Kedai Buku Online

Thursday, November 22

Gegendang Telinga Bocor & Telinga Berdengung

GEGENDANG TELINGA BOCOR

Telinga adalah antara organ penting manusia tetapi jarang mendapat perhatian rutin. Selain kecederaan, menyelam skuba adalah faktor gegendang telinga pecah.

Gejala yang timbul adalah sakit teruk di bahagian telinga, sakit teruk dan hilang kemudian diikuti keluarnya cecairan nanah, pendengaran terjejas dan kerap telinga berdengung.

Antara jangkitan telinga adalah CHOLESTEATOMA-pertumbuhan kulit yang berlaku di bahagian telinga tengah di sebalik gegendang telinga akibat jangkitan berulang- Petanda.

CHOLESTEATOMA sering membentuk sista dan pembesaran sista boleh memusnahkan tulang ossikel di telinga tengah, kehilangan pendengaran, pening, dan kelumpuhan otot muka.


Bagaimana pula apabila berlaku kebocoran gegendang telinga?. Gegendang telinga adalah membran yang sangat tipis - mencegah bakteria dan bahan asing dari memasuki telinga tengah.


https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgHNCuUPgl8knVg05_WixvANVlzD31yFMSRHB62z43xzdeawn0bdsjQfNeWICccOa5CTudzYFmh_Q2A27v6D-vZSNQb9y82DZ2OZlVh9qxYG3WmPjA095qK9oweup6N-PwIWjXdu0Co2nWH/s1600/0470e61f1b064811a0c62c4ba822b886.jpg


AWAS TELINGA BERDENGUNG

Gegendang telinga (Tympanic Membrane) yang bocor boleh sembuh sendiri kecuali akibat jangkitan kronik. 

Maka berhati-hatilah semasa melakukan aktiviti berikut : tusukan ke dalam telinga samada melalui putik kapas, menerima tamparan fizikal yang kuat, jangkitan telinga, sistem audio bunyi yang tinggi desibel atau pun aktiviti menyelam yang akan menyebabkan tekanan tinggi pada gegendang.




Share:

2 comments:

  1. alhamdulillah..terima kasih atas perkongsian yg berguna ni..

    ReplyDelete
  2. Sama-sama mendapat manfaat :)

    ReplyDelete

Recent Posts

BTemplates.com

Powered by Blogger.

Featured Post

BAGAIMANA BERURUSAN CIRI-CIRI KESELAMATAN GITULAH

PELAWAT

Search This Blog

ARCHIVE

My Blog List

KOMEN KOMEN KOMEN BILA-BILA MASA SAHAJA

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pages

Popular Posts

Popular Posts

Blog Archive