Wednesday, October 29

OSTEOPOROSIS DAPAT DI CEGAH DENGAN KAKI AYAM

No comments
Kaki ayam merupakan bahagian paling tak popular di kalangan kita. Kalau dibuat bancian tentu ramai yang menyatakan bahawa mereka tidak menyukainya. Banyak alasan yang diberi, antaranya, tak ada isi,  jijik, konon nya kerana kaki ayam itu diguna untuk mencakar segala macam benda, dan berbagai alasan lagi.

Tetapi tahu kah kita disebalik tidak popularnya kaki ayam itu ia mengandungi khasiat yang tidak ketahui ramai. Jadi, mulai sekarang jangan lagi dibuang kaki ayam. Jadikan ia satu dari sumber makanan yang menyumbang ke arah kesihatan  yang baik.

**New York: Kajian terbaru mendapati pengambilan kaki ayam dikatakan mampu mencegah berlakunya ‘osteoporosis’ iaitu sejenis penyakit tulang rapuh, mudah retak dan patah. Masalah tulang ini biasanya tidak menunjukkan sebarang gejala di mana ia berlaku tanpa disedari.

Bagi mencegah osteoporosis seseorang biasanya dinasihatkan mengurangkan faktor risiko dengan meningkatkan pengambilan nutrisi dan bersukan secara teratur.

Pengambilan minuman atau makanan yang mengandungi kalsium tinggi adalah satu cara mengelak serangan osteoporosis.

Elak tulang rapuh

Tanda disedari, kaki ayam juga dikatakan memainkan peranan penting mengelak tulang rapuh disebabkan ia dikatakan kaya dengan sejumlah nutrisi yang berfungsi untuk menjaga tulang dalam tubuh manusia.

Laman web firma produk dan penyedia perkhidmatan kesihatan Bl Health menyatakan hydroxyapatite adalah makanan untuk tulang yang berasal dari tulang makanan. Secara logiknya, makanan tepat untuk tulang adalah tulang.

“Kaki ayam dikatakan satu daripada makanan yang kaya dengan zat itu,” kata laman web itu.
Kita tidak perlu lagi memperkecilkan kaki ayam kerana ia kaya dengan khasiat protein yang ada pada kulit, otot, tulang dan kolagen iaitu sejenis protein jaringan ikatan liat dan bening berwarna kekuningan. – Agensi

Wednesday, October 1

JIMAT SETIAP SEN DENGAN KEMUDAHAN DEPOSIT SYILING

No comments

Assalamualaikum

Mlm ini tepat jam 0001, 2 Oktober 2014, akan rasminya kenaikan RON95 dan diesel. Bukan kenaikan, tapi pengurangan subsidi $0.20.

Implikasi ini mewajarkan peniaga menaikkan harga barangan dan perkhidmatan-walaupun peniaga tetap menjana untung saban tahun.

Yang rakyat mcm kita ni, xda pendapatan lain tu rasa sangat la.

"Mengapa mesti umum naik last minute???"

Soalan klise orang awam, besar ke implikasi pada pengguna spt kita, lain la pengguna komersial seperti pengusaha stesyen minyak, pengusaha bas sekolah dan pemborong. Mereka akan beli byk awal2, sembunyi bekalan petrol, buat spekulasi dll.

Ingat tak rampasan gula yang disorok oleh peniaga mamak di putrajaya dulu?, pengguna biasa pun paling banyak beli 10kg je boleh guna setahun gula tu- jimat berapa sen sahaja untung kecuali peniagalah.

Belum lagi musim perayaan, barang asas tu je yang disembunyikan, jahat kan permainan peniaga tuuutt.

Simpanlah duit yang ada, berjimatlah, cari kawan yang boleh mencipta idea, menenangkan kita dari cari kawan yang selalu cipta alasan.

SE biasanya dapatlah kumpul syiling yang ada di rumah/kereta tu kadang2 hampir $300 juga. Cuma tahun ini dapat $186.50 sahaja. Alhamdullilah, Bank Rakyat presint 15, putrajaya ni ada kemudahan kira syiling dan keluar resit. Banyak juga bank sudah ada pendeposit syiling, tapi kira syiling ni agak bising, SE pilih bank yang xda pelanggan sgt hehe. Sebab pertama kali, dua malam juga nak mengira syiling ni, dan memang tepatlah kiraannya.

Tak perlu buang masa kira syiling, nak bersihkan ke, maklumlah dah berlapuk dan berminyak hehe..tuang dalam mesin sedikit demi sedikit, nanti yang jatuh tu kira semula. Siap kira, dapat resit, isi borang masuk, ambil nombor giliran, dah siap masuk duit ;)

Tak perlu risau duit syiling lama dan syiling baru. Lepas ni jumpa syiling, simpan sikit2, lama2 dapat $100 kan.

PELAWAT