari dan mencipta masalah. Kemudian salahkan kerajaan.

Justeru, saya mohon kepada ahli politik, berhentilah bercakap perkara bodoh dan menuduh kerajaan bodoh. Jika kerajaan bodoh, sudah tentu siapa yang duduk dalam kerajaan juga bodoh. Adakah kita hanya menjadi pandai setelah keluar dari sistem?

Saya masih ingat pesanan ilmuan Islam. Pertama, jadilah orang tahu, dia tahu, yang dia tahu. Ini yang terbaik. Jika tidak pun, jadilah orang yang kedua, dia tahu, tetapi dia tak tahu, bahawa dia tahu. Masih lagi boleh diubati bersama kategori ketiga, dia tidak tahu, tetapi dia tahu, bahawa dia tidak tahu. Amat malang jika kita jatuh dalam kategori ini, keempat, dia tidak tahu, dia tidak tahu bahawa dia tidak tahu. Kelima, dia tidak tahu, buat-buat tahu, yang dia tahu, sebenarnya dia tidak tahu. Berat sungguh kategori akhir ini. Tanyalah pakar agar jadi pandai.

Kadangkala saya sedih melihat ahli politik, apabila bercakap atau bertindak dia tidak berfikir terlebih dahulu, sehingga terserlah kebobrokkannya. Sama juga ultra kiasu yang mahukan nama kampung Melayu ditukar kepada nama Cina, hanya kerana tidak ada Melayu tinggal di situ. Ini bukan soal Cina atau soal Melayu, ini soal sejarah Melayu. Jika tidak faham, pergi masuk ke sekolah.

Dalam Islam, Nabi suruh kita berfikir kerana berfikir seminit lebih baik dari sembahyang sunat berpuluh rakaat. Berfikir itu adalah proses yang paling tinggi dalam pembelajaran. Membaca, belajar, menelaah dan berbincang masih belum cukup, jika kita tidak berfikir. Berfikirlah, barulah pandai.

Friday, November 13

PENAWAR ITU PAHIT RASANYA, MURAH HARGANYA, TERBUKTI KHASIATNYA

No comments
PENAWAR ITU PAHIT RASANYA, MURAH HARGANYA, TERBUKTI KHASIATNYA

Sekarang ni ramai penjual dah merapu mula mencari pelanggan melalui media TV.

Jika sebelum ini, aku kerap juga jumpa di hospital, di kedai makan, di pasaraya, tapi produk yang dikatakan baik ni mulai sampai dengan mudah ke mana-mana pelusuk. Mula-mula digunakan akhbar dan sekarang televisyen pulak.

Mudah ke mengambil jus, minuman tambahan, kopi segera dan macam lagi hanya dengan niat nak sembuh dari kesakitan sendi dan nak kelihatan cantik?

Takda benda di dunia ni semudah itu, tapi semudah ditipu tu biasalah. Aku bagi contoh sahaja, semasa di Farmaseutikal dulu, ubat batuk yang dihasilkan dalam 1 tong adalah lebih kurang 50KG gula pasir dan tambahan pewarna lain. Codeine Phosphate (terhasil dari Morphin) yang dicampurkan dalam jumlah sedikit untuk ubat batuksangat pahit mengalahkan lempoyang.

Semakin hari kita dah tak kenal akar tengkuk biawak, lempoyang, ubi jaga, daun payung ali, pokok petawali, daun beruas/daun singkir dalam Bahasa Jawanya sedap dicampur asam pedas ni, dan macam-macam lagi. Semua hanya tinggal nama. 

Dadah ini jumlahnya sangat sedikit tetapi sebab memenuhi selera dan tekak orang yang ingin sihat, perlulah di bagi perasa yang sedap. Mana orang nak beli ubat jika tidak sedap.

Walaupun tahu khasiat kebaikan akar-akar pahit ni, tapi kita tak pilih juga yang terbukti berkhasiat bergelumang dengan tanah tu, maka jadi mahal bila dibotolkan cantik-cantik dengan gelatin dan gula (makanya ia ada tarikh luput).

Asas yang mudah pada aku, zaman sekarang semua ubat, semua makanan berkhasiat kalau boleh nak dijadikan kuih atau gula-gula berwarna-warni sebab senang dimakan bila-bila. Kopi pun dah macam-macam genre dari zaman dulu pahit semerbak, kerja kebun rajin dan hilangkan migrain, sekarang dah jadi wangi dan boleh melompat tinggi lepas tu ketagih.

Air kopi sekarang kalau boleh harum macam bunga lavendar, bunga ros tapi semua tu hanya dapat kita nikmati sebelum ia lepas ke dalam tekak kita je. Kita ada kalanya ditipu oleh perasa dan perisa buatan. Sedangkan Vape pun boleh dicipta pelbagai perisa, apatah lagi pandan dan strawberry tu. Jika dakwa-dakwi makanan dan minuman tu sangat berkhasiat, kenapa masih banyak tidak digunakan dalam Bahagian Perubatan Tradisional dan Komplementari, Kementerian Kesihatan Malaysia.

Jadi kembalilah pada fitrah, yang pahit itu ada dalam penawar seperti akar kayu. Pseudoephedrine pun ubat rasanya pahit sebagai ubat alergic, cuma bandingan keduanya ialah kesan sampingan yang hadir jika dalam dos tinggi.

Wednesday, November 11

KOMPAUN KESALAHAN TEMPAT LETAK KERETA DI PUTRAJAYA

No comments
KOMPAUN KESALAHAN TEMPAT LETAK KERETA DI PUTRAJAYA

*Nak dijadikan cerita, baru-baru ini aku dalam keadaan tergesa-gesa. Sepanjang 2 minggu semua kerja dalam tergesa-gesa kira dalam mode fast and furious. Banyak hal kecemasan berlaku pada diri aku dan keluarga termasuklah anak aku.

Dipendekkan cerita tanpa masuk cerita drama tentang diri aku dan iklan seumpamanya, maka aku ringkaskan sewajarnya menjadi 1 cerita yang lebih bermakna pada pengunjung blog aku ni untuk baca-baca dan bolehlah ambil iktibar jika perlu.

Kisahnya begini, Putrajaya kebanyakkan tempat adalah larangan memarkir kenderaan samada motorsikal atau kereta. Sebab itu diperkenalkan Park & Ride. Tapi aku lebih suka jika bulatan terbesar di Putrajaya itu disediakan laluan berbumbung sebab jika sekali pusing pun dah dekat 3.5KM, jika tengahari, boleh bau hangit rambut aku.

Bagi aku warga Putrajaya, terlihat sangat janggal jika menunggang basikal yang harga bawah RM500.00. Masalah ini dah jadi tabiat diwarisi, kalau naik basikal sahaja mesti ada jenama, jika tiada jenama, aku sengaja cari nahas oleh mata-mata dan bualan orang sekeliling. Jadi dimudahkan cerita aku ni takda kaitan dengan basikal dan tidak mungkin aku akan beli basikal, cuma aku memandu sebuah Viva yang masih berhutang di bank tempatan.

Sebab Viva ada 4 roda, ia tidak boleh diparkir sembarangan, bagusnya ia boleh bawa penumpang. Itu lah mukadimah perlunya sebuah kenderaan beroda 4.

Jadi jangan salahkan aku kenapa aku tak naik bas dan menunggang basikal atau jalan kaki.

Mari kita ke bahagian subjeknya.

Tanggal 5HB November 2015 lepas, sahlah aku diantara insan yang terpilih menerima resit sekembalinya dari kerja. Resit ini bukan sembarangan, ia disahkan oleh Undang-Undang Lalulintas dalam Pentadbiran Putrajaya.

Bukan kerana aku sengaja parkir di kawasan larangan, cuma kerana kerap keluar masuk pejabat atas hal urusan kecemasan, maka duit kertas aku pun berkurangan ditambah pula di tengah bulan gaji. Dengan 1 Jam RM1.00, seminggu boleh mencecah RM40.00 maka dengan itu aku cuba kurangkan (kadang-kadang) dengan parkir di tempat orang lain yang sama niat dengan aku.

Kompaun tersebut dijenamakan  sebagai "Kelas DB : Tawaran Mengkompaun Kesalahan Tempat letak Kereta-01. Meletakkan kenderaan di luar petak/tempat letak kereta-perenggan 4 Perintah Pengangkutan Jalan (Peruntukan Tempat letak Kereta WPPJ 2002)" dengan nilai kompaun RM100.00.

Tidak semua kelas dalam kompaun boleh membuat rayuan.

Melalui mereka yang terdahulu mahir dalam bidang mendapat kompaun ini, kompaun dikenakan dalam RM50.00 jika dilunaskan dalam 7 hari dan menjadi RM150.00 jika melebihi 7 hari.

Bagi pengunjung luar yang hadir ke Putrajaya, eloklah berhati-hati akan kawasan yang sememangnya dilarang parkir dan seeloknya parkir di kawasan disediakan atau drop by sahaja. Jika kita dah salah, pertama sekali BERSEGERA mengaku salah, kedua, BERSEGERA minta maaf dan ketiga BERSEGERA merayulah sebab bukan senang nak mencari duitkan. BERSEGERA ini tunjukkan kita betul-betul nak memperbaiki keadaan dalam situasi harmoni dan sewajarnya. Jika korang ada modul kaedah yang lebih berkesan, bolehlah share sama ya.

*Disebabkan aku pun mengikut kaedah di atas, maka aku pun amalkan dan Alhamdullilah ia sedikit sebanyak membantu aku menyelesaikan masalah yang aku buat. Jadi masalah aku, kenalah aku juga yang selesaikan. Biasakan diri jangan komplen dan kutuk2 sebab ia jadikan keadaan lebih rumit. 

Kesimpulannya tentang kompaun tu boleh membuat aku tersenyum lebar.


TEBUS MATA BONUSLINK DI SHELL TAMAN MUZAFFAR SYAH MELAKA

1 comment

TEBUS MATA BONUSLINK DI SHELL TAMAN MUZAFFAR SYAH MELAKA

Salam pagi Rabu setelah kembali bertugas dari Cuti Umum Deepavali.

Dah lama aku nak cerita berkenaan Bonuslink ni sebabnya aku jenis tak minat nak pantau point-point yang hilang dan juga mengumpul point. Jika point dah sampai pada tahap tertentu, aku rasa wajar tukar pada hadiah dari Bonuslink. Itu aja semudah A,B,C.

Sebab bila aku tengok ramai pengguna KATA Bonuslink ni membazir sebab point boleh expired (Luput 36 Bulan pun tak ok lagi ke), point susah nak tebus lah, point tebus barang kategori murah-murah lah, rugi berbelanja di Parkson dan Shell beribu-ribu RM la gitu.... Dah bagi point pun banyak merungut kan. Bukan payah pun usahakan sedikit tenaga dengan membawa kad Bonuslink dan menghulurkan kepada kerani kaunter tu pun. Tak tahu lah zaman akan datang lagi mudah, senang scan telinga ke, scan mata ke untuk kumpul/tebus point.

Yang jadi lagu tu kenapa sampai hoping melangit sangat, jika kita rasa perlu berbelanja dan ada ganjaran sikit pun ok lah sebab memang kita dalam keperluan nak berbelanja bukan dipaksa-paksa beli itu beli ini. Tak berbelanja pun alhamdullilah, income kita tak terjejas kan. jadi berbelanja bila perlu DAN bertuah dihargai.. fullstop situ dulu.


Ok inilah hasil aku tebus Bonuslink 3700 mata di Shell Jalan Ayer Keroh di Taman Muzaffar Syah tu. Takdalah aku harap ia payung emas atau payung serba magik sebab kira syukurlah ada juga ole-ole selama berbelanja ni kan. Janji ia boleh bekerja sewajarnya. Ni modelnya.
Jika nak redeem, SHELL hanya terima sebelum jam 9.00 Malam sahaja sebab staf kena login sistem. Mungkin malam-malam takda internet rasanya. Setiap SHELL baranganya tidak sama, ada barang berbeza setiap outlet ikut stok yang ada. Jika ke SHELL di kampung-kampung mungkin tidak masuk bahagian dalam Kempen Bonuslink ni.

Sebelum ini aku dah redeem secara online dan barangan dihantar melalui Kurier, cuma kali ini aku berminat dengan payung di SHELL dan nak tebus sendiri. Bila di buka dan tutup payung ni rasanya pun mantap gitu, sambar sajalah yang ni kan.

Caranya tebus mata mudah sahaja, serah kad Bonuslink dan ada passwordnya : [nombor tarikh lahir anda].

Ni aku nak tegur sikit DIGI, kenapa mulai tahun 2016, pengguna Postpaid Digi dah tak dapat point Bonuslink lagi?? 



Friday, October 30

DIABETIS TAK BOLEH SEMBUH

No comments
DIABETIS TAK BOLEH SEMBUH

Assalamualaikum

Ramai menyangka jika tidak mengambil minuman bergula, MEREKA BEBAS penyakit DIABETIS.

Hakikatnya gula bukan hanya tertumpu kepada minuman tetapi juga makanan.

ORANG GEMUK lebih mudah menghidap diabetis sedangkan adalah mitos sedangkan mereka yang tidak aktif adalah punca GLUKOS tidak digunakan sebaik mungkin.

Kadar glukos tinggi bagi DIABETIS 2 disebabkan BETA ISLET di dalam PANKREAS tidak mengeluarkan INSULIN mencukupi atau mati perlahan-lahan.

INSULIN tidak aktif iaitu GLUKOS tidak boleh memasuki sel dan hanya berlonggok dalam peredaran darah.

WHO telah mengisytiharkan 14 NOVEMBER sebagai HARI DIABETIS SEDUNIA.
Diabetis tidak boleh sembuh TETAPI masih boleh dikawal.

PENGURUSAN berat badan adalah kaedah mengawal GLUKOSA dalam Darah. pengawalan Glukosa darah akan jadi sukar jika berat badan bertambah.


Thursday, October 15

WAKTU OPERASI BANK TAK SAMA DENGAN OPERASI MESIN LAYAN DIRI

No comments
WAKTU OPERASI BANK TAK SAMA DENGAN OPERASI MESIN  LAYAN DIRI

Salam Maal Hijrah 1437H, Memandangkan semalam cuti umum Maal Hijrah seluruh Malaysia, aku ingat bank-bank tutup cuti umum juga.

Ops jangan salah faham, memang bank tutup cuti umum, tapi mesin Automatic Teller Machine  (ATM) dan Cash Deposit Machine (CDM) masih boleh diakses sebab diasingkan di luar pintu utama bank.

Ini contoh Bank CIMB Cawangan Presint 2 Putrajaya. Mesin ATM, CDM, Cheque Deposit masih boleh digunakan sebab hanya pintu utama bank sahaja di tutup. Masa Operasi 0915-1630 setiap hari KECUALI Jumaat hingga 1600 sahaja. (Nampak ke pic aku di cermin tu hehe)




Ini pula Bank Simpanan Nasional Cawangan Putrajaya juga ATM, CDM terletak di asingkan dari pintu utama bank. Waktu Operasi 0900 - 1645 setiap hari.

Kenapa aku masukkan panduan waktu operasi bank ni dalam entri kali ini? 

Sebab semalam cuti umum, aku pula diminta oleh kontraktor untuk mendepositkan bayaran baki kos renovasi rumah tu pada hari Selasa. Sebab berjanji dengan kontraktor tu pada hari Rabu tak tahu pula cuti umum, jadi pagi semalam aku SMS kontraktor cakap bank tutup - berdosa tau menangguhkan pembayaran hak/bahagian orang tu kira zalim juga tau. Majikan yang menangguh-nangguh upah pekerja pun begitu.

Kesian juga kan sebab aku kurang maklumat, aku andaikan Bank CIMB boleh senang keluar tunai tapi nak deposit ke dalam CDM  BSN - ingatkan mesin-mesin deposit BSN tutup juga. Apa pun, aku kongsi info ini untuk semua. OK Bye

AWAS JANGKITAN PARASIT KUCING

No comments
AWAS JANGKITAN PARASIT KUCING

Saya ialah penggemar Kucing. Saya mempunyai 10 ekor kucing di rumah, Kebanyakkannya kucing kampung. Untuk pengetahuan doktor, saya sedang mengandung ANAK PERTAMA dalam 4 Bulan.

Saya tidak mengalami apa-apa alahan atau masalah perubatan semasa hamil. Kawan baik saya ada memberitahu akan masalah yang mungkin timbul kepada bayi dalam kandungan jika kita membela kucing. Mohon penjelasan dari doktor.

Sekiranya anda hamil, perlu menghadkan masa bersama kucing dari segi pengendalian najis kucing. Keadaan ini berkait rapat dengan sejenis parasit iaitu PROTOZOA yang dikenali sebagai TOXOPLASMA GONDII yang membiak dalam usus kucing dan hadir dalam najisnya serta di dalam tanah.

Parasit ini tidak membahayakan orang dewasa tetapi menyebabkan masalah kesihatan kepada bayi dalam kandungan.

Tiada sebarang petanda luar biasa apabila dijangkiti parasit ini.

TOKSOPLASMOSIS KONGENITAL adalah satu masalah perubatan yang mana bayi dalam kandungan dijangkiti melalui uri. Wanita yang menerima pendedahan kepada toksoplasmosis ketika  hamil boleh menyebabkan kematian bayi dalam kandungan termasuk buta dan kecacatan otak. Toksoplasma juga boleh dijangkiti melalui DAGING MENTAH atau SEPARUH MASAK.

Elakkan memelihara kucing semasa HAMIL

Artikel Klik Sini

Tuesday, October 13

SERVIS AIRCOND YANG MENGHAMPAKAN

5 comments

Link Berkaitan  AIRCOND:

1- OPERASI ASAS PENYAMAN UDARA KERETA
2- SERVIS AIRCOND YANG MENGHAMPAKAN
3- 4 TUTORIAL TIPS SERVIS DAN MENJAGA PENYAMAN UDARA KERETA

Servis Aircond di Kedai Sato Auto Seksyen 7 Bandar Baru Bangi.

Nampak di Banner, tulis servis aircon RM38.00. Bila tanya lebih-lebih rupanya ada caj RM120.00 kos servis.

Servis apa pun aku tak pasti, tanya belajar kemahiran mana pun diam aje.

Tanya ini, tanya itu apa pun tak tahu. Semua tak tahu, diam seribu bahasa. harapkan 3/4 orang pun sama juga perangainya. 

Yang pasti dan nyata bangsa ni bukan belajar khusus kemahiran untuk servis automotif, sekadar ikut-ikut kerja dan belajar ikut bahasa dia saja. English langsung tak paham.

Bila diikut nak tengok , buat-buat kerja lain pula.

Resit amend ikut suka, depan kedai tulis lain, mekanik kata lain,  kerani tulis lain janji adjust-adjust dapatlah RM150.00 juga.

Hasilnya, aircond nak kata sejuk tak sejuk juga, masalah lain dikatanya. Cuma tahu nak duit tambah lagi saja. Memang tak nak mengaku salah dia juga.

Tobat aku nak pergi kedai SATO AUTO ACCESSORIES, SEKSYEN 7 BANGI lagi...Lepas ni nama SATO buat aku trauma..Brothers pun sama, mengencing aja, cakap semua pandai, masalahnya bukan kereta dia, test tu test ni, perghh modalnya aku juga. 

Ok jangan pergi sini lagi buat kereta...Nak pergi juga sendiri tanggung risiko...Bye




Tuesday, October 6

HOBI MENJAHIT MEMANG MENENANGKAN JIWA

No comments

Entah kenapa sejak akhir-akhir ini aku selalu juga lihat model mesin jahit di laman web Lazada, 11street, mudah.my. Mungkin tiba-tiba minat lama kembali datang setelah seminggu aku mengemas kain-kain lama di rumah.


Aku mula belajar tak rasmi menjahit ni ketika lepasan sekolah. Bukan perempuan sahaja pandai main mesin jahit, aku pun menyibuk sama. Peluang masa tu datang sejak aku pernah kerja di kompleks beli belah di Batu Pahat dan Taman Sentosa Johor Bahru.

Peluang jadi promoter, kerja part time bahagian sukan walaupun tiada keperluan pakaian dan seluar untuk dijahit tapi aku rajin-rajin belajar ke bilik menjahit tiap kali tak sibuk. Jarak bilik menjahit ni pun tak jauh dari kaunter aku. 

Antara paling aku teruja apabila pelanggan yang datang tingginya sederhana (dalam 140-150cm) sibuk membeli seluar jeans. Peluang macam ni memanglah aku booking dahulu lebihan kain jeans yang banyak terbuang. Biasa paling banyak lebih sejengkal pada bahagian kaki yang dipotong ni.

Dengan sejengkal kain denim mahal ni, macam-macam kita boleh buat. Mesin jahit pun bukan jenis murah. Setakat patah jarum tu biasalah.  Kebanyakkan kawan-kawan aku agak takut nak memotong kain denim atau slack yang harganya RM160 ke atas. Bayangkan kalau Slacks atau khakis jenama Orlando ke, tak semua orang berani potong dan jahit. Lagi satu, kain denim agak tebal dan susah dijahit, kemungkinan jarum patah tu 50-50 lah.

Dah bermacam-macam jenama juga la seluar jeans dan khakis atau slacks aku potong selamba je depan pelanggan.(tapi ada resit bayar dulu la). Lebihan kain ni pun kebanyakkannya aku buat untuk beg pensel, kocek-kocek kecil macam isi batu seremban, kain buruk dan tak ingat dah.

Mesin jahit yang aku jumpa pun jenis heavy duty dan jahitan tepi sahaja, tiadalah sangat mesin jahit patern moden macam sekarang. Minat aku pun hanyalah untuk menjahit langsir, kusyen dan yang takda kaitan dengan ukuran badan manusia - takda sangat nak serius menjahit baju, sekadar suka-suka. InsyaAllah hobi menjahit pun elok juga, mana tahu terror menjahit langsir moden satu hari nanti kan. Orang perempuan pun kagum lelaki pandai menjahit hehe.

Nak belajar ni sebenarnya ilmu dari zero, peluang yang orang beri itulah jadikan kita hero. Nak mencuba dan tak nak mencuba memang 2 tindakan berbeza. Hobi dan tugasan berbayar memang berbeza, dan aku tak sanggup menjahit kalau minat tak datang, yang penting sekadar hobi, bukan nak meniaga.

Bukankah seronok hidup dengan merasa peluang 'mencuba-cuba'. Kalau tak mencuba, manalah nak pandai betul tak Cik Kiah.

Monday, September 28

SETIAP SEN TU TETAP DUIT KITA

No comments
SETIAP SEN TU TETAP DUIT KITA

Baru - baru ini aku makan di Restoren Coffee Village Cafe , laluan dari Putrajaya ke Bangi Lama/Kajang. Laluan ini menghala ke Desa Pinggiran.

Nombor GST betul. Di mana yang rasanya kurang tepat?

Jika jumlah makan untuk 2 orang berjumlah RM19.30 dan tambahan GST RM1.16. Ia berjumlah keseluruhan RM20.46

Berapa pelanggan wajar bayar pada kedai makan ini?
Adakah RM20.45 atau RM20.50?

Jika 1 pelanggan bagi tips RM0.04, 10 pelanggan dapatlah juga RM0.40. ternyata peniaga masih mengambil untung secara kecilan dengan GST walaupun harga makanan wajib menepati harga pasaran bahan mentah dan kos bahan api katanya.

Adakah peniaga meminta izin dan redha dari pelanggan? ringankan mulut sebut terima kasih, tanya makanan sedap ke tak pun payah.. sedap ke?..ntah ler...

Hmmm aku kena gayakan bahu gedik-gedik dan sebut......ok bye! macam Datuk Aliff Syukri

Thursday, September 24

SALAM AIDILADHA - 10 ZULHIJJAH 1436H

No comments
SALAM AIDILADHA 10 ZULHIJJAH 1436H

Aidiladha secara rasminya telah disambut di Malaysia pada Khamis, 24 September 2015 lepas.

Pagi itu selepas mandi sunat, aku dan rakan bergegas ke Masjid Putra untuk takbir dan solat sunat Aidiladha.

Keadaaan lalulintas di Masjid Putra Putrajaya memang agak lengang dan tersusun. Rata-rata yang sampai seawal jam 7.30 pagi aku lihat adalah 70% warga asing dan rata-rata dari Asia Barat.

Banyak jugalah yang sempat sesi selfie di sekitar Masjid Putra. Bangga jugalah kita sebagai rakyat Malaysia.

Ok, ini antara kelakuan menarik yang aku nampak sekitar masjid :


  • Orang asing rata-rata dari Asia Barat, datang dengan kemas, pakaian mereka sedondon sekeluarga dan rata-rata berwarna putih. Jahitannya amat cantik dan fabriknya memang nampak mahal lah. Mereka datang dengan ceria ibarat datang majlis besar yang meriah. Takde lah yang serius macam nak ambil exam.

  • Anak-anak lelaki seawal 2/3 tahun dibawa bersama. Mereka diasuh berpakaian formal. Pakaian mereka di negara asal mereka ketika ke masjid kebanyakkan adalah jubah. Mereka tidak pakai kurta, kain pelikat, atau pakaian seadanya yang biasa-biasa. Kebanyakan aku lihat orang tempatan pakai baju melayu tanpa songkok, tanpa samping atau kopiah disimpan di dalam kocek.

  • Warganegara Asia Barat akan sebolehnya mengambil saf hadapan sekali, semua keluarganya bersama. Jika penuh, mereka akan berdiri di saf terhadapan dan menunggu mencari ruangan yang sesuai bagi sesi keluarganya. Warga asing dari Bangladesh, Pakistan dan Nusantara kebanyakkannya di saf tengah, tepi atau berhampiran pintu keluar.

  • Ada 2 orang adik beradik dalam umur 2 tahun dan 3 tahun (comel pulak tu anak Arab memakai jubah kecil berwana putih). Yang abang di depan membawa seberkas kurma dan adiknya membawa sekotak tisu mengekor rapat abangnya. Disebabkan saf di Masjid Putra panjang (hanya saf depan sahaja ditawar kurma), si abang dan adik bertanya kepada ayahnya sambil menuding jari pada jarak saf yang agak jauh untuk edarkan kurma. Mungkin jauh sangat. Tapi apabila riak ayahnya nampak seperti menyuruh juga, terpaksalah si anak ni menurut arahan ayahnya mengedarkan kurma. Agak mengagumkan umur sebegitu boleh duduk diam dan boleh diminta membuat kerja tanpa karenah. Asuhan mereka mungkin sudah terbiasa di mana-mana.

  • Tak lama kemudian, seorang lelaki berkulit hitam dan berjubah putih membawa sebotol kecil pewangi untuk disapukan pada tangan jemaah di saf hadapan. Seperti biasa, hanya untuk saf depan sahaja. Aku nampak gigi putih pemuda tersebut senyum sepanjang menyapu minyak wangi tu. Baunya memang sah harga minyak wangi tu memang kategori sangat mahal. 

"Rasulluah SAW menyuruh pada 2 hari Raya agar memakai pakaian yang terbaik yang dimiliki dan memakai wangian yang terharum serta berkorban dengan (haiwan) terbaik  (HR al-Hakim)"

Antara sunah Rasullulah adalah jangan menolak pemberian kurma dan wangian kerana ia adalah nikmat kurniaan Allah yang disukai Rasullulah. Ada juga yang menolak, mungkin ada alasannya kot.

Habis solat sunat Aidiladha, disusuli khutbah. Masa ni ramai juga warga asing dari Asia barat beredar awal. Tamat sahaja khutbah, semasa beredar, aku nampak Tun Mahathir Mohamad. Nak salam memang tak dapat, ramai pelajar warga Asia Barat kerumun beliau semasa bergerak keluar. Ada yang ambil gambar, ada yang ambil video dan cuba untuk bersalam beliau. Banyak ilmu,  jasa beliau dan pandangan beliau diperhatikan orang luar kan. Moga Tun kekal sihat sejahtera.

Dan yang datang lewat tu boleh parkir di laluan utama tapi cepat-cepatlah balik alihkan kenderaan tu bagi laluan orang lain. Membuang sekecil duri di jalanan pun kan pahala besar, ni sebesar-besar kereta parkir tengah. Datang lambat, balik pun nak lambat, menyusahkan orang lain dan sampai bila kita taknak memikirkan akibat perbuatan kita tu pada orang lain. 

Tujuan hadir solat sunat Aidiladha ingin cari pahala bukan balik dengan perbuatan sia-sia. Habis je solat, berkumpul di luar masjid sambil merokok dan vape bagai. Pak Arab duit banyak tu pun tahu benda alah berasap2 ni tak perlu dan membazir. Masa keluar sembahyang raya ni ramai kanak-kanak peratikan, segan-segan dan sorok-soroklah sikit.

* Ikhsan Gambar dari Google

Friday, September 18

JUALAN BUKU PALING MURAH MENANTI ANDA

No comments



Mari-mari kita membeli buku untuk bacaan anak-anak dan juga mak bapak. Harga serendah RM1.00 di BookCafe.com.my

Banyak sangat buku dijual murah dan tahap lelong.

Pembelian RM100.00, percuma 1 buah buku, dan lagi penghantaran percuma untuk kategori tertentu sahaja.


SAMPAI BILA NAK JADI BEGINI...

No comments
Mengapa saranan hijrah itu amat digalakkan dalam kehidupan orang Islam?

Hijrah itu salah satu memperbaiki kehidupan dengan memperbaiki fikiran dan minda apabila berada di suatu tempat yang baru. Selepas berhijrah, jiran dan rakan pun baru, mencari pengasuh anak yang baru, suasana persekitaran yang baru, sekolah baru dan segalanya serba serbi baru. 

Serba serbi kena asimilasi dan memahami corak setempat dengan pengenalan diri yang baru.

Dari dulu kita diasuh begitu begini hingga ia jadi budaya tanpa soal jawab, kita mengakui ia gaya hidup yang diterima majoriti. Jika 10 orang katakan nama suatu tempat itu bernama sekian, 10 orang katakan orang itu gila, 2 tahun orang berulang-ulang sebut perkara yang sama, maka lama kelamaan ia jadi budaya yang susah dipadamkan.

Mengasuh budaya perlukan momentum berterusan dan jangka panjang agar ia secara ironi diterima pakai. Macam zaman dulu, membudayakan tandas duduk tidak dapat diterima masyarakat. Macam-macamlah, ada yang cakap jijik, ada yang cakap buasir, ada yang cakap leka membuang masa.

Hari ini, kita SETUJU menerima budaya ilmu dari orang yang negatif dan orang yang rosak akalnya, semestinya jika tak banyak, jadilah sedikit-sedikit ilmu negatif ni diturunkan kepada anak cucu cicit kita tanpa soal jawab kelak.

Budaya sinikal dan sindiran, memandang rendah keupayaan orang sepatutnya awal-awal kita nyahkan sama sekali.

Dulu zaman ICT melanda negara, aku pun selalu jumpa orang sebangsa yang begitu sukar menyerahkan perkakas komputernya jika rosak untuk aku baiki walaupun aku ada kelulusan dan kemahiran. Apa alasan mudah diorang?,  barang ni mahal, ko betul ke boleh repair, ko kelulusan apa.....dan metafora ini jadi tepu hingga akhirnya diserahkan peluang pembelajaran membaiki harta kita pada bangsa lain. Ada juga yang sinikal cakap, takkan harga repair orang Diploma sama dengan harga orang Degree hihi. Harga tawar-menawar tu kompemlah  nak diskaun aja - segan nak sebut.

Lepas tu, kesudahannya memang hantar ke orang tu le. Diorang pun bukan mahir sangat, baca rujukan Internet dalam Bahasa Inggeris pun tidak pandai. Cuma konsistensi diorang jadikan harta kita seperti tikus memperbaiki labu, maka jadilah ia sempurna setelah mahir memperbaiki harta 5/6 orang mangsa. Cukup 3 tahun, orang tu demand harga, kita pun setuju-GST katanya.

Kita pula membudayakan tidak berkira-kira, bayar sahaja, ia satu keputusan yang benar-benar betul apabila kita terima resit (official lah konon) tanpa usul periksa. Ya, bayar sahaja sambil-sambil membudayakan kawan-kawan kita memang spesis tak mahir benda-benda ni dengan muka penuh kepuasan. Kerja kita hanya datang, ambil dan bayar sahaja. Next datang lagi claim warranty pula lalalala. Kawan kita mana pandai claim warranty - katanya.

Jangan wariskan persepsi dan bayangan, wariskan ilmu bagi membantu orang membuat penilaian,

Esok Sabtu, hari ini Jumaat, semalam Khamis.
Akhir kata, "sampai bila nak jadi begini".

Selamat menunaikan Solat Jumaat.


Thursday, September 10

SISTEM MAKLUMAT RUJUKAN KREDIT PUSAT - CCRIS

No comments
SISTEM MAKLUMAT RUJUKAN KREDIT PUSAT - CCRIS

Aku rasa mereka yang mahir meminjam dan melabur memang mahir tentang CCRIS. CCRIS ni macam indikator jelas rutin dan behaviour seseorang apabila menjadi peminjam wang mana-mana institusi.

Ok, selain rasa CCRIS penting pada orang pelabur je, sebenarnya 1 sebab ia sangat penting pada seseorang yang pernah kehilangan Kad Pengenalan dan Lesen Memandu, yang membenarkan salinan Kad Pengenalan dan dokumen penting diri pada simpanan seseorang, dan juga yang pernah sain mana-mana dokumen tanpa diketahui untuk apa.

Pernah dalam akhbar menyiarkan seorang nelayan yang kerjanya sebagai nelayan di laut dan berehat di pulau sahaja, terkejut apabila menerima tuntutan tunggakan dari institusi kewangan menuntut tunggakan bayaran kereta yang tidak pernah dibuatnya. Bukan puluh ribu RM tapi ratus ribu RM juga lah. 

Setelah diingat-ingat memang beliau ada menyerahkan Kad Pengenalan pada seseorang beberapa tahun dulu untuk pembelian kenderan tetapi dibatalkan pada saat akhir kerana hal peribadi. Begitu juga yang pernah berniaga kecilan meminjam skim itu skim ini wajar melihat semula paten apa yang dihutanginya melalui CCRIS sebelum menjadi parah. Paling elok 1@2 Tahun sekali, rajin-rajinkan diri ke AKPK atau Bank Negara untuk menyemak CCRIS ni. Jangan sepah-sepah salinan Kad Pengenalan serta dokumen penting - Jika buat salinan Kad Pengenalan, pastikan double cross silang dan tulis ayat tujuan di atas salinan tersebut seperti FOR MBSB LOAN APPLICATION


Entri ini disalin dari Laman ini :
dan diterjemahkan oleh :


“Apa Benda Laporan CCRIS Ni?”

CCRIS – singkatan kepada Central Credit Reference Information System. (Sistem Maklumat Rujukan Kredit Pusat).

Ia adalah sistem yang Bank Negara wujudkan untuk mengumpul semua maklumat kredit (hutang) sesuatu peminjam atau bakal peminjam ke dalam sebuah laporan kredit standard.

Laporan CCRIS ini boleh diberikan kepada pihak bank atau institusi kewangan yang menawarkan pinjaman, dan juga peminjam (atau bakal peminjam) itu sendiri.

Biasanya, pihak bank memang akan rujuk laporan CCRIS ni bila korang mohon apa-apa pinjaman, sebagai salah satu proses sebelum meluluskan pinjaman korang.

Kalau laporan CCRIS korang cantik, maka senanglah lulus loan tu.

Kalau laporan CCRIS korang tak cantik, maka sangat susahlah nak lulus loan tu.

“Apa Yang Ada Dalam CCRIS ni?”




Ada 3 kategori utama:

  1. Outstanding Loan (Pinjaman Berbaki)
  2. Special Attention Accounts
    1. Untuk akaun yang diiktiraf sebagai Non-Performing Loan, atau akaun yang diuruskan oleh program pengurusan hutang dibawah seliaan Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit (AKPK)
  3. Application for Credit
    1. Status permohonan sebarang pinjaman sebelum ini (Lulus atau Gagal)

PECAHAN KATEGORI

A: Outstanding Loan

B: Special Attention Accounts

C: Application for Credit

D: Baki pinjaman yang masih belum dibayar

E: Had maksima pinjaman.

Contohnya, kalau kad kredit korang boleh hutang sampai RM30,000, maksudnya had maksima pinjamannya adalah RM30,000 sahaja.
Kalau korang buat personal loan (pinjaman peribadi) RM100,000 dan dah bayar RM80,000, bahagian E akan tunjuk RM100,000, dan bahagian D akan tunjuk RM20,000 (baki pinjaman)
F: corak pembayaran (repayment behaviour)

Kalau ada nombor pada ruangan F ni, maksudnya korang tak bayar pinjaman pada bulan tersebut.
Contohnya, ada nombor ‘1’ dekat bulan July 2012. Maksudnya korang terlupa (atau sengaja taknak bayar) pinjaman pada bulan July 2012.
Berapa lama rekod hutang kita disimpan oleh CCRIS?

CCRIS simpan rekod kita untuk 12 bulan terkini sahaja. Sebarang rekod sebelum tempoh tersebut akan dibuang daripada sistem.

Apa yang bank paling pantang sekali dan tidak suka dalam laporan CCRIS korang?

1.Akaun yang ditulis “under legal action” atau “legal action being taken”, bermaksud korang sedang dikenakan tindakan undang-undang. Bank juga tak suka akaun di bawah Special Attention Accounts.

2.Kelewatan pembayaran atau tak bayar langsung. Maksudnya, pada bahagian F kita ada nombor selain ‘0’.

3.Penggunaan had pinjaman yang tinggi (high credit limit utilization). Kalau korang ada had pinjaman kad kredit RM30,000, tapi korang dah guna sampai RM28,000, kira tinggi la tu. Ia melambangkan pengurusan kewangan yang lemah kepada pihak bank.

4.Debt Servicing Ratio (DSR) yang tinggi. Maksudnya, majoriti pendapatan bulanan korang digunakan untuk bayar pinjaman-pinjaman yang ada.

Banyak sangat permohonan untuk pinjaman pada satu-satu masa. Bank akan nampak seolah-olah korang memang terdesak nak pakai duit.

Tips Mencantikkan Laporan CCRIS Korang Supaya Permohonan Pinjaman Perumahan Mudah Lulus

1.Kalau korang banyak hutang kad kredit yang tak bayar lagi, bayarlah sebanyak mungkin supaya mudah lulus loan.

2.Maklumat CCRIS ni akan dikemaskini setiap 15 haribulan setiap bulan. Contohnya, maklumat pinjaman pada bulan Januari hanya akan dikemaskini pada 15 Februari. Jadi, kalau korang nak apply loan lepas dah bayar hutang kad kredit, korang apply la lepas 16 Februari. Faham?

3.Kalau dekat bahagian F tu asyik tulis ‘1’ je setiap bulan, mungkin tarikh pembayaran dijadualkan untuk pinjaman tu terlalu awal, dan duit gaji korang tak masuk lagi masa tu. Dalam erti kata lain, korang bayar loan tu, tapi korang asyik bayar lambat je. Penyelesaiannya, cuba korang minta pada pihak bank untuk lanjutkan tarikh pembayaran yang dijadualkan tersebut (delay the billing cycle).

4.Kalau korang memang ada lambat bayar pinjaman, tunggu 12 bulan dari bulan yang lambat bayar tu, kemudian baru apply loan. CCRIS simpan maklumat kita 12 bulan je.

5.Hadkan permohonan pinjaman dan kad kredit korang. Macam Tok cakap tadi, banyak sangat permohonan pinjaman dan kad kredit pun tak bagus juga.

6.Untuk korang yang baru bekerja dan tak pernah ada apa-apa hutang, termasuklah kad kredit, pinjaman kereta, pinjaman rumah dan sebagainya, bank mungkin tak berani nak bagi pinjaman penuh untuk korang.

Contohnya, korang minta pinjaman RM100,000, tapi bank boleh bagi RM80,000 sahaja, sebab bank pun tak pasti sama ada korang ni boleh bayar pada waktunya atau tidak.

Jadi, apa nak buat? Mohonlah satu kad kredit, guna sedikit, kemudian bayar terus.

Kesimpulannya, sebelum korang apply loan rumah, baik korang check dulu laporan CCRIS ni. Kalau dah memang laporan CCRIS korang tak cantik, tak payah harap sangat la permohonan korang tu akan lulus.

Di mana nak dapatkan laporan CCRIS ni?

  • Korang boleh pergi sendiri di Bank Negara Malaysia di Kuala Lumpur, dan cetak di kiosk yang disediakan. Korang perlu bawa kad pengenalan yang berfungsi dengan baik (cip dia tak rosak)
  • Pergi ke pejabat AKPK terdekat di negeri korang. Mereka boleh cetak di situ.
  • Hantar email atau fax kepada http://creditbureau.bnm.gov.my/reportobtain.html.

PELAWAT