Kedai Buku Online

Wednesday, December 10

BAYI PEREMPUAN MAUT TERSEDAK SUSU IBU

BAYI PEREMPUAN MAUT TERSEDAK SUSU IBU

Tahziah kepada keluarga Nik Mohd Azhari Nik Ibrahim kerana kehilangan anak perempuan berusia 2 bulan yang dipaparkan di akhbar hari ini.

Bayi Nik Nur Ainul Madiah, 2 Bulan ditemui mati pada anggaran jam 4 pagi - 5 pagi dipercayai tersedak susu.

Bayi kecil yang masih terhad pergerakkan tangan, kaki dan kemampuan untuk berpusing badannya perlulah diberi perhatian lebih di tempat tidurnya. Kurangkan situasi seperti 'mengepung'  posisi badan bayi kerana ini boleh membuatkan lemas. Dengan saiz badan ibubapa dan susunan bantal/tilam, ia boleh mendatangkan kecederaan/lemas pada bayi tanpa disedari. Penjaga yang dalam keadaan tidak sihat juga tidak digalakkan berada di tempat tidur bayi. Apabila berlaku kecemasan, tangisan bayi adakalanya kedengaran kuat dan ada kalanya tidak kedengaran lebih-lebih lagi ketika penjaga tidur nyenyak.

Tidak semestinya tangisan itu adalah kerana lapar dan banyak simptom ketidakselesaan bayi ditunjukkan dengan cara tangisan. Ada kes kematian bayi kerana selsema dan kesukaran bernafas dan diburukkan lagi dengan penyusuan. Semoga kita mengambil iktibar akan kes-kes kematian bayi terutamanya ketika dalam tidur.

Share:

0 comments:

Post a Comment

Recent Posts

BTemplates.com

Powered by Blogger.

Featured Post

BAGAIMANA BERURUSAN CIRI-CIRI KESELAMATAN GITULAH

PELAWAT

Search This Blog

My Blog List

KOMEN KOMEN KOMEN BILA-BILA MASA SAHAJA

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pages

Popular Posts

Popular Posts