Kedai Buku Online

Wednesday, November 13

PEMERHATIAN 2 BULAN MENGGUNAKAN PELAN TalkMore28 DARI MAXIS


PEMERHATIAN 2 BULAN MENGGUNAKAN PELAN TalkMore28 DARI MAXIS

SE baru melanggan TalkMore28 postpaid dari Maxis. Sejak menggunakan telefon Android Jelly Bean 4.1.2 ni, kita kenalah juga menjadi smart. Dulu SE menggunakan Telco DIGI dan setelah diperhatikan secara bulanan, sememangnya kita banyak membazir membayar perkhidmatan yang tidak digunakan. Bayangkan anda guna anggaran 160 minit telefon, 80 unit SMS, dan 400 MB data setiap bulan, tetapi langgan 300 minit telefon, 300 SMS dan 8 GB data!. Tak ke namanya membazir tu.
Jadi download la OpenSignal.

Nanti dulu, ada juga masalahnya. TalkMore28 ini sepatutnya percuma dengan 200 minit telefon dan 100 sms ke mana-mana Telco di Malaysia. Tapi OpenSignal tidak dapat angka yang sepatutnya. Sedapkan hati, mungkin kiraan TalkMore28 menggunakan 'Each call is charged on a 30 second charging block' kot. Hasilnya : OpenSignal -144 Minit tetapi 160 Minit oleh pemberitahuan SMS dari MAXIS.

Tapi bagaimana pula dengan Rekod SMS ?. 80% = 80 SMS tapi baru digunakan 74 SMS. Takpe la mungkin SE akan kaji semula bulan ketiga (3) mana tahu OpenSignal ada ralat yang tersembunyi.


Bagusnya OpenSignal ni ada maklum Days left in this billing cycle dalam berapa hari, jadi cepat-cepat habiskan kuota tu ya.


* Nota : 4 Bulan menggunakan Pelan TalkMore28, 200 minit panggilan dan 100 SMS ke mana-mana Telco tidak  pernah tepat. SMS adakalanya kurang 4 hingga 6 sms dan panggilan kurang 8-15 minit kemungkinan kaedah prorate bulanan.

Lain-Lain?

ANALISA PELAN KOMUNIKASI TERKINI
NAK JIMAT  BIL TELEFON? GUNAKAN DUAL SIM
PEMERHATIAN 2 BULAN MENGGUNAKAN PELAN TalkMore28 MAXIS
PELAN DIGI YANG MUNASABAH & BERPATUTAN



Share:

0 comments:

Post a Comment

Recent Posts

BTemplates.com

Powered by Blogger.

Featured Post

BAGAIMANA BERURUSAN CIRI-CIRI KESELAMATAN GITULAH

PELAWAT

Search This Blog

ARCHIVE

My Blog List

KOMEN KOMEN KOMEN BILA-BILA MASA SAHAJA

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pages

Popular Posts

Popular Posts

Blog Archive