Kedai Buku Online

Tuesday, October 31

TIE ROD KERETA TELAH USANG

Kali ni aku ada 1 cerita common berlaku pada kereta berusia. Ia berkenaan Tie Rod. Tie Rod yang dah uzur ni bila kereta bergerak, dia macam bergoyang di tayar.

Ramai tak faham apa itu Tie Rod. Masalah utama berlaku apabila kita goyang-goyang stereng kiri kanan dia akan rasa macam bunyi-bunyi lah gitu... Jangan lepas ni tanya, nak pegang steering tu nak start enjin ke tak, tu teka-teki kena simpan dulu sebab kena jawab sendiri.


Kedua Masalahnya apabila kita belok kiri kanan dia macam bunyi squeek..Lebih kurang la janji bunyi sama kan. Benda besi ni biasanya bunyi-bunyi begitulah sebab Tie Rod ni ada joint ball. Mana Tie Rod?

Inilah bentuk Tie Rod. Ia bersambung dengan Steering Rack. Kalau rasa kereta dah lama dan berbunyi semacam je, benda Steering Rack lengkap Tie Rod nilah antara punca besarnya.



Nak check Outer dan Inner kena tengok appearance dahulu getah tu. Jika longgar Outer, kita boleh rasa longgar di part Outer sahaja. Buka Outer Tie Rod dahulu. Jika nak uji Inner Tie Rod kena tekan sebab dia ada ball joint dalam tu. Jika ada rasa macam kosong semasa di tekan, Inner Tie Rod pun kena ganti.

Jadi, banyak sumber yang boleh sebabkan kereta anda seperti berbuai, bergoyang, tidak sedap dipandu kemungkinannya disebabkan Tie Rod telah usang.

* Gambar hanya ilustrasi sahaja

Share:

0 comments:

Post a Comment

Recent Posts

BTemplates.com

Powered by Blogger.

Featured Post

BAGAIMANA BERURUSAN CIRI-CIRI KESELAMATAN GITULAH

PELAWAT

Search This Blog

My Blog List

KOMEN KOMEN KOMEN BILA-BILA MASA SAHAJA

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pages

Popular Posts

Popular Posts