Kedai Buku Online

Thursday, August 27

MEMBINA FULLCALENDAR MENGGUNAKAN KOD PHP

MEMBINA FULLCALENDAR MENGGUNAKAN KOD PHP

Bagi pengaturcara yang membangunkan modul kalendar dari scratch guna PHP, kecuali yang guna CMS dan Framework-memang dah disediakan secara built in. 

Ok, aku rasa ramai pengaturcara akan menggunakan Calendar, Planner, Schedule, dan macam-macam kaedah merekod tarikh penting secara bulanan.

Jika kita nak cari template, ada 1 template fullcalendar yang berikan kita kelebihan format dan CSS dalam bentuk HTML.

Macamana nak masukkan data dari pangkalan data secara dinamik? contoh yang diberikan adalah secara statik dan kita kena aturcarakan secara dinamik kepada pangkalan data. Koding ini perlu dibuat dalam tag <script></script>.

Aku kongsikan kod dalam PHP bagi yang berminat. 1 langkah penting, kita kena jadikan Query Statement kita hidup sepanjang setiap 12 bulan ke hadapan. Maksudnya jika hari ini dalam bulan Ogos, kita mesti pastikan ia boleh ke Ogos  tahun hadapan dan looping sahaja. Koding pertama mesti ada for untuk looping ++. Takkan tiap bulan kita kena set nama bulan apa kan-biarkan ia idup dengan kod seperti ini.



Kita buat for untuk 12 bulan dan letakkan parameter nama bulan dan tahun kepada monthly dan yearly.

kalau view monthly dan yearly tu akan keluar 082015 hingga 082016.

Lepas tu buat query statement dari pangkalan data dan umpukkan nilai field yang anda suka kepada monthly dan yearly seperti contoh. Query ini mesti loop dalam for {}.





Nak keluarkan query ini secara umpukan pada field di planner/ kalendar anda, kena pula gunakan do while. Do While ini continuously request dari nilai Table dan jarang guna dalam Framework.

kalau korang serius nak buat planner, ini adalah contoh asas. Kita tak perlu declare banyak sangat query setiap bulan dan tahun akan sesakkan request data ke pangkalan data. Cara ini juga lebih mudah dan senang selenggara bulan demi bulan, automatik ia berubah ikut kalendar komputer. Kesemua tips dah ada dalam rajah, kena rajin kajilah.


Share:

0 comments:

Post a Comment

Recent Posts

BTemplates.com

Powered by Blogger.

Featured Post

BAGAIMANA BERURUSAN CIRI-CIRI KESELAMATAN GITULAH

PELAWAT

Search This Blog

ARCHIVE

My Blog List

KOMEN KOMEN KOMEN BILA-BILA MASA SAHAJA

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pages

Popular Posts

Popular Posts

Blog Archive