Kedai Buku Online

Saturday, November 17

MINYAK ENJIN MANA PILIHAN ANDA - BAHAGIAN I

MINYAK ENJIN MANA PILIHAN ANDA - BAHAGIAN I - PILIHAN

Pening juga apabila kenderaan telah sampai mileage, kita kena tukar minyak enjin. Bukan pening membayarnya, tapi adakah kita membayar kualiti dengan harga yang berpatutan dan produk terjamin kualitinya?

Generasi Syntium 800 di Stesyen Minyak Petronas RM 112.00-Presint 16 Putrajaya. Di Kedai Spareparts RM 98.00. Rupanya ada 3 jenis Syntium 800 kan.

Minyak model ini di Stesyen Minyak SHELL berharga RM110. Di kedai Spareparts berharga RM 100-RM 105.

Apa yang menjadi kemusykilan aku ialah di semua SHELL tiada botol bersaiz 5 Liter tetapi ia boleh didapati di TESCO Nilai dengan harga RM 98.00. Betul ke isipadu 5 LITER ada di pasaran luar selain SHELL? Aku memang yakin sebab kesemuanya bersaiz 3, 4 dan 5 liter di TESCO. TESCO juga ada menjual Caltex dengan harga RM98.00 selain Perodua dan Petronas.

Sekarang kos menukar minyak hitam rata-rata RM 15. Dahulu RM 10. Tapi kena pandai cari kedai la.

Minyak ini yang aku beli di Stesyen Minyak SHELL Taman Putra Perdana berharga RM118.00 (RM131.00 SEPT 2016), Di kedai Spareparts Dengkil RM 98-RM 100. Harga ini dikemaskini pada 17 Nov 2012. Dengan pembelian ini, aku layak membeli kenderaan mainan dengan harga RM12.90 dan percuma lagi mainan LEGO...

Hmmm tak ralat pun untuk menyimpannya sebagai koleksi. Dalam web SHELL ada percuma voucher tunai, tapi tak dapat pula. Mungkin tidak semua terlibat kot. - Dalam Resit tertera HELIX HX7 E 5W-40 4L...[pening sekejap]

FREE 1 x 4-in-1 RM10 Meal Cash Voucher with every purchase of Shell Helix HX7/HX7 E/HX7 Diesel (4L).
Promotion Period: 1st November to 30th November 2012. While stocks last.
Applicable at the participating Shell Helix Branded Workshops only
. Rujuk sini

Akan datang, aku akan beli Syntium 800 di Stesyen Minyak Petronas sebab ia lebih menyakinkan, kedai dan susunatur pun bersih, barang tidak berabuk - ada check stock kerap la. Cuma tunggu ada promosi percuma je.

Kena berhati-hati kerana serbuan oleh KPDNK dahulu di sebuah kilang tidak bernama, SEMUA model minyak pelincir enjin telah dibotolkan menggunakan 1 sumber minyak tiruan. Jadi semua model di pasaran kemungkinannya tiruan adalah tinggi bergantung pada sumber anda mendapatkannya.

* Hari Sabtu/Ahad dan cuti, kebanyakkan bengkel bukan bumiputra sudah beroperasi seawal Jam 0830. SE tunggu di kedai bumiputra hingga Jam 0955 pun tiada tanda sedang/akan beroperasi.

Aku mendapat maklumbalas, minyak enjin tulen mempunyai pewangi khusus. tapi pendapat aku, mineral pewangi tambahan boleh ditambahkan, penipu senantiasa mengkaji kaedah bagaimana replikasi barangan tulen dengan kos minima.

Jika kita kaji sistem enjin 2@4 lejang, sekurangnya 1/4 bahagian bawah enjin mesti berada dalam minyak untuk fungsian aci sesondol menyebarkan minyak pelincir ketika dihidupkan tak kira enjin idle sepanjang hari. Tiada istilah 10-15 saat pertama enjin berputar tanpa minyak enjin dengan RPM yang begitu tinggi. Pendapat ini bukan 100% betul, bergantung kepada mekanikal enjin.

SAMBUNGAN BAHAGIAN II KLIK DI SINI

Share:

269 comments:

  1. kalo minyak itam HX 7 botol biru 10w-40.. berapa kilometer ye baru kena tukar?

    ReplyDelete
  2. Maaf saudara lambat jawab, komen2 yang masuk memang tak dapat monitor buat masa ni.
    Pendapat SE, kita lebih mudah kategorikan minyak hitam ikut gred, A-Biasa, B-SEMI Sintetik dan C-Fully Sintetik.

    A- Dalam 5,000 - 6,000 KM
    B- Dalam 7,000 - 8,000 KM dan mungkin sampai 10,000 KM
    C- Dalam 10,000 - 11,000 KM dan mungkin sampai 15,000 KM

    Ni je yang SE ikut. Gred 10W-40 tu maksudnya kelikatan minyak.
    Pada masa enjin sejuk, gred 10W-40 dan 10W-30 adalah berfungsi dalam keadaan sama hampir tiada perbezaan. Tetapi semasa suhu yang meningkat dan semakin persekitaran ruang enjin semakin bekerja berat, 10W-40 lebih berkesan dalam persekitaran enjin yang ekstrem.

    10W-30 kelikatan lebih kurang rintangan dan mudah sampai kepada kitaran enjin untuk kurangkan sentuhan metal enjin.20-30 lebih sesuai bagi kenderaan domestik.

    10W-40 lebih sesuai pada enjin agak lama yang ada/mungkin mempunyai tekanan minyak yang rendah bagi menjamin sentuhan (Metal Presure). Mekanisme ini selalu ada pada kenderaan kerja berat. Sama juga jika kenderaan kita semakin uzur, enjin perlu bekerja secara maksimum.

    ReplyDelete
  3. Nak Edit dah tak bole la komen ni. saya tambah semula ya :


    Asasnya, terdapat dua jenis minyak pelincir utama iaitu Monograde/Gred Tunggal dengan Multigrade/Pelbagai Gred.

    Kod piawaian yang sering diguna pakai ialah Kod Piawai SAE dan Kod Piawai API.

    SAE adalah ‘Society of Automotive Engineers’ @ Persatuan Jurutera Automotif dan Kod Piawai API singkatan ‘American Petroleum Institute’ @ Institut Petroleum Amerika.

    Pelincir jenis ‘monograde’ adalah murah digunakan pada kenderaan atau jentera berat dan lasak atau untuk enjin kenderaan ringan yang telah berusia. Kelikatan SAE 40 biasanya menjadi pilihan bagi penggunaan yang lasak.

    Jenis ‘multigrade’ pula merujuk kepada kadar kelikatan minyak pelincir yang boleh berubah daripada cair semasa suhu sejuk kepada lebih pekat apabila kepanasan suhu meningkat. 10W - 15W dah memadai bagi kenderaan di Malaysia (W adalah winter/wet) agar lebih senang hidupkan dan minyak cepat tersebar dalam enjin. Multigrade minyak disebut dua ukuran 10W / 40 (ni contoh aje) atau pun

    Variable Multigrade Minyak =
    Kelikatan Pada Suhu Rendah (W) / Kelikatan Maksimum Suhu Tinggi

    Jadi rasanya dah paham dengan variable atas ni.. Sebelah kanan semakin besar, semakin tahan pada suhu ekstrem. Sebelah kiri tu ambil sahaja 10W @ 15W dah memadai. Penetapan harga berasaskan variable +/- Kelikatan Rendah / Kelikatan Maksimum

    SE pun kadang-kadang lupa, moga blog ini dapat SE dan semua pemilik kenderaan rujuk setiap 3/4 bulan semasa nak menukar minyak enjin.

    Terima Kasih.

    ReplyDelete
  4. tumpang tanya untuk proton preve mana lebih bagus 10W-40 atau 5W-30?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Preve prefer 5w30 atau 10w30. Dan pastikan kod SL ke atas contohnya SL, SM, SN

      Delete
  5. Saudara boleh rujuk http://senangeja.blogspot.com/2013/11/minyak-enjin-mana-pilihan-anda-bahagian.html?m=1
    Nombor pertama lg rendah lg mahal dan enjin baru elok guna 5w. Da lbh setahun dua bolehlah 10w ikut kemampuan.

    ReplyDelete
  6. Jika saya nak servis kereta, kira tukar minyak hitam. kali ini untuk yang ke 30ribu. Saya nak pergi ke kedai biasa. Tak nak pergi servis di perodua. Boleh bagi cadangan kepada saya, saya guna myvi baru. Apa yang saya perlu tukar? daripada jenis minyak dan juga apa-apa lagi yang perlu di tukar? Boleh bagitahu.. Terima kasih.

    ReplyDelete
  7. Sy guna Myvi, jika tuan rasa masih belum habis waranty, elok ke perodua. kecuali jika maintain biasa2.

    Utk 30K KM-kereta baru, kena tukar
    1- minyak gear (jika auto, lg elok ganti 20-30K),
    2- ganti Belting V-Ribbed Rubber-Buat di bengkel agak mahal
    3- Coolant radioator,
    4- Myk hitam,
    5- 4 plug kena tengok ada yg mati tak.,
    6- Minyak brek ganti dan caliper brake tu kna tgok.
    7- Pastikan 4 pintu naik turun tingkap sbb masa ni boleh claim lg. air filter bersihkan. Umur muda lagi elok buat di perodua. dan suruh check drive shaft.
    Perodua biasanya akan buat full maintenance pada usia ni

    Perkara di atas sy cadangkan walaupun ada yang tidak perlu ganti, sebab sy menjangkakan 30K pertama tanda-tanda awal jika tak elok akan nampak, jika tiada, 30K berikut tak perlu ikut.

    jika dah kenal kereta biasanya 100K KM kira da paham masalah kereta boleh buat di bengkel biasa, saya cuma tukar minyak hitam shell/syntium beli stesen minyak..oil filter, plug/ air filter/aircond filter boleh ganti sendiri,

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih atas panduan yang diberikan.

      Delete
  8. Saudara sy nak tanya. Sy guna myvi dah 5 tahun. Minyak hitam apa yg paling sesuai.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jika di Stesen minyak SHELL untuk harga terkini

      15w40 ----RM78,
      20w50 --- RM62

      stesen minyak PETRONAS
      15w40 -----RM 75

      Minyak gred ini sesuai jika rasa enjin dah berat, cepat panas.kehausan komponen dah berlaku, tengok bawah enjin samada minyak gear/enjin ada kebocoran di lantai. Usia 5 tahun ke atas selalunya dah ada tanda ni.. Jika rasa enjin masih tip top, gunakan gred
      10W40 pun ok lagi cuma harga RM100 ke atas. Minyak mahal ni tandanya enjin pickup lebih dan senyap

      Delete
    2. Bang maintain 5w30 atau 10w30. Manufacturing dah kabo mcm tu. Pastikan tiada leaking.

      Delete
  9. Saya nak tnya mnyak syntium 800 10w-40 blh brpa km...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Syntium 800 dikategorikan Semi Sintetik. Dalam Anggaran 7000-10,000KM. Tapi saya biasanya kalau rasa 7000KM masih sedap lagi saya ganti masa 8000KM.

      Mula2 masa kereta masih baru saya tetapkan 7000 je ganti baru. Untuk kemudahan ganti minyak enjin, beli la soket plug 14 inci, batang soket dan mangkuk pembuka oil filter. Ada jual mangkuk oil filter lagi senang kerja.

      Lanjut RUjuk : http://senangeja.blogspot.com/2013/11/minyak-enjin-mana-pilihan-anda-bahagian.html?m=1

      Delete
  10. Myvi 4thun pkai shell 10w40 ok ke atau 10w30??

    ReplyDelete
  11. Saudara Saufi;
    Saya ambil Variable ini -> Kelikatan Pada Suhu Rendah (W) / Kelikatan Maksimum Suhu Tinggi

    Jadi bandingan nombor 10W(variable pertama) adalah sama, cuma variable kedua 40@30 bagi suhu tinggi.
    Saya andaikan cara penggunaan anda,

    sepertimana kereta yang bergerak tanpa henti 500KM boleh menyebabkan piring caliper kita gelong sebab terlalu panas akibat proses cekaman brek berulang2. Sebab itu saya cadangkan berhenti rehat dalam jarak 200-300KM ke untuk sejukkan mekanikal kenderaan.

    Jika tabiat kita guna kenderaan jarak jauh eloklah ambil 10W40. 10W-40 lebih sesuai pada enjin agak lama yang ada/mungkin mempunyai tekanan minyak yang rendah bagi menjamin sentuhan (Metal Presure).

    Rujuk : http://senangeja.blogspot.com/2013/11/minyak-enjin-mana-pilihan-anda-bahagian.html

    ReplyDelete
  12. Tima kaseh tuan admin yg xlokek ilmu

    ReplyDelete
  13. Sy pkai honda civic tahun 92 yg baru dibeli di usedcar, mileage dah 300km lebih..sy baru servis dan pakai myk 10w40. Adakah ianya sesuai?

    ReplyDelete
  14. Jika dikira umur sudah berusia 22 Tahun. Kecuali Overhaul penuh dan komponen enjin telah diganti, tiada kehausan enjin, tiada kebocoran minyak boleh digunakan 10W40.
    Jika semasa start enjin awal pagi sudah berbunyi pelik, gerincing besi, keluar asap agak byk, sy cadangkan guna minyak enjin lebih likat. Selalu kereta berusia, mereka akan utamakan enjin dan sistem penyejukan, water pump tu sbb body honda civic selalunya elok.

    ReplyDelete
  15. Nk tya....viva yg dh berusia 7thn km 150 000.klu sy guna syntium 800 15w 50 sesuai x? Adoi pening dok fikir pelincir apa yg terbaik

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh, cuma kurang sesuai. 5w30 atau 10w30 baru cun.

      Delete
    2. Haah anonymous ni tulis sesuai la, yang guna 15W50 tu heavy duty juga tu

      Delete
  16. salam..maaf tumpang tanya..sy pengguna saga blm berusia 5 tahun..sesuaikah sy mengunakan minyak hitam 5w-30?

    ReplyDelete
  17. Wasalam
    Penggunaan minyak hitam versi 5W agak mahal dari yang ada di pasaran. minyak jenis ini adalah campuran 75% Mineral + 25% Sintetik atau nisbah sintetik dilebihkan.
    Nisbah sintetik ini menjadikan enjin kereta anda dirawat selain sebagai pelincir..Hasilnya enjin lebih senyap, lancar, piston bersih hasil kerja addictive sintetik tambahan ini.

    Tidak perlu addictive rawatan minyak hitam yang lain kerana semi sintetik dan fully sintetik sudah sedia ada. Mengekalkan penggunaan 5W-30 sepanjang masa adalah amat elok-ikut kemampuan bajet. Ini perumpamaan variable saudara maksudkan

    5W - (KIRI) kelikatan ,semakin kurang semakin mudah dihidupkan enjin ketika suhu sejuk/idle-awal pagi
    30W - (KANAN) variable kanan semakin besar, semakin tahan pada suhu ekstrem-pemanduan jarak jauh

    Nisbah ini adalah menepati design jenis enjin yang tertentu. Ada enjin hanya bekerja keras ketika suhu sejuk, ada enjin pula bekerja keras hanya ketika suhu tinggi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih tuan..banyak membantu..

      Delete
  18. Syntium yang puan shima sebutkan itu agak jarang dipakai. untuk kemudahan, gunakan sahaja versi syntium yang selalu Petronas jual seperti 10W40, 5W30. Variable sesuai ke tak , lihat komen di atas.

    Usia 7 tahun :

    1- Jika rasa enjin masih tip top, senyap, tiada gegaran dan kebocoran gasket, tiada masalah pakai semi sintetik atau fully sintetik. Ia lebih elok. Tiadanya bunyi geseran pada enjin maksudnya enjin anda masih memerlukan minyak hitam elok, kelikatan rendah dan tahan suhu panas.

    2- Sebaliknya jika enjin bergegar, buka bonet - panasnya lain macam, ada bunyi2 pelik, maksudnya sentuhan kelegaan enjin dah besar. Macam2 komponen dah haus, dan memerlukan minyak hitam kelikatan tinggi, enjin anda dah dikira berusia, dgn minyak hitam pekat dan tahan suhu tinggi je lebih sesuai. Ni 20w50 agak sesuai.

    Pastikan minyak hitam ditukar mengikut jadual, semak tiada kebocoran di lantai parkir, buat top overhaul jika perlu- lihat asap yang keluar samada putih atau hitam. sekali overhaul, InsyaAllah mudalah enjin tu dan pandulah dengan cermat (tak perah enjin dengan sehendaknya mcm nak racing) tak kisah beratus ribu KM pun , kerosakan masih minima sekitar bajet anda.

    Rujukan Syntium Petronas : http://www.mymesra.com.my/?ch=mm_2011&pg=prod_assc_cs&var=Passenger%20Car%20Motor%20Oil&tpl=2011_program

    ReplyDelete
  19. Salam
    saya shahril. Cuma nk kepastian
    sesuai x saya guna minyak 5w/40 untuk saga blm auto, service ke 60k km

    ReplyDelete
  20. 5W40 agak mahal, sudah pasti kualitinya elok.maksudnya usia enjin 60,000KM ke?
    Tiada masalah kiranya anda rasa mampu. enjin atas 100K, selalunya yang mula tunjuk tanda enjin sudah berusia, masa tu pun kita boleh rasa enjin senyap dan lancar, enjin tidak panas melampau, maknanya enjin masih elok dan sesuai diberi minyak berkualiti.
    jika sebaliknya, gunakan 10W, beli di stesyen minyak untuk jaminan kualiti dan hadiah promosi jika ada :)

    ReplyDelete
  21. salam..
    saya gne kete viva...dh nk msok 350K km..umur 5 thn lbeh(slalu travel jaoh)..dh nmpak tnda myak htam leaking kt lantai..nk tanya, mseh sesuai ke gna syntium 800?

    ReplyDelete
  22. Wasalam

    Umur 5/6 tahun ke atas biasalah tu masalah leaking, ada orang sekali bukak pasang oil seal tu , ganti sekali cluth speed sebab dah masuk alang2 upah bukak. kereta saya pun sama.

    Jika selepas overhaul, ganti semua komponen haus, boleh lagi guna Syntium 800 sbb dah macam enjin baru, kalau tak silap Syntium800 sekarang RM112 di Petronas kan. Jika tak overhaul pun boleh pakai tiada masalah

    Ada kontranya pakai minyak enjin mahal ni, pertama ia tahan panas dan lasak untuk jarak lebih 7000-9000km, kedua jimat kos ganti minyak hitam sebab minyak hitam biasa dalam RM60-RM70 tapi jarak KM dalam 5000-6000KM sahaja jadi kena kerap ganti minyak hitam. Minyak biasa jika terlalu panas, minyak boleh meruap, isipadu menjadi semakin kurang.

    Tips yang boleh dipakai, pakai Syntium 800 atau mana2 semi sintetik, dalam jarak 5000KM, jika check takat minyak masih elok dan tidak kering, maksudnya enjin masih elok, tapi jika check guna penanda minyak tu, minyak semakin kurang, gunakan 20W/50 atau 15W40 ke kerana lebih likat untuk jaga komponen enjin. Tidak perlu pakai minyak treatment, cukup pakai minyak enjin dijual di stesyen minyak sbb sudah ada treatment oil dalam tu.

    ReplyDelete
  23. Salam
    Nk btanye tuan....sesuaikah enjin petrol mnggunakan minyak hitam diesel..contoh shell helix 10w40 for diesel...adakah beri power lgi atau sebaliknye....ade stgh mngatekn lbih power krn myk hitam diesel lasak...atau bri kesan buruk pd enjin jika mnggunakn nye....conpius..tq

    ReplyDelete
  24. Wasalam fiq.
    Sy da rujuk beberapa mekanik, enjin petrol gn diesel perlu overhaul.
    Dr segi logik, perlu kaji bahan bakar jenis kedua enjin ni, nisbah mampatan, ketahanan dinding enjin, kompleksiti rekaan enjin adalah melibatkan kerja kejuruteraan dan piawaian global.

    Sy ada mncr di internet. Minyak pelincir ni ada yg guna tp tidak dibuktikan spt guna minyak masak jika kita pernah dgr dulu.

    Kesan amat besar dr segi kuasa tork dan mampatan ratio enjin diesel lbh tinggi..jika guna minyak enjin yg tidak sesuai, kaji dahulu buruk baiknya masak2. Lihat dulu kerja2 lasak enjin diesel dan kepanasannya wlupun 30 minit telah dimatikan enjin , haba masih terasa banding enjin petrol cpt sejuk. Kandungan petrol dan diesel jg berbeza grednya. Moga dpt membantu.

    ReplyDelete
  25. Bos,kalau kelisa, minyak enjin mana yang sesuai digunakan? Dan oil filter kelisa ni dengan oil filter kereta perodua yg lain tu semua sama ke?

    ReplyDelete
  26. Haha, apa yer bos2 ni hihi
    Kelisa memang sedap pandu,cute,tangkas berbanding Viva, cuma teknologi enjin xsebagus viva. Yang ni sy da reconfirm tanya mekanik Perodua, dia ckp sama oil filter. kdg2 lupa, takut nak tulis kalau salah.

    Bro servis ikut pakej Viva. Hah rujuk ni
    http://www.perodua.com.my/service/service-package/viva

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih bos. Hahaha tapi banyak member yg ckp kalau guna minyak enjin castrol lebih sedap dripada guna petronas genuine oil tu. Btol ke? Haha

      Delete
  27. dulu sy pakai castrol kerap jg lah. memang ada rasa lain, sedap jg. tp masa tu ada 2 perkara yang buat sy ubah minyak pelincir lain;

    1- sejak raid minyak enjin tiruan di selangor, sy da ragu2 nak pakai minyak enjin yg dari sumber kedai2 sparepart biasa. Plg kurg sy nk ada jaminan cth shell ada gores dan sms, petronas ada hadiah setiap pembelian. Kalau taye kedai sparepart xtaw promosi terkini, sah2 la black market. Yang pelik ni harga minyak antara kedai sparepart jauh beza kdg cecah RM10 juga la. Tak mesti jenama sama, yg mahal itu lebih kualiti kan

    2- sy kerap drive jauh. minyak enjin bio mahal asal berkualiti. Nak selamat, sy amik Shell/Petronas je sbb stesyen minyak ni senang cr. nak tukar minyak upah kedai je hehe, jimat masa. lagi pun ada balance minyak tu simpan buat topup2 kan

    Nak tau betul, kena try la, skrg byk la sykt keluar minyak enjin, gila apa kalau harga sampai RM170, ada point mcm2 la, harga ahli la..ye ke hebat sgt produk ala2 MLM ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ok. Thanks bro utk info tu

      Delete
  28. Salam..tumpang tanya kereta saya wira 1.6 usia 16thn pkai minyak 5w-30 elok tak?..minyak full synthetic..terima kasih membantu

    ReplyDelete
  29. Wasalam.

    Enjin lama, kepanasannya tidak sama dengan enjin baru sebab banyak loopholes halus2 semasa proses pembakaran petrol berlaku.Minyak enjin yang kurang likat(nipis) akan buat enjin macam menukang. Full Syntetic memang mahal dan berkualiti tapi tidak efisyen pada haba terlalu panas.

    Jika dari segi praktikal kos semua, minyak enjin ini merawat enjin ketika operasi. Enjin lama cepat hauskan komponen molekul minyak hitam berbanding enjin baru. Jawapan sy, ok tapi tidak praktikal sgt. Baik buat top overhaul/full overhaul dulu ke baru terasa bestnya minyak full syntetic.

    Jika minyak elok, tapi "rawat barang lama", prestasi kekal sama hehe.Antara mampu mengurangkan kepanasan enjin antaranya bahan bakar oktana tinggi seperti RON97 berbanding RON95

    Cuba rujuk Youtube ini : http://www.youtube.com/watch?v=jpCpJI9kdlA

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam sjahtera, saya cadangkan utk kreta encik yg dah 16 tahun usianya guna Petronas MPlus Api SJ/CF SAE20w-50. Minyak lebih likat dan sesuai utk enjin lama yg mana kebanyakan komponennya telah haus. Minyak enjin ini juga amat sesuai jika encik merancang utk perjalanan jarak jauh. Tak percaya boleh cuba. Start enjin awal pagi dan dengar bunyi enjin. Bunyi pasti lebih halus dari sebelumnya.tq..

      Delete
  30. Salam bang, kereta myvi saya dah lama tak servis. Pastu sekarang minyak hitam dah macam apa, lebih 150km da. Cmne tu? Saya ni memang tak pandai servis servis ni. Myvi dah 7 tahun. Bunyi pon ada lagi lagi bila pagi nak gi kerja. Apa minyak terbaik? Then kalau beli minyak kat stesen minyak boleh minta kedai servis isi ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam
      Hayat minyak enjin 5000km - 12000km. Jika 150km terlebih pn xda masalah.
      Minyak enjin ni pelindung enjin, enjin tu panas dan berpusing beribu kitaran sesaat.
      Sisa besi, keladak semua ada dlm tu bole keluar smasa ganti minyak baru je.
      Minyak terbaik - minyak hitam yg kerap diganti apbila smpi masanya. Sblm enjin jd teruk keluar duit beribu, baik keluar $100-$150 je ganti minyak enjin tu pun 4/7 bulan bulan sekali.

      Delete
  31. salam bang,
    kalau saya selalu tukar jenama myk itam blh ke?
    skrng saya guna shell helix kuning utk viva 2009 saya...
    mggu depan saya dh kena tukar myk..
    SE blh bg cadangan x myk itam apa yg patot saya guna,,
    se bg jenama dan gred kelikatan dia jer...
    mggu depan saya buat...

    ReplyDelete
  32. Wasalam

    boleh tuka2 minyak enjin tiada masalah. jika yang guna minyak enjin ada lebihan pun boleh disatukan cth viva ada jual 3 liter, myvi 4 liter tapi ada lebihan boleh disimpan untuk topup. cuma jgn terlalu jauh gred yang dicampur tu

    helix kuning tu basic kan. takda masalah nak pakai mahal dan murah cuma helix kuning tu jika tidak silap 5000KM sahaja tahan.

    minyak enjin ni kalau elok yang penaja racing pakai la hehe. jika jenama lain pun ok cuma pastikan ia original. sentiasa tgok tokok penanda minyak hitam tu sebab minyak yang tidak original cepat hangit, mudah kurang..

    ReplyDelete
  33. untuk viva seeloknya brand apa ? ( selain minyak perodua )

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya dah try Jarak KL- Mersing minyak enjin SHELL ada kelebihan pickup dan smooth long distance.Ni cite sy. Ada org lain pendapat

      Delete
  34. ada yang cakap enjin perodua ni kena 5w30
    ada yang kata 10w40 lagi elok..
    mohon pencerahan tuan....

    ReplyDelete
    Replies
    1. 5W30 lebih senyap, pagi enjin kurang mengaum, bunyi enjin macam halus gitu. Enjin kereta lebih bagus jika berehat 30minit setiap jarak 150KM

      10W40 start waktu pagi agak kasar sikit tapi semakin jauh drive, enjin lebih senyap.Kelancaran enjin lebih cekap dlm jarak jauh.

      Apa pun saya galakkan kereta direhatkan secara berkala, jangan drive long distance tanpa henti.

      Delete
  35. Anonymous perlu memahami kegunaan kereta anonymous.
    Enjin Petrol berapa silinder sekalipun ia memerlukan minyak enjin. Samada keperluan kita untuk jarak lasak, jarak jauh, mudah selenggara, kualiti dan harga, kita kena tentukan.
    Sebab itu plug kereta juga diberikan nombor tertentu berdasarkan keperluan api spark tu.

    Variable 5W/10W dan akhiri 30/40 ada dalam entri terdahulu. Jika sy perlu long distance driving, dalam 2/3 jam baru rehat, saya pilih 10W40 tapi sebaliknya jika jarak dekat.

    Contoh mudah caliper brake disk standard Viva, jika drive jalan jauh dengan kerap brake, caliper tu boleh panas dan gelong, nanti akan datang bila brek, kereta kita akan menggigil. Jadi sy nasihatkan minyak enjin mana pun, sesuaikan dgn poket dan keperluan kita DAN ganti bila sampai masanya.. Minyak enjin yang terlalu kotor, terlalu panas akan meruap dan jika kerap buat macam ni, enjin jadi kasar, leaking dan sebagainya.

    ReplyDelete
  36. minyak enjin sy leaking bhgian ats. sy htr ke bengkel dan mekanik tlh tukar valve cover. 1. adakah ianya dh dikira top overhaul?
    sy mggunakn persona yg sdh berusia 4thun (128000km) byk travel . myk enjin yg sy gnakn skrg adlh castrol magnatec.adkh myk enjin ni bnr2 sesuai dgn usia dan keadaan kereta sy ini?ada cadangan jnma n jnis myk enjin yg sesuai utk kereta sy?
    maaf bertanya sbb sy xtahu sgt psl kta.

    ReplyDelete
  37. Hehe sy bukan mekanik, dan sy juga kurang arif dgn model persona. Tapi sedikit tahu tu adalah, betulkan saya jika salah. Pemanduan 100KMj ke atas dalam tempoh lama akan menyebabkan tekanan kepada valve cover-Persona guna cover plastik ke tak pasti saya. Sebab tu, cara pemanduan juga menyumbang kepada kehausan enjin dan pembaziran petrol.

    Tukar Valve cover bukan Top Overhaul

    Top Overhaul ni selalunya nampak piston

    1.Kebuk silinder (cylinder head)
    2.Injap minyak dan exhaust (exhaust valve,fuel valve)
    3.penahan injap( valve seal)
    4.Spring injap(valve spring)
    5. Distributor seal
    6.Penggerak (Rocker Arm Pulley)
    7.Pemegang Piston (Rocker arm)
    8.Head Gasket
    9.Skru silinder

    Jika Myvi, top overhaul, enjin dikeluarkan dari badan dan dibuka la semua dibersihkan. Piston tu kena bersihkan sebab berkerak hitam. Top Overhaul ni caj RM500 - RM1000 juga ikut model. Jika Kenari dalam RM600-RM700, Myvi dalam RM700-RM800 la. Ni model yang sy survey je. Bawah 1300CC je hehe.

    Minyak leaking atas ni boleh sebabkan belting cepat rosak dan putus selain mencomotkan enjin. Biasa bila ia dibuka, ia akan digam semula. Tidak boleh banyak gam dan tidak terlalu sedikit. Kereta standard baru keluar selalu gam tempat kritikal sahaja, lama-lama akan leaking. Paling teruk, minyak enjin kering nanti.

    Rujuk Blog ini lagi elok :

    http://eilarazi.blogspot.com/2012/11/diy-buka-rocker-cover-head-proton.html
    http://www.zerotohundred.com/newforums/car-problems/444757-top-overhaul-guide.html
    http://sagakaput.blogspot.com/2013/02/tips-baiki-enjin-kereta.html

    Untuk minyak enjin, saudara jika was-was tukar je ketika 5000KM jika first time guna minyak tu dan semasa tukar minyak tu kena perhati betul2, ada bau hangit ke, berketul ke, berbuih ke, berpasir ke, dan paling penting jangan tinggal seliter je pulak-kompem kena overhaul enjin tu.. Fizikal minyak yang nak buang tu sebenarnya indikator dalam enjin kereta. Jika rasa tidak normal je, bolehlah berfikir minyak enjin jenis lain. Nak mudah ambil minyak enjin dari stesyen minyak je.

    Dari pengalaman kawan2, jgn guna flush enjin, oil treatment la mcm2 tu sebab ia boleh rosakkan seal gasket dan kimianya agak kuat boleh menghakis. Jika jalan jauh, kena rajin2 buka bonet dan tengok, suluh lampu jika perlu sudut-sudut yang terlindung.

    ReplyDelete
  38. Terma kasih SE.. info yang sangat2 membantu... mekanik yg sy jmpa pn xsume bg details info..Lepas ni dah boleh jd consultant kereta..;)

    ReplyDelete
  39. Assalammualaikum...

    kerata saya atos 1.1 auto tahun 2004...minyak hitam apa yang sesuai..ada yang mnyatakn yang krta sya dh patut guna minyak mineral..sblum ni kerata sya sesuai dgn minyak semi..boleh saudara bagi nasihat n pandangan.. terima kaseh

    ReplyDelete
  40. Wasalam
    Mineral dan sintetik -kelebihannya pada sintetik ada lebih sikit perlindungan dimasukkan dalam minyak(additive)
    sintetik separuh/sintetik penuh lebih berkesan pada enjin baru dan enjin yang tiada masalah pada kehausan dan kebocoran- ini disebabkan prestasi enjin itu sendiri sudah UZUR, maknanya minyak enjin sebaik mana pun tidak akan berfungsi pada enjin yang UZUR.

    Sebagus mana kita mengganti minyak enjin dengan kerap dan berkala, jarak perbatuan itu menentukan enjin tetap akan haus pd komponen dan kurang cekap dalam operasi. maknanya cermat sekalipun anda, enjin tetap akan haus satu hari.

    Tanda enjin uzur ni hanya pemilik yang memandu sahaja sedar. Ia boleh didengari, dirasai ketika pemanduan, diamati ketika menggantikan minyak enjin. Perhatikan pada minyak enjin semasa ia dikeluarkan/dibuang.

    Minyak mineral lebih likat menyaluti/pelincir agak likat pada komponen enjin untuk ELAKKAN kehausan berterusan pada enjin ketika operasi. Ia tidak tahan lama melebihi 5000KM, dan enjin agak berat sedikit tapi kita sedar ada kurang sedikit bunyi atau gegaran pada enjin. Tapi minyak mineral tidak setahan minyak sintetik untuk long distance dan kepanasan enjin.

    Semi/Full Sintetik pula sekadar menjaga enjin kekal bersih, smooth, tahan panas, jarak jauh pun boleh dan jayat lebih lama TETAPI ia tidak membantu membaikpulih komponen yang sedia uzur. Ia hanya melindungi. Enjin uzur ni kadang2 susah hidup, enjin lambat panas ketika pagi. Ada leaking, berasap, bunyi ketukan dll.

    Keuzuran enjin ni bergantung juga pada pemanduan, lasak dan tekan 100KMj sahaja pun tak elok, penggunaan gear tidak sesuai, minyak enjin sedikit dan lain2 turut menyumbang enjin jahanam awal.

    Apa yang penting tiada indikator yang mana sesuai kecuali Puan tahu enjin itu selesa pada minyak enjin jenis apa. Selagi tiada keperluan, boleh gunakan kedua jenis minyak enjin.

    ReplyDelete
  41. Salam. Sy nk tnye ntok myvi yg dh usia 8thn dan mileage lbh120k KM, myk ap yg sesuai? Skg sy guna myk petronas syntium 800 5w/30. Sesuai ke myk yg sy guna kn tu?

    ReplyDelete
  42. Wasalam
    kalau tengok usia dan mileage -
    Sesuai sgt sebab lebih perlindungan pada enjin.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. Bpe distance ntok myk jenis ni ye sbb bengkel yg sy pegi die ltk 5000 KM je.

      Delete
  43. Minyak Full Sintetik 10000-12000KM
    Minyak Half Sintetik 7000-8000KM (5W/30 awak punya)
    Minyak Mineral je yang 5000KM

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalo kete bru km bru smpi 1000km utk 1st service mnyk mne seswai..10000 or 5000..kalo amik yg 10000 ok x?

      Delete
    2. Amik 10,000KM, ganti pada mileage 7000/8000 KM

      Delete
  44. Sy mgunakn kreta flx..mileage hmpit 80k..sering jalan jarak jauh. Skg sy use syntium800..banding dgn helix or moly..mana yg lebh ok..?tQvm..

    ReplyDelete
  45. Sy mgunakn kreta flx..mileage hmpit 80k..sering jalan jarak jauh. Skg sy use syntium800..banding dgn helix or moly..mana yg lebh ok..?tQvm..

    ReplyDelete
  46. Hanna laila :
    Saya tak pasti minyak ape 10K or 5K. Kalau ambil lagi besar julat mileage=ia memng tahan kerja lama dan dicipta khas utk jarak itu, maka tengoklah mileage awk pakai tu sesuai ke tidak

    Bobbie 07 - sy lebih suka kepada syntium800 kecuali ori atau tidak bergantung pada mana awk dpt.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rupanya..kalu admin pn lebh suka synt800..sa teruskan ja guna synt800..hehe..tQ admin yg hensem.. :)

      Delete
    2. Rupanya..kalu admin pn lebh suka synt800..sa teruskan ja guna synt800..hehe..tQ admin yg hensem.. :)

      Delete
  47. haha puji melambong.
    shell dan petronas le sbb elok dan ada adia free
    ok bye

    ReplyDelete
  48. Kalo naza citra 2.0 plak camne... Sbb saya biase gune semi.. Milage 140,000 km

    ReplyDelete
  49. minyak enjin adalah pelincir membantu RPM enjin. Samada SEMI, FULLY, MINERAL ianya tidak menjadi masalah. Hasilnya ketika menggantikan minyak enjin akan datang samada enjin serasi atau tidak.

    Disinilah kita tahu jarak, kaedah pemanduan, keperluan enjin itu benar2 serasi.

    Oil Filter memang wajib ganti, sebab minyak enjin yang disebarkan ke semua komponen akan ditapis terlebih dahulu.
    Encik boleh guna mana2 jenis minyak sebab perlindungannya berbeza ikut gred. Gred ni keperluan masing2. Kalau guna mineral, kena kerap pula ganti minyak+kos+oil filter+nat longgar. SEMI ni pertengahan da sesuai sgt tu. Yang penting cukup mileage = Ganti baru

    Jgn amalkan masuk additive pembersih enjin/ flush enjin yang tidak diketahui keberkesannya. Ini akan merosakkan gasket, gam gasket-minyak enjin akan leaking.

    * Ada bengkel keluarkan minyak hitam guna penyedut (dimasukkan ke dalam lubang penyukat minyak tu), ada juga yang keluarkan melalui buka nat bawah enjin tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Elok @ tak klu bengkel guna penyedut utk keluarkan mnyak hitam tu...?? Tq :)

      Delete
  50. Selamat petang...
    saya mengunakan m oil 15w40 untuk saya iswara ab 1.3 keluaran 2004. Sya tertanya2... sesuaikah untuk engine saya yg sudah berusia 10 thun...engine masih berkeadaan elok daru segi bunyi...

    ReplyDelete
  51. Maksudnya pengendalian kereta dan keperluan kereta sesuai la tu tak merajuk :)

    ReplyDelete
  52. salam bro..nk tanye..bolehkah/sesuaikah kita pakai minyak itam untuk enjin diesel punya kat enjin petrol?? sebab saya da salah beli n minyak enjin tue dah masuk pn dlam enjin gen 2 tue...baru perasanadoii...ade ape2 kesan x kete tue nanti??pliz advise ye bro..rhanks...

    ReplyDelete
  53. Wasalam, memang bermasalah sebab ratio presurenya enjin petrol dan diesel tidak sama selain suhu dalam kebuk, elok ganti cepat, jahanam enjin tu

    ReplyDelete
  54. Assalam..kalau mazda 3 2011 miliage 80k apa yang perlu ditukar selain minyak enjin dan oil filter?

    ReplyDelete
  55. assalammualaikum tuan, nk tanya mana lbh sesuai 5w30 atau 10w40 utk vios usia 2 thn mileage 40k lbh...tqvm tuan

    ReplyDelete
  56. Wasalam. Saya melihat usia berbanding model. sebab model ni ada yg dicipta memang sesuai utk kuasanya. Andaikan 1.6CC dipandu 120KMj selama 2 jam dengan 1.0CC hanya larat 100KMj sahaja.

    Untuk usia mileage hampir 100K, wajar melihat lebih teliti pada minyak hitam yang cicir di lantai, hose radiator dah keras, kipas berfungsi, ada wiring terdedah dgn kehausan dan air ke. Selain top gasket dah uzur, kepala plug juga perlu dilihat dgn pastikan pembakaran sekata pada palam. Sy pun pernah alami 1 plug tidak berfungsi berkarat dalam tu. Jika minyak gear yang leaking, eloklah upah sekali ganti klac speed tu. Jika kerap guna aircond, dah bole servis aircond. Sistem penyejuk enjin- radiator,water pump semua dalam tu kena check.Rajin2lah jeling meter temperature tu semasa memandu.

    Boleh juga test spring dgn menekan bonet. Kalau check mounting asorber, jack tayar dan pusing tayar ada masalah bering pecah, drive shaft koyak dan sbgnya. separuh masalah kereta boleh dilihat hanya dengan jack tayar depan dan suluh bawah2 kereta tu.

    ReplyDelete
  57. Narmi Hiraj : Wasalam, kalau tanya semua mekanik , dia suruh sendiri try rasa. Kalau 40K dalam 2 tahun guna 5W30

    ReplyDelete
  58. salam..sya pkai myvi1.3 .. milege sya dah terlebih ..dari 8000 skrg dah 10000++ .. sya ni jenis jarang bwk kete .. sebulan adalah dlm 5-6 kali je .. tu pun jalan dlm 50-60 km jauhnya ..
    lagi satu .. minyak auto kene tukar sampai bila .. ikut milege gak ke ..

    ReplyDelete
  59. Wasalam, minyak gear perlu diganti setiap 20,000KM atau bersamaan lebih kurang 3X ganti minyak hitam. ini terpakai pada Gear Manual atau Gear AUTO.
    Hayat minyak enjin bergantung, ada 7K, ada 10K, boleh lebih mileage sesekali tapi tidak digalakkan.

    Jarang bawa kereta : tayar akan cepat pancit, dan jika lebih 2 bulan tak pakai, kena topang kereta untuk elak tayar dari menahan beban kereta. Keduanya sistem elektronik akan lemah atau tidak cekap. perlu kerap hidupkan enjin kereta.

    Asas jaga kereta yang kerap bergerak, jaga minyak pelincirnya sebab minyak pelincir digunakan semasa enjin bergerak. minyak pelincir selain dalam enjin ada jg di stering, brake, gear,

    Kereta yang tak bergerak - Jaga sistem elektronik dan unplug bateri jika tak pakai lama

    ReplyDelete
  60. Assalam bos,, saya pakai waja thun 2002,, mnya pndpat mnyak gred apa yg ssuai.. tqvm.

    ReplyDelete
  61. Salam Tuan, kalau kereta naza citra dah 10 tahun umur minyak hitam gred apa yang sesuai

    ReplyDelete
  62. Wasalam Tuan Ahmad dan Tuan Jasman. Adalah digalakkan menggunakan minyak enjin jenis mineral. Jangka hayat jenis mineral dalam 5000KM. jenis Mineral paling murah dipasaran kerana tiada additive tambahan lain. Pastikan skrew nat minyak enjin setiap kali gantian, diperiksa benang skrew dan salut tape jika perlu untuk elakkan kebocoran.

    ReplyDelete
  63. Salam bos, myvi 1.3 berusia 8tahun guna minyak enjin ZIC 5w-30 synthetic, sesuai tak?
    Mohon pandangan..

    ReplyDelete
  64. Wasalam bos, enjin ni hayatnya uzur atau tidak bergantung pada cara pemanduan pemilik. kehausan enjin itu tetap berlaku mengikut mileage. 2 pembolehubah ni dpt tentukan keperluan minyak enjin samada mineral, half sintetik, full sintetik..

    Utk lebh perincian, semasa 2000KM-3000KM selepas guna minyak tu, pandu tenang dlm keadaan tingkp terbuka dan kenalpasti kenderaan saudara ok ke tak, saudara akan rasai perubahannya samada elok atau tidak.. dr segi harga dan kualiti 5W30, memanglah ok sgt da tu.

    ReplyDelete
  65. Assalamualaikum bos..nk tnya sket..sy guna myvi 1.3 auto tahun 2011..dah jalan lebih kurg 110k..minyak hitam ape ye yg sesuai digunakan skang..cadangan tuan minyak brand ape ye..nk jaga enjin gak bos..terima kasih.

    ReplyDelete
  66. Wasalam,110,000KM masih sesuai guna minyak semi sintetik. Julat tu terpulang pada arexamm berdasarkan keperluan. Jika saya, saya gemar ke stesyen SHELL dan Petronas, gilir2 la jika ada promosi hehe atau mudahnya ke Perodua Servis sahaja. Mileage saya dah lebih 160k KM, tp bunyi enjin masih senyap. Jaga minyak enjin dan minyak gear (lebih2 lagi auto). Tukar V-Ribbed Rubber, Plug, gasket atau berkaitan parts enjin di Perodua Servis. Selain enjin, bolehlah serah pada mekanik bengkel kereta.

    ReplyDelete
  67. Salam..sy pkai wira 1.6..minyak hitam ape yg paling sesuai utk kereta yg dh berusia lebih 15 tahun nie? Trima kasih

    ReplyDelete
  68. Wasalam, minyak enjin jenis mineral, jenama ikut mana yang selesa

    ReplyDelete
  69. Salam.sy pkai alza tahun 2010..slame ni sy guna kan minyak enjin 10w40 dan 15w40..tp skrg ni sy nak tukar kan kpd 5w30 fully synthetic..adkh krte sy akn mgalami mslh enjin atau akan ade prubahan yg baik dlm enjin??mohon pencerahan.

    ReplyDelete
  70. Wasalam, Fully Sinthetic sememangnya minyak pelincir tahan lasak, tahan panas, jangka hayat lebih panjang hingga 10,000KM, malah ada yg mencecah 15,000 KM, Aditif minyak jenis ini sememangnya berfungsi menjaga komponen enjin lebih baik, bunyi enjin akan lebih lembut sesuai harganya. Dapatkan minyak pelincir yg tulen dari stesyen minyak

    ReplyDelete
  71. Salam tuan..sy pakai kete sportage tahun 2000..kira usia kete 15tahun dah...enjin pun cepat panas...apa jenis minyak hitam yg terbaik tuk sy pakai..? Sae atau api sesuai? Minta pencerahan tuan...kete pun dah ada leaking...

    ReplyDelete
  72. Wasalam, usia kereta saya pun dah dekat 10 tahun, minyak enjin yang terbaik pun tidak dapat memulihkan prestasi enjin sebab, macam mana pun jenis kualiti minyak, komponen enjin tetap akan mengalami kehausan cuma cepat atau lambat je..Minyak enjin ialah pelincir kpd komponen ketika berfungsi.

    Utk usia kereta tuan, bukan masalah minyak enjin sebab tanda enjin uzur ialah leaking dan enjin cepat panas.Bila leaking ni kena check tiap minggu sukatan minyak enjin.Jika kereta 10 tahun, elok buat top overhaul, jika da lebih 15 tahun, kena prepare overhaul penuh, sistem penyejukan enjin-radiator kipas semua. Tuan juga boleh rujuk :

    http://senangeja.blogspot.com/2015/03/beza-oil-pump-dan-piston-oil-ring.html

    Semasa dulu masuk pasaran minyak enjin semi sintetik (dulu), kebanyakan gasket enjin rosak dan minyak leaking, skrg pun ada jenis minyak additive flush enjin yang mesra pembersihan tp tidak pada gasket..

    Enjin lebih 15 tahun memang gunakan jenis mineral sahaja sbb lebih likat, tapi kena juga lihat minyak enjin yg kotor semasa gantian baru samada berbau hangit sgt, kasar mcm besi2 halus ke, berbuih ada air ke sbb ini je cara dpt tahu enjin elok lagi ke tak. Yang PENTING gunakan minyak enjin mineral original sebab standard API/SAE ni dijamin melalui R&D pengeluar.

    Untuk pemahaman SAE dan API elok tuan rujuk ini:

    http://www.pennzoil.com/learn-about-motor-oil/types-of-oil-and-recommended-use/
    http://www.pqiamerica.com/apiserviceclass.htm

    ReplyDelete
  73. Guna Penyedut :

    Secara graviti dan mendakan kurang efisyen. Kecuali penyedut tu boleh lentur dalam kotak enjin sedut mana-mana edge. Dari segi baiknya, skrew drain tahan lama, minyak kotor yang keluar kita nampak dimasukkan dalam botol ada sukatan, nampak la minyak hitam kering 100ml ke. masa pun jimat.

    Tapi yang sekarang diamalkan oleh mekanik berbaring di bawah kereta pun kurang elok dari segi postur menetatkan dan melonggarkan skrew adalah darjah sengetnya. 4/5 kali tukar minyak , mesti skrew tu dah haus. Yang sesuai kereta dijack atas dan mekanik berdiri dibawahnya untuk mengetat dan melonggarkan skrew. Paling elok ketatkan guna jari dahulu baru guna spanar dan tak perlu tarik terlalu kuat.

    Saya lebih gemar guna sedut, sebelum nak buang minyak enjin tu, rajin2 la drive jauh sikit bagi panas minyak tu sebelum buang.

    ReplyDelete
  74. Assalam. Preve usia 2 tahun sesuai x guna Mobil 1 5W-50?

    ReplyDelete
  75. Fully Sintetic memang sesuai sangat cuma kena perhatikan nisbah molekul tu memang dalam keperluan enjin atau tidak sebab nisbah tu utk ekstrim dan pemanduan jarak jauh.setiap minyak dihasilkan berkadaran dgn ketahanan hayat jarak mileage dan juga suhu max operasi enjin

    ReplyDelete
  76. Minyak stok lama made 2012 ada expired ke.?...jika ada dua jenis mobil 0w-40 dan mobil 5w-50 yg mana lebih baik utk preve usia 2 tahun.

    ReplyDelete
    Replies
    1. XW-XX tu nisbah molekul minyak yang memang dikhaskan dalam keadaan idle dan running. Minta tuan rujuk
      http://senangeja.blogspot.com/2013/11/minyak-enjin-mana-pilihan-anda-bahagian.html.

      Secara peribadinya, preve tuan digunakan berapa mileage dalam sebulan. Jika sekadar jarak biasa2 gunakan sahaja 5W@10W dan 30/40 memang dalam range minyak pelincir kereta anda, Kena jg paham nombor2 siri pelincir sebab terlalu mahal pun jika gunakan biasa2 rasanya membazir sebab nisbah 50 tu da lebih agak likat lebih sesuai enjin lama sebab enjin lama ada loopholes dan tidak semampat enjin baru, cuma minyak yag agak likat dan jika tuang terlebih pun boleh buat enjin agak berat. Kalau minyak tu dah kategorikan FULLY SYNTETIC, dah amat memadai

      Secara peribadi, saya rasa Preve umur 2 tahun cukup sekadar 5W/10W dan 30/40 sahaja dan ganti ikut mileage. Minyak yang dicampur2 kategori sama tiada masalah. Saya pun ada topup pelbagai jenama dan gunakan dalam kecemasan.

      Basic minyak pelincir ni melancarkan operasi dalam enjin. Yang jadikan ia dalam sebarang keadaan tu bergantung pada teknologi sintetik dan aditif yang dicampurkan. Asasnya minyak pelincir dibuat R&D ikut keperluan enjin semasa cuma jgn tersalah pelincir diesel dan petrol sahajalah. Jangan terpengaruh dgn jenama dan harga produk.

      Delete
  77. Saya nk tanya.kete myvi saya ni,biasa pakai myk pelincir gred 5w 30.tp,aritu,sy terbubuh myk gred 15w 40..jahanam ke dok perbuatan saya itu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dari segi jahanam tu takdalah, ni jenis minyak semi ke minyak mineral?. bezanya rasa macam agak berat sikit handling kereta tu. Saya tak jamin laju ke tidak kereta tapi memang ada beza pada enjin setiap minyak pelincir plg jelas enjin agak ringan, mudah start, pickup memotong smooth je atau sebaliknya tu je.

      Delete
  78. Salam cik, sy pakai myvi 1.3 dh 5 tahun lebih. Slalunya ayah yg tlg bawa servis, kali ni nak try sendiri. Hehe.. Mileage 78k++. Sy dah pergi ke Shell tp sy tak tau pun nk beli minyak hitam yg mcm mana.. sy dah baca komen2 kat atas, tp just nak confirmkan, myk pelincir 15w/40 tu kira sesuai tak?
    Thanks

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam. wahh untungyer ayah serviskan hihi. Kalau ke mana-mana stesyen minyak, semi sintetik dah kira elok da.

      Minyak semi sintetik ni harga pertengahan, dalam keperluan penggunaan biasa myvi kita dan tukar baru apabila sampai mileage 7000KM - 7500KM. Cukup asas ni, myvi pun jaga kita pula la . 5W - 10W / 30-40 pada cadangan sy agak ok le sbb sy pun pemilik myvi :)

      Delete
    2. Tima kasih byk2 cik..:)

      Delete
  79. As salam tuan .. sy gune persona thun 2011 dan selalu jln jauh .. mnyak pelinvir yg mna lbh sesuai .. 10w 40 atau 5w 30 ? Harap penjelasn dpd tuan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam. Pertama usianya dalam 4 tahun tetapi kerana kerap jalan jauh -long distance, saya cadangkan 10W40 lebih sesuai. Nisbah kelikatan nombor belakang tu lebih kepada kelebihan kpd kerja2 ekstrem dalam suhu tinggi.
      Bagi perjalanan jauh, saya galakkan berhenti kenderaan setiap 150KM-200KM. Berhenti rehat utk kebaikan pada usia tayar, sistem brek, dan komponen enjin jangka panjang selain kita dapat rehat secukupnya.

      Delete
    2. Salam. Saya guna myvi 1.3 n/aa. Tahun ni kereta ni dh msuk 9tahun. Sye biasanya gune minyak enjin shell helix 10-40w hx7 untuk kurangkn bunyi kasar Dari enjin. Tapi sekarang enjin dh mula bunyi kasar balik. Apa perlu saya buat ye ? Terima kasih

      Delete
    3. Wasalam, Maaf lambat. 10-40W ni saya pakai jika nak drive jauh, tapi masa start pagi2 tu memang kena take time sikit panaskan enjin.
      Jika guna 5W30, beza sikit pd awal pagi enjin kurang kasar

      Kena pastikan enjin kasar tu semasa pandu atau idle. Jika semasa idle, kemungkinan enjin belum sedia dari segi suhu dan minyak enjin tidak serasi samada minyak tiruan atau minyak topup2, dan jg kehausan gelang pada omboh(tanda kurang pickup). Biasa umur 10 tahun atas buat TOP overhaul. Saya rasa umur gini da nampak keluar minyak2 di enjin tu. Jika lap harini, dalam seminggu mesti minyak balik

      Kalau masa drive tu macam kasar, kena check palam pencucuh dan sukatan minyak tu. Dalam sebulan tu cuba check ada terbakar ke semua plug tu. Jika nampak mcam bersih je plug, mungkin plug rosak atau kabel palam pencucuh kena check.
      Jika palam berminyak sangat memang da time nak top servis la tu. Pemanduan kita sebenarnya dah tau simptom tu,contoh guna gear rendah terlalu lama nisbah rationya (kita perah pjg), akan kesan pada klac speed, omboh, timing chain, chain puller tu semua. Nak selamat dan selesa untuk 5 tahun akan datang, saya cadangkan check enjin di Perodua Servis. Harga top overhaul market termasuk Perodua dalam RM800-RM1000

      Delete
    4. Jika maksud bunyi enjin kasar tu sebab komponen enjin dah uzur sampai masanya, saudara memang kena pakai minyak enjin jenis mineral berbanding semi/fully syntetic
      Cuba try 20/50W atau 15/40W

      Delete
  80. Slm tuan...sy guna kelisa auto 2006...skrg ada bocor dkt gasket bhgn blkg..myk htm dh kurang....dh suku dipnyukat myk htm...myk htm pe yg bgus utk elakkn kbcoran slps sy tkr gsket nti...15w40 ok ke..shell hlix

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam
      Enjin tuan sudah dekat 10 tahun, memang normal la usia gini leaking sana sini. Betul ke yang bocor tu minyak hitam atau minyak gear. letak minyak tu di kertas putih, jika cerah tu minyak gear.
      Enjin tuan ni dah memerlukan minyak enjin 100% mineral - 20W50 tu lebih sesuai. Dah tak perlu sintetik lagi. Cuma rasa enjin kurang pickup sikit.
      Jika dah top overhaul atau full overhaul, dah boleh guna minyak enjin jenis semi sintetik

      Delete
    2. Tuan, saya guna naza rondo 2.0 auto dah guna lebih 4 tahun.. minyak engine apa yg sesuai tuan?

      Delete
    3. Spek minyak enjin ni lebih pada kegunaan kita. Nak lasak dan jarak jauh gunakan fully sintetik

      Delete
  81. Sy nak tanye . Mounting kereta sy retak . Sy x sure start bile . Maybe effect accident last year . Kereta lain hentam side kiri enjin depan . So , ahad lepas enjin sy jatuh (enjin senget) sbb mounting tu patah lepas kereta terlanggar lubang tepi jalan . Sy stop tepi jalan . Tp bile call pomen , die sruh drive kereta slow ke bengkel . Pomen dah welding mounting tu . Tp bile drive balik , enjin bergegar . Tp ok kalu speeding lebih 100 . So , bole tolong bg advise kat sy ape yg patut sy buat . Tq .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sy andaikan batang yang pegang getah mounting tu yang patah. Da check getah mounting tu pecah juga ke, di mounting ni ada getah keras macam sendi utk elak gegaran dan elak bunyi besi berlaga.
      Lebih baik check bengkel kereta - model kereta saudari sbb bila dah patah , center enjin tu pun ada darjah senget mungkin sudut peratusan kecil lari. kedudukan bateri pun mesti tegak dan tidak banyak bergoncang. jika nak sahkan kena drive speeding rendah dan buka tingkap di laluan tak rata.
      Saya andaikan mounting tu retak ATAU ada lagi yang retak menanti belah dan kena check getah mounting enjin tu sekali. Tu je la pandangan saya

      Delete
  82. Assalam saya ada persona tahun 2010 milge 70 k km. Minyak apa sesuai nak pakai supaya enjin nampak cun

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya galakkan semi sintetik dan jika mampu pakai je fully sintetik-tak perlu addictive

      Delete
  83. assalam..
    sy pakai gen2 CPS,, myik hitam mana yang sesuai??
    klu pakai casrtol o shell yang d jual d tesco tu ok x??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam
      kenderaan bawah 10 tahun saya prefer guna semi sintetik. Tentang minyak enjin jualan di pasaraya ni, saya kadang2 agak perasan promosi dan labelling agak berbeza dari pengeluar asal. Contoh packaging baru, harga baru dan hadiah promosi tidak sama di pasaraya dengan stesyen minyak yg sedang buat promosi.

      Delete
  84. Assalam tuan...sy nk tye myk hitam ape yg sesuai utk kereta sy jnis myvi 1.3 tahun 2010...dan mileage dah 140k km...mohon pencerahan tuan..

    ReplyDelete
  85. Assalam tuan..myk hitam ape yg sesuai utk kerata myvi 1.3 tahun 2010 dan mileage skrg dh 140k km..mohon pencerahan tuan..

    ReplyDelete
  86. Wasalam.
    Bawah 5 Tahun jika mampu guna Fully Synthetic atau SEMI tiada masalah
    Bawah 10 Tahun guna Semi Syntetic
    Atas 10 Tahun jika tiada leaking, smooth lagi pakai SEMI tapi jika rasa uzur guna Jenis Mineral.

    Skrew Buang Minyak Hitam tu ganti jika 3/4 kali ganti minyak hitam
    Guna minyak enjin yang tulen

    ReplyDelete
  87. Assalamualaikum tuan, sy pakai kereta Swift 1.5AT 2012 2nd hand. Owner sebelum ni kate die guna minyak htm fully synthetic. Next service sy dlm mileage 40K. Better guna yg 5W-30 or 10W-40? Mileage ketika beli Feb2015 dlm 30K.

    Lg satu, mcm mana nk tau enjin senyap & enjin kasar? Mmg kwn2 sy ad kate kete swift sy ni enjin senyap. Mungkin owner seblum ni mmg jaga kete dgn baik.

    Hrp tuan bole beri pandangan. Terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam, 40K mileage masih baru memang usia enjin pun tiptop. Saya cadang 5W-30. Kalau enjin guna fully syntetic memang kesan panjangnya enjin lebih cekap beroperasi.

      bunyi enjin memang kena dengar secara langsung ketika dihidupkan. Buka bonet. Lihat pada gegaran kecil fizikal enjin tu dan belting semua lancar sahaja.Blok enjin pun bersih dari minyak2 walau lama tidak dibersihkan.

      kalau semasa bonet tutup pun, letak tangan di bonet rasa macam tak kedengaran sgt bunyi enjin. Memang attach enjin pada body firm la dan tiada kesan enjin tercedera semasa kemalangan. Masa pandu pun accelerate semua tukar gear, naik bukit, memotong pun cun la.

      Delete
  88. Salam tuan. Mintak pendapat.
    Honda crv 2007.
    Minyak jenis pe dan brand pe tuan cadangkan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam, Saya cadangkan Semi Syntetic Shell 10W-40. Check ketulenan dengan SMS no di penutup minyak pelincir tersebut

      Delete
  89. salam tuan.
    maaf menganggu.
    sya kereta myvi tahun 2012 . nk tanye myak hitam apa sesuai. sebab baru perama kali nak buat kat bengekel yang bukan perodua. Suami cakap nak beli minyak hitam yang baisa sahaja. Harga RM45.

    ReplyDelete
  90. Wasalam, kereta masih baru, gunakan la minyak semi sintetik. Memang jenis mineral harga dalam RM45-RM55 tapi jarak dan ketahanan melindung enjin. Jika normal jenis sintetik tukar 5/6 bulan sekali, jenis mineral kena 3/4 bulan wajib tukar, upah pun dah RM15 sekarang. Sayang la enjin tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih kerana respons. Saya sudah tukar ke fully sintetik jenama lubricant . Tapi masalah kereta saya lambat pickup dan cepat abis minyak petrol.adakah masalh berpunya dari minyak hitam.sebelum ni memang buat di perodua.

      Delete
    2. Kuat makan petrol ni berkait dgn sistem ignition pembakaran petrol/udara dan beban kenderaan. Kena siasat 2 perkara asas ni.

      Delete
  91. Salam, kalau saya myvi tahun 2010, cc 1.3 sesuai minyak hitam yang mcm mana ye. Mileage skrg 83k.

    ReplyDelete
  92. Wasalam. Kalau yang sesuai,kategori semi syntethic

    ReplyDelete
  93. assalamualaikum, saya nak tanya la tuan, selama ni saya pakai minyak semi untuk kereta proton saga blm saya, tetiba saya rasa nak pakai minyak fully synthetics, tapi pomen kata, proton saga blm tak boleh pakai minyak fully synthetics, dia kata enjin proton saga blm akan jammed kalau pakai minyak fully ni. Betul ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalamualaikum WBR, Sy ada rakan yang pakai BLM Auto guna Fully Syntetic, tapi saya rasa perlu diketengahkan pendapat mekanik tu di forum proton dan juga Facebook jika ada yg sependapat dgnnya.

      Ironinya minayk yang harga beratus RM tu kalau tak ikut piawai semua enjin kenderaan, mungkin pengeluar minyak enjin atau Proton sendiri yang ada masalah.

      Skrg pun dah jadi kebiasaan mekanik yang francais model jenama minyak tertentu akan katakan model lain tidak elok. Nak jawab betul atau tidak soalan tu, jujurnya saya pun tak pernah dengar jd cuma ckp No comment :).

      Delete
  94. Assalam tuan sy ingin bertanya jika milage kenderaan sudah mencapai 100km adakah masih sesuai guna 5w30.. Sbelum ni mmg guna shell 5w-30 atau pun sudah perlu tukar 10w-40

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam Amie Hlmyl. Saya bukan pakar dalam bidang ni. Sy cuma dapat ulaskan, enjin kenderaan walau guna apa jenis minyak enjin terbaik pun , ia akan mengalami kehausan. Ya, akan haus dan longgar komponen dalam enjin di makan masa.

      Cuma keperihatinan pemilik je yang dapat melambatkan usia dan kerosakan enjin itu. Dalam usia kereta begini, jangan amalkan start enjin dan drive buka aircond sahaja, tengok2 dan dengar2 juga enjin semasa drive tu. bunyi yang sedikit2 tu jika diambil berat dapat jimat kos lebih besar.

      Dalam kes ni, usia 100K KM ke atas memang sesuai guna Semi Syntetic antaranya 10W-40. Pastikan enjin mendapat pelinciran sebaiknya-tidak kurang DAN tidak lebih SERTA tidak guna melebihi hayat minyak enjin itu. Gunakan yang tulen.

      Delete
  95. Enter your comment...selamat petang tuan..saya nak betanya minyak hitam yang sesuai untuk saga blm apa tuan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ok my comment....:)

      Selamat petang(betul2 petang ni). Minyak Full Synthetic memang elok enjin bawah 10 tahun itu pun kalau mampu bayar lebih dan kurang masa servisnya.
      Sebab saya pun pakai kereta Malaysia yang murah, saya pun tak mampu beri minyak enjin full synthetic, saya guna semi synthetic.

      Satu jimatnya, ia tahan 8000KM, minyak sederhana baik, agak mampu. Sekali servis pun pakai duit kan. Jika Fully Synthetic, 11000KM pun boleh pergi dekat 7 bulan pemanduan tu.

      Cadangan sy, biasakan semi synthetic sahaja lebih baik

      Delete
  96. Salam Tuan. Mohon pendapat.
    Myvi 1.5 auto tahun 2012, mileage 43K.
    Minyak jenis ape dan brand ape tuan cadangkan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam
      pendapat saya (betul ke mileage 43K ni)

      Kereta saudara ni sedap guna Fully Synthetic jenama Petronas.
      Jika semi saya gemar guna Shell
      Ni cerita Myvi Manual saya-tiada kena sama ada yang hidup atau yang telah meninggal dunia.

      Delete
    2. terima kasih respons dan pendapat tuan. ya mileage memang 43K. guna weekend or time emergency or long distance travel je (kl-terengganu once in a 2 months).

      Delete
  97. Salam.sy guna minyak 20w50 untk wira karb 1.3 tahun 96 sy..boleh kah sy tukar kpd minyak yg kurang likat sedikit,dan apakah gred minimum yg boleh sy gunakan.Tq.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam. Enjin lama bila guna minyak kurang likat, samada bunyi bertambah bising atau gegaran terasa lebih. Cuma minyak likat ni kita dapat rasakan pergerakan pecutan kereta agak berat.

      Tetapi kebaikan lebih likat ni untuk lindungi fungsi komponen enjin yang semakin lusuh. Jika guna kurang likat, kemungkinan tandanya ada licking minyak enjin, gasket tidak tahan lama dan gegaran macam berperang dalam enjin tu.

      Jika saya lah,boleh guna kurang likat hanya selepas buat overhaul enjin

      Delete
  98. Salam bro...
    Saya guna saga flx, dah 3 tahun. Saya nk tahu pandangan bro, jenis minyak enjin yg sesuai utk kete saya... bunyi enjin agak bising, terutama bila on aircorn n melahu... ni sejak beli mcm tu... saya nk enjin yg senyap.... sekarang guna 15w/50. Szya nk tahu, t u semi ke fully synthetic? Ada kawan syor 20w/50. Mcmana pendapat bro? T.kaseh....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam bro
      FLX masih baru napa guna 15w/50.Saya dah 10 tahun pun guna 5W/30. Gunalah minyak enjin baik sikit, bagi lembut enjin tu. lagi2 kalau tak biasakan jalan jauh dgn minyak enjin baik.
      elok pakai semi synthetic atau fully synthetic.
      Jika on arcond bunyi bising macam menderam, tu kena check kompresor oil.Servis aircond, kalau rosak kena beribu tu

      Delete
    2. Saya cadangkan Semi Synthetic Shell Helix HX7 5W-30 ATAU Shell Helix HX7 10W-40

      Delete
  99. Salam tuan..ingin bertanya utk toyota innova auto thn 2005 minyak enjin apa yg sesuai..selama nie saya guna minyak semi toyota ingin bertukar kepada caltex atau castrol mana yg elok..thank you
    .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam. Saya lebih prefer Semi Sync dari Shell atau Petronas sebab dari segi jaminan original tu jika beli di stesyen minyak.

      Jika nak lagi selamat sy ke Perodua atau Toyota dan gunakan barang mereka. Dulu sy ada pakai Caltex tp harga tak seragam antara kedai. Lepas tu ada rush jumpa minyak tiruan pelbagai jenama pula. Sejak tu la saya gunakan dari stesyen minyak atau pusat servis sah sahaja. Ni hanya pandangan saya, terpulang pada tuan

      Delete
  100. Salam sy pkai myvi 2011 mileage 49k.minyak itam brand ape n jnis mcm mana sesuai.kete jarang jalan.ulang pegi balik keje kurang 10km sehari senb ofis dkat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pakai yang kurang likat seperti Fully Synthetic. Semi pun boleh spt 5W30, Perodua dan Shell ada nombor ini

      Delete
  101. salam..saya pengguna saga flx thun 2014...saya hanya mengunakan petronas syntium 800 setiap kli servis..cuma nk tau...minyak jenis ini bole digunakan utk berapa lama?adakah setiap 5000km?atau lebih?dan perlu ke dituang semuanye kedlm engine semasa penukaran minyak...terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam, syntium800 jenis semi synthetic tahan mileage sehingga 7000KM. Gunakan tolok penukat minyak enjin tu ada penunjuk. Jangan terlalu penuh atau kurang seperti ditandakan pada penanda minyak enjin tu.

      Ada sebatang penyukat samada besi/plastik di enjin tu, tarik keluar, lap bersih dan masuk semula.

      Delete
  102. Salam...tuan admin... Sy pengguna myvi tahun 2007 millage 155000 sblm ni sy selalu menggunakan Mobil Super 2000 10w-40. Pada pandangan admin bagaimana jika sy bertukar kpd minyak Castrol GTX Modern Engine 15w-40 adakah ia sesuai? Minyak tu semi synthetic ke? Mohon pencerahan...

    ReplyDelete
  103. As salam bro. Kete sy kelisa dah 15 thn, milege pon lbh 100k. Pls recommend what grade yg terbaik. Thank you

    ReplyDelete
  104. Saya guna saga flx auto.d awal servis selamaa 3 kali iaitu 1000km 5000km & 10000km sy gunakan minyak petronas mach 5 15w-40 dan selepas 15oookm sy gunakan minyak petronas 10w-40 cooltech.adakan akan beri kesan pada enjin? Dan minyak apa yg sesuai untuk kereta saga flx usia baru 1 tahun lebih.? Minta beri pendapat.terima kasih

    ReplyDelete
  105. Salam bos kalau myvi 1.3 pakai 10w30 ok tak ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam, elok juga tu, 10W40 pun elok juga

      Delete
  106. proton gen 21/2/16 3:51 PM

    Salam tuan,

    Saya pakai Gen2 2004 mileage dalam 250k, minta pendapat tuan minyak hitam ape yang sesuai

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam tuan,
      mileage dah hampir kepada minyak enjin jenis mineral, tapi jika masih rasa tiada masalah, eloklah kekal jenis semi synthetic dulu..Hmmm gunakan Shell

      Delete
  107. Assalamualaikum, nk tnya, kalau myvi, mileage 80K, sesuai tak guna 15w-40?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam, tak sesuai, 15W-40 tradisinya grade diesel atau kereta klasik. Ia berkesan pada enjin lama dan resistant to shearing.

      Delete
  108. mobil 1 5w/50
    reason 400km non stop / speed 120 maintain

    ada sesape yg dh try 5w50 ?

    ReplyDelete
  109. salam tuan..
    saya owner gen2 cps 2010..dulu sye pakai sumo semi, tukar ke repsol semi, then tukar ke eneos semi gk..nie sye nak pakai mineral ok ke tuan?milege dah 170k

    ReplyDelete
  110. Wasalam
    Umur kereta saudara masih bawah 10 tahun kenapa dah pakai jenis mineral. mineral ni agak likat, walau murah tapi cepat kena ganti sbb mileage Kilometer hanya jangkamasa pendek,

    170K memang jarak mileage yg tinggi juga pada usia 5/6 tahun.
    tapi usia enjin masih elok dan saya rasa semi synthetic lebih elok untuk kekalkan hayat enjin itu semasa ia masih mampu berkhidmat.

    Saya sekarang 250,000KM mileage dgn umur 9 tahun, purata setahun 28,000KM masih guna semi synthetic (3X tukar minyak enjin semi synthetic dalam setahun)

    Saudara 170,000/5 tahun dalam 34,000KM setahun, kalau pakai mineral(tahan mileage 5000KM ) rasanya 5-7 kali kena tukar minyak mineral dalam setahun. haus skrew bawah tu hehe. Nampak jimat tapi kos labour semua tu. Renung2 kan

    ReplyDelete
  111. Salam tuan,sesuai tak wira sy 1.5 menggunakan minyak hitam suzuka(japan)5w/40.Kereta berusia 12thn dan dah 1tahun top ovehaul.Lagipun pemanduan sy long distance tiap2 hari.

    ReplyDelete
  112. Salam tuan,sesuai tak wira sy 1.5 menggunakan minyak hitam suzuka(japan)5w/40.Kereta berusia 12thn dan dah 1tahun top ovehaul.Lagipun pemanduan sy long distance tiap2 hari.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam, kebanyakan top overhaul dah memadai untuk pembakaran petrol sempurnalah macam baru.
      Kalau full overhaul lagi sedap enjin tapi dah memadai top overhaul dan guna pelincir semi synthetic dah memadai. Long distance kena kerap berhenti, enjin petrol bukan macam enjin diesel yang lebih tahan suhu panas.

      Delete
  113. salam bang. sy pengguna satria 1.6 tahun 1999. kereta beli 2nd hand. so dah smpai masa untuk servis. so minyak hitam ape yg sesuai. buat masa skrg enjin takde problem bawak pun ok ringan je. tgh pening nak tukar minyak hitam ape. dkt cermin dpn ade tag tulis w15-40. blh ke tukar ke w10-40 ? mcm mana kalau sy nak guna minyak semi sintetik ? blh ke ?

    ReplyDelete
  114. Salam bang. sy pengguna satria 1.6 tahun 1999. beli kereta 2nd hand. so dah smpai masa untuk servis. tgh pening nak tukar minyak hitam ni. owner yg lama guna w15-40 sy tgk kat tag cermin depan. ade pendapat mengatakan w10-40 lebih baik. mne satu pendapat yg lebih bernas ? boleh ke kalau sy nak pakai minyak semi sintetik ? enjin buat masa skrg takde problem,leaking pun takde n bawak pun ok

    ReplyDelete
  115. asalamualikum tuan saya baru ni gi servies kate myvi saya tinggal bila balik worksop nak amik saya tengok pomen pakai minyak castrol gtx 15w40 saya guna dalam seminggu enjin dh berat lepas to saya tukar balik 5w30 tiba2 esok nya enjin saya bila tekan minyak bunyi kasar bila start panas enjin bunyi to slow jer bila tekan minyak bunyi to kuat..milige kate saya baru 134000 pandangan boss cm mna

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam, mileage 100,000KM sy tak rasa dah kena pakai minyak enjin jenis mineral. Sy rasa lebih selamat gunakan semi synthetic.

      Ada benda asing ke termasuk dalam enjin tu?, masa tukar semula 5w30 tu, minyak lama tu normal keluar ke atau terlalu kotor.

      Dan sukatan isipadu minyak enjin itu dalam range normal ke(terlebih/terkurang).
      Banyak kemungkinan juga, samada minyak tidak tulin telah digunakan. Selepas gunakan semi synthetic tu, ada check palam pencucuh normal ke. Ada juga sampai 2 plug tak hidup. Saya pernah kena 1 plug tidak hidup. 5w30 memang sgt sesuai melincirkan enjin dalam keadaan sejuk.

      Pandangan sy, sy memang jarang tinggal kereta di bengkel kecuali servis perodua center je..ada cctv lagi.

      Delete
    2. Nk tnya myk hitam yg sesuai untuk myvi 1.3 xsilap kete sy thun 2006 millege sy da lebih 100k...boleh thu mnyk hitam yg sesuai digunakan dan jenama mnyk hitam yg okay sbb sebelum ni gne liquiy molly fully syntetic..tq
      .

      Delete
    3. Sama la kereta saya, saya masih kekalkan semi synthetic keluaran perodua(service center), keluaran petronas (stesyen minyak) atau keluaran shell(stesyen minyak) sahaja. Saya tidak gemar jenis lain sebab taknak pikir yg itu elok ke atau tak elok ke kecuali ada banyak buat R&D dan proven selain spek sesuai enjin tempatan.

      Delete
  116. Assalamualaikum. Saya ada kereta saga fl yang berusia lebih kurang 5 tahun jarak hampir 100 ribu km. Sebelum ini mmg pakai minyak hitam synthium 800 sm 10w/40. Servis pun selalunya kat proton servis. Contoh, kalau saya tukar minyak jenama lain 10w/40 boleh ke..ke ada kesan berbeza. Kalau saya beli sendiri minyak hitam, oil filter, dan drain plug gasket kat kedai sparepart, lps tue bawa pi kedai suruh mekanik buat, mana murah dengan pi kedai semua barang depa punya. Malas nak pi proton servis mahal juga . Tuan, ada cadangan mcm mana kita boleh jimatkan kos.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam

      Jenama minyak berbeza dari segi mineralnya. Sebab itu jenama kereta ada jenama minyak enjin khasnya. Jenama minyak yang tiada keluaran kenderaan selalunya membina nama dengan siri Formula One, R&D, motorsikal perlumbaan dsb.

      Sy rasa dari segi pecutan penukaran gear tu adalah kalau jenama tertentu ni. Ni pengalaman memandu je.

      Kalau cadangan saya paling jimat, awak belilah minyak enjin di stesyen minyak, barang2 di kedai sparepart dan buat sendiri di rumah. Minyak pon boleh simpan pakai akan datang kan. Belilah fully synthetic atau semi synthetic sebab mileage pun panjang.

      Kalau beli barang sendiri caj upah sekarang RM15.00 lepas itu tengoklah juga pengalaman mekanik tu, kasar ke cermat buat kerja.

      Kalau kedai pula memang diorang ada barang sendiri tapi harga tinggi sedikit tapi kualiti barang tu ikut spek diorang la. Ayat mekanik "nak mahal ke nak murah" - padahal barang tak mahal pun. Basicnya kedai pun ambil sparepart juga. Tapi sempatlah juga kalau intai2 nak cuba belajar kan.

      Kalau kedai proton tu pun elok, sekali sekala kena juga Proton tengokkan kereta tu. Barang pun memang original dan ambil dari pengeluar dilantik. Pada sy sekali sekala kena juga jengah Proton kan

      hah gtulah ceritanya

      Delete
  117. Tambahan seperkara lagi boleh percaya ke beli oil filter, minyak hitam dan drain plug gasket. Tadi tanya oil filter saga fl, rm8, dia kata ori.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu lah masalahnya zaman sekarang, bab spare parts ni anda kenalah ada sorang kawan mekanik di pusat servis Perodua. Tapi spare parts selalunya ada pilihan kualiti model yang sama. terpulang pada kita nak pakai yang mana.

      Diorang lagi mahir nak kenalpasti dan diorang pun ada juga beli barang original buat servis di rumah. Untung kawan dgn mekanik ni hihi.

      Kesimpulannya, saya memang senang hantar pusat servis Proton/Perodua/Toyota je sebab kos tukar minyak pun tak beza banyak, diorang ada check servis point lagi maksudnya termasuklah air bateri/lampu/brek dll sume tu.

      Delete
  118. Assalam tuan..sy pakai honda odc 07..milleage dh 130k+++..sy ada bercadang nk pakai minyak hitam mobil1 5w-50w.sesuai x? Hari2 jalan distance 100km..trima ksih tuan.. :-)

    ReplyDelete
  119. Wasalam,owner Honda memang tak berkira, mampu apa saja hehe. Rasanya Mobil ni Fully Synthetic kan. Sesuai sgt la tu long distance

    ReplyDelete
  120. Salam, saya guna preve auto biasa, bukan turbo cfe...selama ni pakai syntium 10 40..tiap Kali mulakan perjalanan, masuk gear D ...bergegar semacam barulah bergerak...ap kes agaknya ya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam, Saya rasa berkaitan sistem gear tu. Jika minyak enjin masa idle dan bergerak ok, kira tu masalah tentang sistem gear preve.

      Delete
  121. as salam tuan.saya nak tnya..Saya pakai kereta pesona auto yang berusia lebih kurang 4 tahun. minyak hitam apa yg sesuai?emm saya tak tau sal kereta ni..dan ni 1st time saya nk pegi servis kereta
    terima kasih..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam, auto ni kena kerap ganti minyak gear. Kalau minyak enjin kereta umur 4 tahun guna semi syncthetic dah memadai. Jika di Proton Servis, diorang ada checklist pilihan ikut mileage lagi senang

      Delete
  122. Àssalam bro..nak tnya minyak enjin apa yg sesuai utk enjin 3.1 diesel turbo?keta tahun 1986(isuzu bighorn)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam bro, ni maaflah bukan bidang saya ni. takda pengalaman.

      Delete
  123. Assalam bro..nak tnya..mnyak enjin apa yg sesuai utk enjin 3.1cc diesel turbo?keta thn 1986 isuzu bighorn..

    ReplyDelete
  124. salam.. sy kete hyundai getz tahun 2007.. maaf xtahu sgt pasal kete.. minyak ape yg sesuai utk kete sy.? h baca sume komen tp still blur.. huhu

    ReplyDelete
  125. Salam tuan..nak tanya n nak minya ilmu sikit,kereta sya saga flx auto..mileage baru 32000km,minyak apa yang paling sesuia untuk saya guna kan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam, untuk harga sedang2 dan jangka mileage jauh, gunakan minyak enjin semi synthetic. Tak kisah jenama apa tapi Proton recommend Petronas kan

      Delete
  126. Assalam.sy pengguna toyota wish recond 2011 registered 2015.sudah setahun pengunaan.first servis minyak enjin guna fully toyota 5w30.perlukah sy guna fully 5w30 lg atau berubah ke semi.keta ni hnya weekend use & jrg dpkai hnya utk jarak jauh.tq

    ReplyDelete
  127. salam.. sy kete hyundai getz tahun 2007.. maaf xtahu sgt pasal kete.. minyak ape yg sesuai utk kete sy.? h baca sume komen tp still blur.. huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam,umur dekat 10 tahun memang org ckp minyak jenis mineral sesuai, tapi tengok dulu enjin kereta dah berminyak ke tidak, jika banyak minyak hitam keluar macam comot enjin kita tu memang tanda kena top overhaul.
      sesuai guna semi synthetic atau mineral, tapi saudara try dulu mana yang sesuai untuk enjin yang agak berusia ni. saya masih gunakan semi synthethic. kalau pki SHELL memang beza sikit sedap rasanya enjin berusia ni

      Delete
  128. Admin.. Nk tanya sikit.. Saga FL mileage dekat 100k usia 4 tahun minyak gred apa sesuai? Lg 1 kli nk tukar myk hitam, spare part apa lg yg perlu tukar gak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya, Masih sesuai lagi semi synthetic. Biasa servis Proton guna jenama Petronas kira ok la tu.
      Awak jack tayar depan tu dan check absorber, mounting absorber, drive shaft,lower arm pastikan dalam keadaan elok. Yang lain2 tu twist silang tayar, alignment dan balancing pun dah ok.

      Delete
    2. Kalau saga FL guna helix hx7 10w40 ok x? Maksud sy standard tukat myk hitam, kena tukar apa lg? Oil filter & ada apa lg x yg wajib?

      Delete
    3. ooo, sesuai tu. selalu tukar2 ni ikut kita rasa mileage yg last tu tuka bila. klu plug dan minyak brek, sy ganti jika 3x/4x tuka minyk itam. klu auto transmision, gear oil gantilah. basic tu je lah ganti.
      klu proton suggest ikut mileage pon ok. diorg pun siap ganti belting

      Delete
    4. Kalau gred SL, SM, SN.. Yg mana paling bawah sekali, turutam gred dia mcm mana ya

      Delete

Recent Posts

BTemplates.com

Powered by Blogger.

Featured Post

BAGAIMANA BERURUSAN CIRI-CIRI KESELAMATAN GITULAH

PELAWAT

Search This Blog

ARCHIVE

My Blog List

KOMEN KOMEN KOMEN BILA-BILA MASA SAHAJA

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pages

Popular Posts

Popular Posts

Blog Archive