OPERASI ASAS PENYAMAN UDARA KERETA
SOALAN :
Penyejat yg duk bhgian mane bos??ada gmbr x??pastu cooling coil sybornh tukar, srrvis radiator da prnh 2 3 kali sblm ni..penyejat dan condenser tu adlh brg yg sama.ke??klau condenser ytu prnh tukar..ok,klau major servis ni apa servis yg pakar aircond ni bt biasenye??budget kasar brpa kalau bt major ni bos?
Cooling coil/penyejat/evaporator tu benda yang sama, dia dekat dashboard biasa kaki penumpang depan. Kalau gambarajah atas tu yang warna biru tu. Kalau gambarajah bawah tu merujuk C. Cooling Coil ni akan sejuk jika on aircond. Kawasan sejuk ni mudah perangkap kekotoran sebab basah, dan kalau sejuk sangat ia jadi air batu maka aircond pun stuck situ. Di kawasan ni ada filter. Jika ada daun kering, kertas basah di cermin depan, kena buang takut disedut sampai la masuk blower. Blower ni macam turbin berpusing2 tu untuk distribute udara sejuk.
Kalau tengok gambarajah atas ni, ada nampak sensor, ia untuk kekalkan suhu kekal sejuk seperti diperlukan. Sebab tu kita jangan paksa dia sejuk secepat boleh, kena sedang2 gitu dan maintain jek.
Kondensor tu kalau gambarajah atas, rujuk B, dan gambarajah bawah rujuk B juga. Sini ada kipas berhampiran radiator. Saya tidaklah mahir dan pakar kenal komponen dalam aircond semua kereta, tapi sekurangnya kita kena tahu asas operasi penyaman udara kereta pun dah kira ok sebab tak mungkin kita nak DIY aircond kereta.
Kalau major servis aircond, normalnya dia akan check sekali expansion valve, ada orang panggil piping. Sebab proses jadi udara sejuk ni bermula di kondensor sampailah ke blower, maka setiap proses itu penting. Hanya major servis je yang bukak dashboard, nampaklah semua komponen tu, adalah juga servis piping dan isi minyak kompressor tu. Anggaran harga kereta Perodua dalam RM250-RM300, kalau Proton hampir juga RM450. Tapi nak puashati baik ke servis center pengeluar kereta, alatan mereka lebih terperinci dan kemahiran khusus jenama kereta tu.
ikhsan gambar google.
1- OPERASI ASAS PENYAMAN UDARA KERETA
2- SERVIS AIRCOND YANG MENGHAMPAKAN
3- 4 TUTORIAL TIPS SERVIS DAN MENJAGA PENYAMAN UDARA KERETA
No comments:
Post a Comment