Tuesday, November 22

ASAS PENDAWAIAN ELEKTRIK PERMUKAAN FASA TUNGGAL

No comments
 MAKLUMAT INI AKU DAPATKAN DARI PROJEK PELAJAR KOS ELEKTRIK. AKU DAH LUPA  SUMBER ASALNYA SEBAB TERLALU LAMA SIMPAN. DOAKAN PEMILIK PROJEK INI DIRAHMATI ALLAH ATAS PERKONGSIAN ILMUNYA.

Aku perlu upload maklumat sebegini sebab ia adalah asas pendawaian rumah yang biasanya jenis Fasa Tunggal. Jenis-jenis kategori wayar ni amat penting bersesuaian dengan jenis litar dan jenis ampere. Moga bermanfaat pada yang mula berjinak mempelajari pendawaian asas termasuk aku.




DIABETIS DAN MAKLUMAT KESELAMATAN UBAT TERKINI

No comments


Friday, November 18

CERITA KAD DEBIT VISA WAVE

No comments
Semalam aku bercuti sehari, sambil servis kereta (aku dah malas nak servis kereta), sambil menunggu tu, aku pun teringatlah kisah Kad Debit ni. Kalau tak ganti sebelum 31 DISEMBER 2016, bermula 1 JANUARI 2017, kita akan dikenakan caj penggantian kad debit yang ada fungsi VISA Wave ni.



Aku ada beberapa kad menggunakan fasiliti Kad Debit dari Bank CIMB, Bank Kerjasama Rakyat dan Bank Maybank.

Ganti Kad Debit di  CIMB bolehlah dikatakan lawak dan lama juga. Semasa aku masuk Dalam CIMB Putrajaya ni, adalah 1 kaunter pertanyaan ke kaunter busy body ke lebih kurang gitulah. Ada 3 orang perempuan sibuk tanya kita, sibuk bagi nombor, sibuk bagi borang.. 3 orang ya berdiri di situ untuk kerja2 mudah ni.  

Walau ada 3 orang, tapi kena beratur 1 baris juga. Lepas tu nak minta IC suruh kita isi borang sendiri (sambil tunjuk meja menulis jauh juga)..  Aku pun tanyalah untuk apa, mana boleh sesuka hati ambil Kad Pengenalan dan hold.. Dia cakap nak check chip. Ok buat lah sekarang depan mata....Boleh pula kan dalam 5 saat.


Tengok tu nombor aku 57 kertas special lagi.. Punyalah lama dekat sejam lebih untuk SEKADAR ambil Kad Debit Baru sahaja. Mungkin CIMB ni lupa kita ni pelanggan, tapi cara melayan orang macamlah kita ni mengemis duit BRIM poket company dia. Maklumlah sesama Melayu.

Lain pula kes Kad Debit Maybank, aku ke Maybank Putrajaya semasa bank menunggu buka pintu Jam 0930AM tapi lewat juga 10-15minit gitu. Maybank ni siap dalam 20 minit je, sambil tu korang boleh tukar Kad Debit baru secara online di Maybank2u - masih percuma sekarang.

Bila masuk, seperti biasa ke kaunter depan dulu, pastu dia cakap ke kaunter nombor berapa aku dah tak ingatlah, Ok bagi Kad Pengenalan dulu. Sebab orang tak ramai, aku pun beranilah bagi Kad Pengenalan. Aku nombor pertamalah duduk di kerusi tu tau.

Pastu bagilah nombor kat kerani Maybank tu.

Dia boleh cakap sabar duduk dulu kerusi sana sebab nombor belum panggil. "Tak sabar-sabar" - macam tulah bunyinya.. Aku pun tengok jam tangan sambil membalas pantunnya "dah bank buka lewat 20 minit pun tak siap2 lagi.."

Tapi kira tak terabur macam CIMB lah, kerusi cukup, kaunter pun tak simpang-siur. Kalau CIMB Putrjaya tu korang berdiri mana sekalipun, dia automatik expose semua ruang boleh nampak.


Ok, ni Bank Kerjasama Rakyat. Dengan bernamakan Rakyat, semalam, aku pun berjalan kaki dari Perodua Ke Bank Kerjasama Rakyat di Presint 15 tu.

Dengan badan berpeluh-peluh, sampai je kerani dan guard tu cakap 

"Bank Kerjasama Rakyat belum ada Kad Debit Visa Wave lagi tapi akan ada cuma tak tahu bila dan kami tahu 31 Disember 2016 hari terakhir tukar kad". - Sengaja aku sambung jawapan ni sebab banyak juga aku tanya..


Mungkin dia lupa 31 Disember 2016 tu hari Sabtu, atau memang lupa tu biasa-biasa, atau dia lupa ke dah tinggal sebulan lebih je sebelum Tahun Baru.

Bila dengar je ayat orang Bank Kerjasama Rakyat ni, aku pun macam lost dan mamai kena histeria kuda kepang -   terlupa aku ada tinggalkan kereta untuk diservis di Perodua, terlupa sarapan dll.

Jadi aku buka pintu utama dan balik berjalan kaki semula dan dalam hati kena pura-pura aku tak datang ke Bank Kerjasama Rakyat pada 17 November 2016.

InsyaAllah, boleh tutup kad debit lepas ni






Tuesday, November 1

HARGA MINYAK PETROL DAN MINYAK MASAK NAIKLAH...

No comments

Alhamdullilah.....Syukur kepada Allah dengan izinNya KERANA....

Dapat aku menghirup udara segar pagi ini disamping berpeluang melihat kenaikan harga minyak petrol (kereta aku pakai petrol RON95, jadi aku abaikan kenaikan minyak Diesel dan RON97).

Kalau tengok purata dalam 3 Bulan dari OGOS-OKTOBER, anggaran harga minyak adalah RM1.75 per liter.

Ni jadual rekod pembelian minyak petrol kereta aku dalam setiap bulan :



Jadi, dah sah kenaikan November 2016 adalah sebanyak RM0.15 per liter.

Ni kiraan aku, kalau salah tu perbetulkan ya.

Bila anggarkan 3 bulan terakhir perbelanjaan minyak aku adalah RM232.62 + RM212.52 + RM166.67 = RM611.81 / 3 bulan, secara purata aku membayar petrol RM203.94  dalam sebulan.

(Dengan nilai RM203.94 ni, aku boleh dapat dalam OKTOBER = 113.3 Liter, NOVEMBER =104.58 liter)

Jadi ikut purata harga minyak dalam 3 bulan terakhir adalah RM1.75 seliter, maka purata kegunaan minyak petrol aku ialah RM203.94 / RM1.75 bersamaan dalam +/- 116.54 liter petrol aku perlukan  dalam sebulan.

Kenapa aku ambil nilai purata, sebab purata 3 bulan terakhir adalah hampir menyamai tabiat kita. Macam tu juga TNB buat prorate jika nak anggar bil lebih 30 hari.

Tu jumlah kasar keperluan minyak kereta aku termasuk 1 kali setiap bulan balik kampung dalam jarak 450KM pergi dan balik.

Berapakah impak tambahan Ringgit Malaysia dalam sebulan?

RM0.15 / RM1.80 =  8.3% kenaikan julat RM.

Jadi jika 116.54 liter petrol sebulan, maka pada November, 116.54 liter X RM1.95 = RM227.25 (Kenaikan RM23.31 dari Oktober 2016)

Jadi aku kena lebihkan bajet RM16.00 - RM25.00 dalam sebulan untuk minyak petrol RON95 sahaja oit. Tu tak termasuk lagi jumlah hari dalam sebulan, cuti umum, tahun lompat lah, cuti sekolah, banjir... malas nak cerita da.

Ini belum lagi kenaikan minyak masak yang ditarik subsidi katanya.  InsyaAllah sebulan keluarga aku masih pakai maksimum 2KG minyak masak sahaja. Berapa RM yang naik???.....Rasanya RM2.00 - RM4.00 jugalah nanti aku update semula okay.






PELAWAT