MINYAK ENJIN MANA PILIHAN ANDA- BAHAGIAN II - HAYAT MINYAK ENJIN
1- Hayat 10,000 - 11,000 KM (SHELL HELIX ULTRA - Fully Sintetik - >RM195)
2- Hayat 7,000 - 8,000 KM (SHELL HX7 - Semi Sintetik - RM110-RM118) - 75% Mineral + 25% Sintetik
3- Hayat 5,000 - 6,000 KM (SHELL HX3/HX5 - Minyak Mineral - <RM75) - 100% Mineral Petroleum Yang Disuling.
Nota : 5W-XX berharga lebih mahal
Variable Sebutan Minyak Enjin Multigrade :
2- Hayat 7,000 - 8,000 KM (SHELL HX7 - Semi Sintetik - RM110-RM118) - 75% Mineral + 25% Sintetik
3- Hayat 5,000 - 6,000 KM (SHELL HX3/HX5 - Minyak Mineral - <RM75) - 100% Mineral Petroleum Yang Disuling.
Nota : 5W-XX berharga lebih mahal
Variable Sebutan Minyak Enjin Multigrade :
Kelikatan Pada Suhu Rendah (W) - Kelikatan Maksimum Suhu Tinggi
Contoh 10W-30 & 10W -40, (Nama pun multigrade, jadi sebutan ada dua variable)
Pada
masa enjin sejuk, gred 10W-40 dan 10W-30 adalah berfungsi dalam keadaan
sama hampir tiada perbezaan. Tetapi semasa suhu yang meningkat dan
semakin persekitaran ruang enjin semakin bekerja berat, 10W-40 lebih
berkesan dalam persekitaran enjin yang ekstrem.
5W-30@10W-30 kelikatan
lebih kurang rintangan dan mudah sampai kepada kitaran enjin pada suhu sejuk/idle untuk
kurangkan sentuhan metal enjin. Sesuai bagi kenderaan
domestik-enjin baru.
10W-40 lebih sesuai pada enjin agak lama yang ada/mungkin mempunyai tekanan minyak yang rendah bagi menjamin sentuhan (Metal Presure). Mekanisme ini selalu ada pada kenderaan kerja berat. Sama juga jika kenderaan kita semakin uzur, enjin perlu bekerja secara maksimum.
Klik SHELL untuk lebih lanjut.
Asasnya, terdapat dua jenis minyak pelincir utama iaitu Monograde/Gred Tunggal dengan Multigrade/Pelbagai Gred.
Kod piawaian yang sering diguna pakai ialah Kod Piawai SAE dan Kod Piawai API.
SAE
adalah ‘Society of Automotive Engineers’ @ Persatuan Jurutera
Automotif dan Kod Piawai API singkatan ‘American Petroleum Institute’ @
Institut Petroleum Amerika.
Pelincir jenis ‘monograde’ adalah
murah digunakan pada kenderaan atau jentera berat dan lasak atau untuk
enjin kenderaan ringan yang telah berusia. Kelikatan SAE 40 biasanya
menjadi pilihan bagi penggunaan yang lasak.
Jenis ‘multigrade’
pula merujuk kepada kadar kelikatan minyak pelincir yang boleh berubah
daripada cair semasa suhu sejuk kepada lebih pekat apabila kepanasan
suhu meningkat. 5W - 15W dah memadai bagi kenderaan di Malaysia (W
adalah winter/wet) agar lebih senang hidupkan dan minyak cepat tersebar
dalam enjin ketika enjin sejuk awal pagi. Multigrade minyak disebut dua ukuran 10W - 40 (ni contoh
aje). Lihat Variable macammana memahami minyak enjin di atas.
Jadi
rasanya dah paham dengan variable atas ni.. Sebelah kanan semakin
besar, semakin tahan pada suhu ekstrem. Sebelah kiri tu ambil sahaja 5W @ 10W
@ 15W dah memadai. Penetapan harga berasaskan variable +/- Kelikatan
Rendah / Kelikatan Maksimum.
Sekarang SHELL sudah menjamin kualiti minyak pelincirnya dengan semakan gores & menang dan SMS ke 33228 (kena caj RM0.30).
MINYAK ENJIN MANA PILIHAN ANDA - BAHAGIAN I
MINYAK ENJIN MANA PILIHAN ANDA - BAHAGIAN I
Minyak untuk proton wira 1.6 yg bagus
ReplyDeleteMinyak enjin ProRide..dikilangkan oleh vendor proton sdr..harga lebih murah..harga cuma dlm rm 85 sahaja
ReplyDeleteCuba saudara bagi jelas sikit macam segan2 aje huhu
DeleteMinyak.enjin untuknow persona apa yg gred yg sesuai kereta dh berusia 7thn++
ReplyDeleteJenis Semi Synthetic
DeleteApa beza kod SL DGN SN
ReplyDeleteSalam boss..
ReplyDeleteSaya guna kereta alza tahun 2011,mileage 70***..
Boleh bagi cadangan x,minyak enjin apa yg sesuai utk kereta saya sekarang..
Sekarang sy guna perodua semi synthetic 5w/30..kegunaan harian lebih kurang 80km/sehari
Wasalam, masih elok jika guna semi synthetic lagi. julat minyak enjin 5W/30 dan 10W40 pun ok
DeleteSalam tuan saya guna kia taun 06..boleh rekmen mnyk terbaik untuk keta saya x
ReplyDeleteWasalam, sebaya le kereta saya, saya masih guna Semi Synthetic, selalu juga saya jenguk enjin tu, kalau da nmpk mcm berminyak2 dah boleh pakai jenis mineral. Kalau Shell, sy stanby botol warna kuning tu
DeleteAssalamualaikum saya nak otai2 minyak hitam apa saya perlu guna untuk saga blm tahun 2008 yang sudah top over haul
ReplyDeleteKlau sy guna minyak pelincir 10w-30 utk wira 1.5 tahun 2005 0k x?
ReplyDeleteUmur enjin tu kalau usia enjin tu dah kehausan melampau, memang kena pakai jenis mineral. Takut bebanan pada enjin dan lagi teruk leaking
DeleteTapi kalau enjin baru top overhaul/fully overhaul, masih ok
Salam tuan.. saya guna waja manual tahun 2002.. yg manakah terbaik untuk kereta saya... 10w-40 atau 15w-40.. yg elok untuk performance dan kekejapan enjin supaya tak bunyi bising..
ReplyDelete15W-40 lebih sesuai
ReplyDeleteskrg guna mineral sbb ada kesan2 kebocoran pd gasket serta underpower, andai lepas proses overhaul biasa, sy masih kena guna mineral atau boleh upgrade ke semi? utk kancil 660 thn 2008
ReplyDeleteJIka lepas overhaul samada full atau top overhaul, enjin dah kembali baru boleh guna semi synthetic
DeleteSalam, tumpang mendapatkan ilmu tentang minyak hitam, saya pakai gen2 1.6 dan minyak hitam jenis semi synthetic kalau tukar minyak hitam, skrg saya nk tukar kepada minyak yg boleh dibeli di stesen minyak sperti shell atau petronas, macam mana saya nak tahu minyak tu minyak semi sythetic
ReplyDeleteWasalam, kalau tak tertulis di label, harga semi synthetic ni dalam pertengahan. selalu ada tulis di label dalam RM110++, kalau fully synthetic dalam RM190-RM220, jenis mineral pula bawah RM100
DeleteLepas tu tengok juga untuk jenis minyak petrol ke diesel.
Rujuk laman web stesyen minyak, dia ada template bagaimana nak memilih minyak pelincir yang sesuai dengan kereta anda
Nice artikel. Tq banyak membantu pembaca
ReplyDeletesalam...tumpang tanya..kereta saya baru berusia 2 tahun lbih..model saga flx...apa kesan klau sy pakai minyak shell hx5(mineral) 15-40...adakah next servis perlu pakai fully synthetic
ReplyDeleteWasalam, kesilapan besar apabila enjin baru beroperasi dalam minyak enjin jenis kelikatan tinggi. Enjin jadi berat, kemungkinan Sealant enjin akan berlaku kebocoran, dan prestasi enjin drop walau pun boleh bergerak..Minyak mineral untuk enjin jenis lama dan ada tanda2 bunyi enjin spt menukang, peratusan kehausan enjin lama dapat dilindungi oleh minyak yang lebih likat
DeleteSalam Bang. Kalau persona dh 7 tahun tapi mileage dah 200k. Pakai mineral or semi yg lagi sesuai? Sebb dekat bahagian head cover dah jelas kelihatan leakingnya n bunyi pun kasar. Kira sekarang pakai semi shja. Tak pernah pakai yg jenis mineral
ReplyDeleteWasalam, cptye 200K KM, pada saya simptom pun dah ada memang kena pakai mineral.Selalu pencegahan pakai mineral pada 150k KM. Jika leaking head boleh gam tapi jika dah bunyi, dah out jg tu
DeleteSalam saya pakai vios 2012... Mileage dh 200K km.. Msih mggunakan minyak semi 10w40.. Okay ke?
ReplyDeleteWasalam, tiada masalah sekiranya enjin masih elok, tiada kebocoran di head atau bawah enjin, tiada bunyi yang pelik2. Tapi bawah 10tahun memang sesuai semi synthetic pun
Deletesalam tuan saya pakai saga flx tahun 2o14 sudah 60000km sesuai minyak yang mana? biasa di mana boleh dapatkan yang ori?
ReplyDeleteWasalam, sesuai semi synthetic lagi. Beli je di Stesen Minyak dan upah orang. Jenama tu tuan boleh uji dan rasalah mana yang sesuai untuk cara pemanduan masing-masing.
DeleteSalam tuan sy pakai persona tahun 2007..milage baru 100k lbh..enjin sy ada bunyi mcm org bertukang...sy nk kna pakai minyak hitam jenis apa ye
ReplyDeleteWasalam, pakai minyak jenis likat-jenis mineral. Brand tu cari di Stesyen minyak janji original
Deletekalau kereta tak sampai setahun, mana lebih baik ..semi atau fully synthetic
ReplyDeleteFully la bang
ReplyDeleteSalam bro....kerete sy blm thun 2008....milege 280000....bleh tak guna minyk 20w50....
ReplyDeleteWasalam, bila dah start minyak enjin likat sedikit, dah kena follow next servis. Tapi jika rajin nak keluar kos overhaul top dah cukup maintain dgn semi synthetic lg
DeleteSy nak beli minyak hitam 10w-40 semi sintetik, sampai rumah barang 5w-40 fully sintetik. Kereta 8 tahun pakai. Boleh pakai juga ke? Performance kereta?
ReplyDelete