Thursday, February 12

JERAT MAUT KELAYAKAN BARU PINJAMAN PERUMAHAN

No comments
JERAT MAUT KELAYAKAN BARU PINJAMAN PERUMAHAN

Aku nak sambung artikel terdahulu saya DI SINI mengenai kenaikan kelayakan pinjaman kerajaan.

Ramai kakitangan kerajaan yang mulutnya terlopong melihat kelayakan baru ini.
Air liur mula meleleh...
hati meronta-ronta
Ye lah.. dulu tak mampu beli harga rumah yang macam tu..
sekarang dah mampu beli.
(Apa pulak terlopong meleleh-leleh ni??dulu tak mampu beli?Sekarang mampu beli?, Aku tak setuju gaya tulisan begini, Bahagian Perumahan Kerajaan juga ada kaedah menggunapakai kiraan kemampuan dan maksima kepada kelayakan. Jika DSR sudah melebihi 70%, pembayaran ini boleh digabungkan bersama isteri dengan nisbah tertentu. Bagusnya Perumahan Kerajaan menggunapakai DSR tak sama dengan bank yang ada kalanya DSR 61% tidak diluluskan pinjaman lagi-sudah nazak katanya)


Apa lagi.. gelojak jiwa membara! (Apa benda la ayat ni..)


Bagi yang bergaji asas RM 2,000, dulu cuma mampu jeling harga rumah berharga sehingga RM255K sahaja.
Apartment kos rendah, kos sederhana, atau teres subsale di kawasan yang agak jauh dari bandar.


Tapi sekarang bila kelayakan pinjaman sudah naik, mereka sudah boleh jeling rumah berharga sehingga RM320K.
Lebih banyak pilihan dan mungkin sudah boleh beli rumah teres dua tingkat subsale jika lokasi jauh sedikit dari pusat bandar.


Katakan  Malik, seorang kakitangan awam berumur 30 tahun ingin membeli sebuah rumah berharga RM320K dari pasaran subsale.
Beliau ingin membuat pinjaman penuh 100% untuk tempoh 30 tahun.
Beliau pilih insurans MRTA dari Etiqa.


Nak tahu anggaran bayaran balik, beliau beliau gunakan kalkulator pembayaran balik pinjaman yang disediakan di laman web BPP.


Key in maklumat yang diperlukan.



Hasilnya bayaran ansuran bulanan dijangka RM 1,597.55


Ini bermakna sekiranya Malik beli rumah yang berharga RM320K ni, bayaran ansurannya adalah sebanyak RM 1,597.55 sebulan.






Mari kita kira berapa Debt Service Rationya.


Gaji asas Malik tadi adalah RM2K sahaja. Tambah dengan elaun tetap lebih kurang RM700
Gaji gaji tetapnya adalah RM 2700


Andaikan Malik tak ada hutang lain kecuali pinjaman perumahan kerajaan ini, kadar DSRnya adalah:


DSR = (komitmen bulanan / pendapatan) x 100


DSR = (1,597.55/2700) x 100
         = 59.2%


Wowww.. Nisbah bayaran hutangnya sudah hampir 60%.
ni baru pinjaman perumahan tu je.


Kalau dia ada pinjaman kereta, pinjaman peribadi atau kad kredit?


Bayangkan kalau dia ada ansuran bulanan kereta Myvi sebanyak RM500, komitmennya jadi RM500 + RM1,597.55
= RM2097.55


DSR = (2,097.55/2700) x 100
         = 77.7%


wowowwww....


77% wang gajinya hanya untuk bayar hutang!





Mana duit untuk makan?
Mana duit untuk minyak kereta?
Mana duit untuk tol?
Mana duit untuk simpanan?
Mana duit untuk perbelanjaan keluarga?


Nampak tak bahayanya buat pinjaman kerajaan mengikut kelayakan maksima ini?


Pada akhirnya, kakitangan awam yang terikut-ikut trend ini akan makin tertekan kerana menanggung gaya hidup yang mereka sebenarnya tak layak.
Mereka layak buat pinjaman sebanyak itu,tapi mereka belum layak untuk tinggal di rumah semahal itu.


Hidup di bawah kemampuan.
Ini kata kuncinya, saya ulang sekali lagi.


Kecuali!


Kecuali mereka beli untuk disewakan. Bayar bulanan RM1,597.55 tapi rumah tu disewakan pada kadar sewa RM 2K sebulan.
Haa.. yang ni baru kena.


Mereka duduk menyewa atau duduk di kuarters sahaja dengan bayaran yang lebih kecil.


Apa pun, terima kasih kepada penulis, Aku cuma nak cakap tiada beza antara kakitangan awam dan swasta, kecuali yang membezakannya pendapatannya besar atau kecil je disamping wajib ditolak dengan pendapatannya. Itu sahaja income plus minus dalam hidup kena sedar , kena akuilah.

 Apa yang menjadi masalah, semakin berumur semakin tinggi kadar insurans dan masa tempoh bayaran adakalanya hanya tinggal 20-30 tahun dan ini menjadikan bayaran bulanan menjadi besar. Ini terkecuali jika membuat pinjaman perumahan penjawat awam kekal 30 tahun.

Artikel ini disalin daripada blog pakar perumahan :


KREDIT : Property Waltz

Monday, February 9

ROTAVIRUS USAH AMBIL MUDAH

No comments
ROTAVIRUS USAH AMBIL MUDAH

ROTAVIRUS dijumpai pertama kali pada 1973 di Australia.
Ia boleh tersebar melalui air, hidup di permukaan tangan manusia dan boleh bertahan beberapa hari di atas permukaan keras. Rotavirus juga boleh kekal di dalam najis manusia  hingga 7 hari.

Bayi di bawah umur 6 bulan digalakkan mengambil vaksin. 

Simptom utama Rotavirus adalah demam dan cirit birit tetapi amat bahaya apabila berlaku jangkitan pada bayi.

Pastikan air minuman dimasak terlebih dahulu walaupun ia telah ditapis dan kendalian tangan yang bersih dalam penyediaan makanan. Kerap mencuci tangan dengan sabun selepas melakukan kerja-kerja adalah amat digalakkan.



Wednesday, February 4

FENOMENA DIET ATKINS DAN BERDIET CARA SENDIRI

No comments
FENOMENA DIET ATKINS DAN BERDIET CARA SENDIRI

Pernah kita dengar Diet ATKINS?

OK, Tahun 2015 telah hampir 2 bulan lepas bermula, tapi SE masih dengan diet yang lama-tidak mengamalkan diet apa-apa la maksudnya.

Aidilfitri tahun ini diramalkan bulan Julai 2015 jika tidak silap SE. Baru-baru ini juga bertemu dengan kawan yang duduk semeja (baru kenal pertama kali). Semasa berbual tu terkeluarlah cerita dia berdiet selama 12 Bulan dan masih belum mencapai BMI sepatutnya.

Rupanya dalam 12 Bulan tu, dia telah berjaya menurunkan berat hampir 40KG. Bahagian ini yang SE terus berhenti  makan mee goreng , pusing kepada menghadapnya dan semakin rancak berbual.

Amalannya hanyalah tidak makan nasi atau karbohidrat sesuailah dengan keperluan kalori badan dia hanya di pejabat sahaja. Beliau tidak makan nasi atau sumber berasaskan karbohidrat dan tanpa alasan yang perlu, dia tidak akan ambilnya. Mungkin disini, keperluannya hanyalah ketika ke kebun.

Bila dirisik kenapa dia berdiet - alasannya adalah sebab lututnya semakin menunjukkan tidak mampu membawa BEBAN 24 Jam. Nampak jawapan pendek dan agak kelakar tapi kena smash jugalah kawan - kawan lain yang mendengar sama. 

Pelopor Kelab Diet Atkins (KDA) adalah Mohd Fazrin Daus (berjaya menurunkan 30 KG dalam masa 4 Bulan). Blogspot beliau.

Cerita di atas dan DIET ATKINS sebenarnya TIADA kaitan sebab kawan SE ni tidak tahu apa itu Atkins pun, dia sekadar berdiet sebab kesihatannya dan TIADA program serta senaman pun diamalkan. 

Hanya satu tips je, semua masuk melalui mulut, dan jangan kelam kabut nak masukkan dalam mulut asal saja namanya makan dan minuman.

Sebenarnya benda yang paling sukar nak mulakan diet ni adalah semangat. Jarang orang ada komitmen tinggi seperti mana pengamal diet. Itu pun semangat hadir selepas ditimpa masalah kesihatan.

Kesimpulannya - 

Gemuk memperlihatkan kita lebih tua dari usia sebenar- 2/3 tahun lalu berat SE 64KG tu sekarang dah 81KG
Gemuk membebankan organ dan sendi kita. Kesihatan juga akan merosot.
Gemuk lebih cenderung menghabiskan wang (makanan/minuman/pakaian)
Gemuk menyebabkan fungsi tubuh badan merosot, seperti bernafas, berjalan, tidur, seks dan sebagainya.
Gemuk membuat kita serba serbi malas.
Gemuk membuatkan kita mudah mengantuk kerana banyaknya kerja nak cerna makanan [tambahan]
Gemuk membuatkan kita menyesal tak bertempat, dan bertambah menyesal berbelanja banyak jenis produk kurus tapi tidak berjaya. Cari duit bukannya senang.
Gemuk membuat kita mempunyai persepsi berbeza dari orang normal. Kita mendahulukan selera makan- kawan minum teh O limau, SE makan mee goreng+teh tarik.
Gemuk fizikalnya kurang menarik - kawan SE tunjukkan gambar gemuk lamanya.
Gemuk membuatkan kita mudah dapat penyakit kencing manis, saraf tidak sensitif, berpeluh tanpa sebab. Itu bonus selepas cukup perkara-perkara di atas.

Terima Kasih


PELAWAT