Kedai Buku Online

Friday, November 22

SAWAN SEMASA MENGANDUNG DAN RISIKO PRAMATANG


SAWAN SEMASA MENGANDUNG

1- SAWAN SEMASA MENGANDUNG - Sawan mengandung (eklampsia) sering dikaitkan dengan tekanan darah tinggi. Risiko ini lebih tinggi  kepada ibu pertama kali hamil.

Bagi wanita yang mempunyai berat 45KG sebelum hamil, penambahan berat sebanyak 11-12 KG adalah sesuatu yang NORMAL.

Wanita yang mengalami penyakit sawan mengandung mungkin mengalami penambahan berat badan yang berlebihan. Berat badan yang berlebihan dan menurunkan berat badan bukan punca serangan sawan.

2- RISIKO PRAMATANG - Saya berusia 35 Tahun dan memiliki 4 anak. Anak ke-4 lahir secara normal pada minggu ke-28 dengan berat 950 grams. Ketika itu air ketuban turun selama 2 minggu dan saya mengalami kontraksi selain masalah uri melekat dan pendarahan.

Selepas bersalin saya mengambil pil perancang, namun 2 bulan lalu, saya mengesyaki diri kembali hamil dan saya menghentikan pengambilan pil perancang.

Selepas melakukan ujian ultrasound, saya disahkan hamil 12 minggu namun ada satu tompokan hitam sebesar janin pada kandungan saya di bawah rahim yang berkemungkinan fibroid. Apakah saya berdepan KEMUNGKINAN anak tidak cukup bulan LAGI serta uri melekat? Bolehkah bersalin secara normal?

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiA0i2t0NZY189FZRn9GBL1N8CZ69hR1iH33XYsUJFsQxYWdlo8ZLoa4q9Nr4rWvIbX_4tgNhQ2yK24qkeVEY9jC-oUyJCHwOXLMbr_jTNa0SxwF6mcKqPIc8nnsPOD9WJShI0BLmjsFzDN/s1600/sawan.jpg



Share:

0 comments:

Post a Comment

Recent Posts

BTemplates.com

Powered by Blogger.

Featured Post

BAGAIMANA BERURUSAN CIRI-CIRI KESELAMATAN GITULAH

PELAWAT

Search This Blog

ARCHIVE

My Blog List

KOMEN KOMEN KOMEN BILA-BILA MASA SAHAJA

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pages

Popular Posts

Popular Posts

Blog Archive