Kedai Buku Online

Wednesday, September 2

ANAK ANUGERAH ALLAH


ANAK ANUGERAH ALLAH

Alhamdullillah, sejak kehadiran anak, kebanyakan masa kita automatik telah beralih pada pembaikan dalam parenting skills, walaupun serba sedikit, adalah juga kan. Haiwan pun jadi garang ketika jaga keselamatan anaknya kan. Kasih sayang tu anugerah.



Banyak ibu bapa yang rajin2 cari skil dan tips di Internet mahupun buku sebagai persediaan memenuhi keperluan anak. Sekarang banyak tips cuma kena tapis je lah betul ke tak. Jangan perlekehkan bond anak dan ayahnya walaupun orang kata ibu melahirkan anak dan 9 bulan dalam kandungan, sebab memang terbukti skil bapak ni lebih interaktif.





Macam aku, syukur dikurniakan anak lelaki yang mempunyai perkembangan tumbesaran yang menghiburkan. Jujurnya, aku cuba memahami bahasa yang cuba disampaikan anak aku melalui lenggang lenggok dan perlakuannya. Kadangkala dengan bunyian pun ada. Masa inilah rasanya kita dapat tahu komunikasi kita pun berkembang sama. Sedar tak sedar anak-anak ni menunjukkan bayangan kita pada usia kita kecil sebenarnya. Seronok juga dapat melihat setiap hari anak aku berusaha memperbaiki langkahnya walau kerap jatuh. Kalau dengar mak kita cerita zaman kita mana nampak kan.



Anak-anak wajib memerlukan komunikasi yang menghiburkan setiap hari. Tak kisahlah bahasa macam mana nak sebut, nak menyanyi ke, nak bersyair ke, kalau ia jadikan anak  lebih konsentrasi dapat 3-5 minit diam bersama cuba memahami tu tandanya ada respons la. Jika dipanggil jauh pun datang, disuruh ambil barang pun dibuatnya walaupun kadang-kala salah barang yang diambil, tu da kira bonus. Paling hebat, apabila anak dengan senang hati memberi barang dalam kawalannya  apabila kita minta. Wahhh ini adalah ohsem!


Nasihat aku, ilmu dipilih menjadi ibu bapa nih datang apabila tiba masanya, tak semestinya petua orang lain sesuai dengan keperluan kita. Komunikasi tu penting, cara penyampaian juga penting. Memahami simbiosis juga penting.


Tak perlulah menasihati orang lain jika ilmu setahun jagung-kecuali orang minta pendapat ok ler, jangan hegeh-hegeh sibuk. Kelak kita dipersalahkan jika tak sesuai. Kalau elok pun bukan diucap terima kasih. Takpelah pandai-pandailah mu jadi ibubapa selepas dah akad nikah kan. Sekarang ni banyak sgt nak jadi pakar tanpa dipraktiskan mahir terlebih dulu.  Pelihara anak dan keluarga sendiri dahulu dan didiklah dengan cara islamik. Pakarkan diri dengan tingkah laku anak di usia awal lebih elok. Anak kita semestinya mewarisi gen dan tingkah laku mak bapaknya pun.  Menjadi ibu bapa juga adalah salah satu kaedah meringankan dosa kita . Begitulah peluang dan pusingan dalam hidup sebelum kematian.



Ada 4 tabie yang biasa diikuti semua manusia bergantung pada pendedahan awalnya. Tak kira tua ke muda.



Ada yang membesar sebagai Dominan (Active & Destructive), Jenis Bergantung (Passive & Constructive Style), Jenis Mengelak (Descructive - Passive) dan jenis Sosial (Active & Constructive). Ciri-ciri ini terdedah pada anak tanpa orang sedari tetapi kebanyakan orang  mengakui  ada template tertentu pada anak sulong macam tu, anak tengah macam tu, anak bongsu macam tu. Macam mana boleh jadi begitu sampai diwarisi turun temurun. Hah tu tanyalah pendapat ibu bapa yang anak ramai ketika membesarkan anaknya. Apa yang jelas karaktor ibu bapa adalah paling dekat dan setiap hari dipandang anak-anak. Kedudukan dan peranan tu diasuh dan dibudayakan ketika sampai masanya, contohnya dapat adik, dapat pengasuh baru, dapat kawan baru dan macam-macam.






Aku pun tak pastilah nak bersetuju sifat dan karaktor orang dipengaruhi bulan kelahiran sebab cari punya cari, 50% kajian pun tak tepat, mungkin kajiselidik atas borang pada beberapa ribu orang kot. 


Jadi ibubapa adalah saat yang paling best dan saat itu akan pergi begitu sahaja, maklumlah masa beredar dengan cepat, pejam celik anak dah masuk sekolah hehe. Yang penting didik anak mengikut perkembangan dan keperluan zamannya.- I LOVE MY SON




Share:

0 comments:

Post a Comment

Recent Posts

BTemplates.com

Powered by Blogger.

Featured Post

BAGAIMANA BERURUSAN CIRI-CIRI KESELAMATAN GITULAH

PELAWAT

Search This Blog

ARCHIVE

My Blog List

KOMEN KOMEN KOMEN BILA-BILA MASA SAHAJA

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pages

Popular Posts

Popular Posts

Blog Archive