Monday, September 30

FUSION CHARTS SUITE XT

No comments
FUSION CHARTS SUITE XT

Reference : http://www.fusioncharts.com/
Fusion Charts Suite XT adalah tools  penyelesaian komprehensif membina  carta yang boleh plot sehingga 90 jenis carta dan 965 peta.

Fusion Charts Suite XT gives you delightful JavaScript charts that work across devices and platforms. And it comes with comprehensive docs, readymade demos and personalized tech support.

Features :

1-The same delight across devices, browsers and platforms.
2- Rich interactivity, powerful reporting, happy users
-Tooltips, clickable legend keys, easy drill-down, effortless zooming and scrolling, one-click chart export and print gives your users all the capabilities they expect from a modern-day business app.
3- Go from data to delight in under 15 minutes with extensive docs and demos
4- The industry’s most comprehensive charting library with over 90 chart types
5- Native integration with jQuery
-Using the new FusionCharts jQuery plugin, you can use the jQuery syntax to build the charts. Add a chart anywhere within a web page, change the chart type, update and retrieve chart data, update functional and cosmetic settings and much more.
6- Choose a data format that suits you—JSON or XML
7- Superb support options including personalized tech support
8- Trusted by 21,000 customers and 450,000 developers in 118 countries.

Contoh Kegunaan Lesen Personal bukan Enterprise

Personal Use
Terdapat 2 Pakej yang dijual oleh Fusion Charts, Pertama seperti Rajah di atas untuk kegunaan peribadi dan , Rajah di bawah untuk kegunaan skala besar. Kolum Enterprise dan Enterprise Plus, Sumber Source Code disertakan sekali. SE telah menghantar  emel kepada Bahagian Sales Fusion Charts untuk mengetahui limitasi/lesen bagi  Pakej Personal- Produk Fusion Charts XT yang berharga US$199.00 (RM 643.00)

Corporate Websites Or Intranet Apps

Pakej di dalam Fusion Chart Suite XT ada 4 :

1. Fusion Charts XT - US$199.00 (Pilihan - Personal Use)
2. Fusion Widgets X - US$199.00
3. Power Charts XT - US$199.00
4. Fusion Maps XT - US$199.00


Kaedah Pembayaran yang diterima secara online atau offline. Pembayaran Online adalah secara default.



Kotak diwarnakan merah adalah senarai di dalam Pakej Fusion Charts XT. Rujuk Sini untuk lebih lanjut.

1. Dokumentasi Lengkap klik sini.
2. Perjanjian Lesen klik sini.

Ada 11 jenis carta di dalam pakej ini. Antara contoh-contoh carta adalah di rajah di bawah.







Contoh Line & Area Charts

Contoh  Pie & Doughnut Charts

Contoh Stacked Charts
Contoh kelebihan Fusion Charts boleh mencetak kepada PDF/imej langsung dari carta.

 Rajah FAQ secara asas. Untuk FAQ selebihnya, klik sini.


Masalah Berkaitan : 

- source code Pakej Personal tidak diberikan.
- Limitasi paparan berkadaran dengan jumlah pelawat- adakah berlaku kawalan bagi paparan melebihi 2 pelawat.
- Apapun, SE telah mencuba Download Trial dan berpuashati dengan kelebihannya.

Kemaskini 4 Disember 2013 : 
 
1- Pembelian Lesen Fusion Charts XT boleh disertakan/tambahan Setahun Sokongan dengan bayaran.
2- Sekali bayar lesen sahaja dan independant.
3- Install dalam server (spt referring/connection to database), tapi tidak pasti adakah applications yang dibangunkan boleh dipindahkan ke server lain?
4- Compiler File menggunakan XML, Dynamic dan Drill Down Report
5- Intranet tiada source code, Enterprise beserta source code. Developer unlimited use.

Thursday, September 26

RAWAT SEGERA APENDIKS

No comments
RAWAT SEGERA APENDIKS

Apendiks mempunyai simptom seperti masalah pundi hempedu, jangkitan kuman pada air kencing, gastrik, jangkitan usus dan masalah ovari.

Apendiks berada pada kedudukan KANAN ABDOMEN, rasa sakit apabila ditekan dan bertambah teruk/sakit ketika tekanan dilepaskan.

Ujian kandungan darah putih perlu dilakukan sama ada mengandungi kuman kiranya apendiks memasuki saluran darah.

http://1.bp.blogspot.com/-abD1_vORwUc/UkRATGWFglI/AAAAAAAAC2A/-WtA1rUwjbY/s1600/d76d4e69a077469088d5d882b69910d7.jpg

DILEMA SI JARI LABAH-LABAH

No comments
DILEMA SI JARI LABAH-LABAH

Apa itu Sindrom Marfan?

Ia boleh menyerang sesiapa sahaja dan memberi kesan kepada sistem kardiovaskular iaitu masalah injap jantung serta salur darah kerana kegagalan tisu penghubung menyebabkan dinding aorta yang membawa darah dari jantung ke seluruh badan menjadi lemah, mengembang lalu terkoyak atau pecah.

Sindrom Marfan disebabkan kecacatan mutasi dalam gen dan boleh diwarisi daripada ibu bapa.


http://3.bp.blogspot.com/-mSQZXzrTpa4/UkRASkFlFEI/AAAAAAAAC18/i_E79Vv4u9g/s1600/d6605c926a7e43819c6f6d7105189128.jpg

LEUKEMIA DI KALANGAN KANAK-KANAK

No comments
LEUKEMIA DI KALANGAN KANAK-KANAK

Leukemia ialah sejenis barah yang membabitkan sel darah putih. 

Sel darah merah, putih dan pembeku terbentuk dalam sum-sum tulang terutamanya di bahagian pinggul. Bayi juga mengeluarkan sel darah di bahagian tulang dada.

Leukemia dibahagikan kepada akut dan kronik. Leukemia akut dan kronik pula dibahagikan kepada lymphoblastic dan myeloid.

Leukemia dikesan berdasarkan sejarah pesakit. Gejala leukemia termasuk demam berpanjangan bersama letih, pucat dan mudah lebam-lebam. Ujian darah membuktikan sel darah putih tidak matang yang tinggi.

http://2.bp.blogspot.com/-M_skUvEC3bk/UkRASKZTvWI/AAAAAAAAC14/WNuvWvyS7ow/s1600/5a1876ee948142cebf6b44622da49ca2.jpg


GILA MEROYAN SELEPAS BERSALIN

No comments
GILA MEROYAN SELEPAS BERSALIN

DOKTOR, Saya sering mendengar kes atau kisah kemurungan atau meroyan dalam kalangan ibu muda.

Adakah masalah ini satu penyakit atau masalah rumit?

Benarkah ia boleh menjejaskan kesejahteraan ibu dan anak?
Boleh doktor berikan panduan. Adakah saya perlu mengikut petua berpantang kaedah orang lama untuk mengelak daripada meroyan?


GANGGUAN PERASAAN SELEPAS BERSALIN SEBENARNYA DIALAMI OLEH RAMAI WANITA SEHINGGA 85% SEWAKTU TEMPOH BERPANTANG
http://1.bp.blogspot.com/-cW18eXg3QEg/UkRAR5ENMGI/AAAAAAAAC1g/OzR4eg-D5IE/s1600/4d1c9d719bab4d00a8598d8cd43ea0ba.jpg

SURROUND YOURSELF WITH POSITIVE PEOPLE

No comments

SURROUND YOURSELF WITH POSITIVE PEOPLE

- DON'T FEAR THE ENEMY THAT ATTCKS YOU,
BUT THE FAKE FRIEND THAT HUGS YOU.

JANGAN TAKUTI MUSUH YANG MENYERANG KAMU, TETAPI TAKUTI KAWAN PALSU YANG MEMELUK KAMU


- Hanya kerana seseorang diam, bukan bererti dia lemah,
itu hanya dia mempunyai rasa cukup dewasa untuk tahu amarah tidak akan menyelesaikan masalah.

Wednesday, September 25

AIR BOLEH MENDENGAR

No comments
AIR BOLEH MENDENGAR

Air merupakan rahmat Allah kepada manusia. Kepentingan air sama dengan oksigen.

Dalam Al Quran surah Al-Anbiya ayat 30, "Dan Kami Ciptakan Dari Air Segala Sesuatu Yang Hidup."

Antara 55%-57% daripada berat badan manusia adalah air dan melebihi 70% daripada tubuh manusia terdiri daripada air.

Air penting untuk melarutkan metabolisma seperti asid urik dan urea. Kekurangan air akan memaksa ginjal bekerja lebih untuk menapis toksik

http://2.bp.blogspot.com/-ZjjLFf6b_7A/UkKW20owbQI/AAAAAAAAC00/TqhVH3v10e4/s1600/c085d8bc97b04628b2ea8a334b2eabc7.jpg

KEBAIKAN TERAPI URUTAN

No comments
KEBAIKAN TERAPI URUTAN

Siapa rasakan urutan boleh mengenyangkan?

Terapi urutan sememangnya melegakan jika dilakukan oleh orang yang mahir dan berpengalaman. Urutan yang baik akan membuat seseorang lupa makan dan minumnya. Betul ke?

Urutan mewujudkan keharmonian dan rasa diri dimanjakan. Mungkin jika orang nak marah, cepat-cepat kita urut bahunya, tapi jantina yang sama la, dan jangan urutan manja-manja pula.

http://1.bp.blogspot.com/-LCYFpt19p7c/UkKU3bdkjXI/AAAAAAAAC0s/a_E41gabcoU/s1600/519c2928b4954e7ca9e8b0c0eeeb50c0.jpg

MEMEBON KUCING PALING COMEL DI DUNIA

No comments


MEMEBON KUCING PALING COMEL DI DUNIA

Memebon, kucing paling comel. Bukan di Malaysia tapi taraf comel di dunia!.
Macam karaktor dalam filem CJ7 jika diperhatikan comelnya Memebon ini kan.

ANAK SAYA TAK JAMAH NASI

No comments
ANAK SAYA TAK JAMAH NASI

SE tiada komen berhubung kenyataan Rita Rudiani - kes tuntutan nafkah, yang dipaparkan di akhbar.

Tuntutan nafkah untuk dua orang anak ini difailkan pada Tahun 2012 dan dibatalkan oleh beliau sendiri baru-baru ini. Tapi ada tuntutan lain. Ia menjadi kes tuntutan selepas penceraian yang agak rumit.

Walaubagaimanapun bolehlah dikongsi sebagai pengetahuan bersama.

http://2.bp.blogspot.com/-AG2I5PDOdCc/UkJdQmq7TSI/AAAAAAAAC0Q/GRQGqQtqykg/s1600/8d64eb046c234dfbaf5895863db1ca12.jpg


HANTAR MESEJ FACEBOOK KEPADA PENJAGA

No comments
HANTAR MESEJ FACEBOOK KEPADA PENJAGA

Ini adalah kes terbaru kematian bayi akibat tersedak susu yang berlaku di pusat jagaan kanak-kanak di Presint 9 Putrajaya.

BAYI 5 BULAN MAUT TERSEDAK SUSU DI PUSAT JAGAAN

Bayi Muhammad Danish Rayqal Ismail dikatakan tidak sedarkan diri apabila dikejutkan pada jam 3 petang untuk dimandikan. Tetapi apa yang dimusykilkan adalah  kaedah dan SOP yang digunapakai pengasuh ini memaklumkan kepada ibubapa amat meragukan - menggunakan mesej Facebook?.

Kes ini masih dalam pertimbangan penjaga untuk di bawa ke muka pengadilan setelah mendapat hasil keputusan bedah siasat.

** Menurut Berita Sinar.fm awal pagi 26 September 2013, Taska berkenaan adalah berdaftar, menjaga 49 bayi dan kanak-kanak dengan 5 orang pengasuh.

Nisbah 1 pengasuh = 9/10 kanak-kanak?

Sangat Menguntungkan bukan?

http://1.bp.blogspot.com/-ioAXP_iMaM4/UkJbPLsBaSI/AAAAAAAAC0A/eGuyAK0L1Rs/s1600/6371585362144cb5993ec19e97f5aeed.jpg



Thursday, September 12

NAK BERKIRA-KIRA TAPI TAK BERGAYA JUGA

No comments

NAK BERKIRA-KIRA TAPI TAK BERGAYA JUGA

Semua orang tengah panas sebab kenaikan harga minyak petrol. Minyak petrol  agak sensitif berbanding gula, tepung, rokok dan lain-lain.

Mujur SE kadang-kadang ke pejabat menaiki bas atau kereta, cuma sebulan sekali memang wajib balik kampung di selatan menjenguk ibu. Alhamdullilah masih berterusan jadi rutin.

Kenaikan RON95 sebanyak RM0.20 memang memukul palu gendang perang tapi kalau diperhatikan, perbelanjaan makan dan minum masih lagi tinggi, sarapan sahaja melebihi RM5.00. Apa 3 biji kuih tak boleh kenyang ke.  Awak pakai perut tembaga, SE perut daun pisang ke.

Dulu telefon bimbit sekadar topup RM30.00 sebulan berbaloi di kira orang berada. Tapi bila semakin sudah bekerjaya, RM80.00 tu biasa-biasa, tapi income dan bisnes pun takda. Tanda aras KPI mana dipakainya.

Ni Astro Boy, nak pakai Astro di rumah pun tidak tahu ia berbaloi ke. Cukuplah sekadar Unifi. Adakah Astro keperluan wajib?. Terpulanglah kalau mampu, langgan, tak mampu tengok siaran biasa, internet pun da ada. Bersyukurlah takda Astro pun, perkembangan bola sepak tahu juga.

Ingat je lah, momentum gaji naik perlahan je, nak kekal bergaya, cari nahas namanya.  Eleh-eleh, kamu yang letak tanda aras duit tu dalam hierarki hidup kamu. Kamu yang bertegang urat minta perubahan sekeliling mesti suit dengan kamu.

Sekurangnya SE tahu yang mana pertama dan mana kedua...daripada tejelepuk, baik asimilasi je lah.


Wednesday, September 11

BAHAYA URUTAN KETIKA HAMIL , ALAHAN, HAMIL LEWAT USIA

No comments
BAHAYA URUTAN KETIKA HAMIL , ALAHAN, HAMIL LEWAT USIA

Khas untuk Ibu Muda daripada Profesor Dr Nik Hazlina Nik Hussain. 

Soalan 1 :

Kini Usia Kandungan saya memasuki 18 minggu dan saya telah membuat imbasan ultrabunyi. Doktor memberitahu kedudukan uri saya ke bawah. Bolehkah urutan membetulkan kedudukan uri. Ini antara ringkasan soalan 1. 

Soalan 2 :

Adakah wanita berumur 48 Tahun masih lagi subur jika melakukan hubungan kelamin dengan lelaki berumur 55 Tahun?. 

Soalan 3 : 

Setiap kali hamil (maksudnya berpengalaman mengandung), saya mengalami alahan teruk seperti muntah, pening dan lain-lain. Saya sememangnya ada tekanan darah rendah. Kekerapan muntah pada usia kandungan 3-7 bulan dan 2 kali keguguran sebelum menimang cahaya mata lelaki.

http://1.bp.blogspot.com/-WsCgLNVsBKc/UjAcxgf0zHI/AAAAAAAACzY/qDOFuJNJCtE/s1600/e74f4f6890ac48f59943f5451d30fd13.jpg

Anjing Mastif dijual sehingga RM2.3 Juta

No comments
Ini adalah gambaran seekor anjing spesis MASTIF.

Anjing mastif dikenali sebagai anjing yang amat setia dengan tuannya dan juga lambang kekayaan pemiliknya.

Dengan harga AS$750,000.00 sudah cukup membuktikan Mastif bukan milik sembarangan orang.

BISUL DI PUNGGUNG BOLEH BERULANG

No comments
BISUL DI PUNGGUNG BOLEH BERULANG

Apa anda harus lakukan sekiranya mempunyai bisul di punggung dan yakinkah anda bisul tidak berulang?

Antara penyebab lazimnya adalah jangkitan kuman (kulit) atau dibahagian dubur (akibat jangkitan kuman dari dubur)

Bisul yang besar dan bengkak perlu merujuk kepada pakar atau doktor dan pembedahan akan dilakukan.

Ada beza antara bisul kecil dan bisul besar. Banyak faktor yang menyebabkan bisul antaranya jangkitan kuman di punggung atau lubang dubur. 

Anal Fistula :
Fistula adalah terowong atau terusan nanah melalui kalenjar dubur. Nanah boleh merebak seperti terowong yang bercabang di dalam punggung. Kadangkala nanah akan pecah dengan sendiri atau kekal berulang.
http://2.bp.blogspot.com/-ePsvBgHE80A/UjAFJCNfSZI/AAAAAAAACyw/_vq9hEfkbwk/s1600/074fa54bc1b2427c84544ebde7972d70.jpg

MUDARAT PENYALAHGUNAAN PROPOFOL

No comments
MUDARAT PENYALAHGUNAAN PROPOFOL

Pernah mendengar perkataan PROPOFOL?

PROPOFOL adalah sejenis dadah yang boleh menyebabkan rasa mengantuk teramat sangat atau bertindak sebagai pelali / ubat penenang atau hipnotik dan serta merta tekanan darah menjadi rendah.

Pesakit yang menjalani pembedahan selalunya di beri ubat pelali Propofol. Ketika propofol bertindak, serta merta otot pernafasan pesakit menjadi lemah dan tidak dapat berfungsi (APNEA) serta gangguan degupan jantung.

http://3.bp.blogspot.com/-56Jw5EQxXLI/UjADLpRVdJI/AAAAAAAACyk/1tasfiHsDqE/s1600/4fbaf1bc79584597a7d2ebef0b9e0920.jpg

Tiga Abdul Bakal Doktor

1 comment
Semalam 10 Sept 2013, hari bermulanya peperiksaan UPSR seluruh Malaysia. SE tahu ramai adik-adik yang berumur 12 tahun masih tidak tahu apa itu masa depan dan cita-cita.

SE pun sama, zaman tu rasanya main parit lagi belakang rumah. Yang selebihnya sudah lupa :).

Mungkin Artikel Tiga Abdul Bakal Doktor ini boleh dijadikan rujukan. Alhamdullilah cerah masa depan jika sentiasa rajin belajar.

PELAWAT