Kedai Buku Online

Thursday, October 6

SEPETANG MENJAMU SELERA DI KEDAI DAPUR PENYET



Salam hari Khamis 06 October 2016, maaf juga pada komen-komen yang tak sempat aku jawab sebab aku terlalu banyak kerja di pejabat. 

Banyak kerja tu tak la juga tapi kerja tu susah nak trobleshoot. Hari-hari aku buat kerja tu je lah. 

Dan tambah kesuntukan masa, balik rumah pun aku tak sempat sambung kerja sebab sibuk dengan anak lelaki pula maklumlah umur tengah kuat bermain dan kurang tidur.

Jadi ceritanya, aku akan kemaskini secepat mungkin dan kerja lebih masa baik kerja di pejabat, di rumah mahupun blog ini.

Semalam, balik kerja aku singgah makan di kedai makan Dapur Penyet berdepan dengan Mydin Presint 15 ni.


Masuk sahaja kedai makan ni, aku duduk la, dan staf di kaunter pun panggil aku ke kaunter sebab kena ambil tempahan di kaunter sahaja.

Sambil menunjuk kertas menu berwarna - "Yang ni menu ala carte, yang ni menu siap air free". Gitulah cakap staf tu. Jadi aku ambil la menu ikan lele (keli) siap air tu berharga RM8.90.

Daripada harga RM8.90 tetiba  jadi RM11 lebih.  Aku ingat RM10.00 tu masih berbaki.

Aku pun tanyalah kenapa jadi ++ tu. Jawab staf tu pun tak munasabah, "Nanti saya tanya bos saya harga tu, tapi encik kena bayar dululah".

Aku pun pelik kenapa aku kena tanggung bahagian RM  yang tak jelas tu? Boleh pula staf tu cakap nanti dia tanya bos lagi. Bila tanya mana bos, dia cakap  kena bayar dulu sebab dah set dalam mesin kaunter jadi begitu.

Ok lah sebab dah jadi RM11 lebih, aku cakap baik tukar ikan keli kepada Ayam Barokah ni pun RM11.90 lebih kurang harga macam harga ikan lele tadi.

Tekan-tekan mesin cashier  dari RM11.90 jadilah juga RM13.25, lagilah aku pening dari mana lebihan RM tu, itu pun tak mampu dia cakap dari mana. Aku tanya ada resit?, dia cakap ada terus aku order dan bayar je lah. 

Ni rupanya resitnya diasingkan caj GST dan Caj Servis 5%, memang patutlah.

Kedai ni punya menu harga asing-asing lepas tu tak maklum DIKENAKAN CAJ PERKHIDMATAN 5%. Maksudnya caj tersembunyilah ni. 

Nak kata servis pelanggan, mana adanya, sebab aku yang kena ke kaunter order2 dan bayar di situ. Cuma makanan dihantar sahaja ke meja, kalau panggil ke dapur pun aku boleh pergi ambil makanan tu kan.

Bab makanan dan minuman pula, aku bagi 4 bintang dari 10 bintang. Dulu aku pernah makan sate di sini tapi pelik jugalah.
Sepanjang aku ke Mc Donalds, Burger Kings, The Chicken Rice Shop, menu2 pakej siap print tu dah termasuk kos GST dan caj servis.

GST ni bukan dikenakan pada harga menu kita je, ia dikenakan SELEPAS ditambah caj perkhidmatan 5%.

Tengok tu di menu The Chicken Rice Shop - menu Savers Good Lunch berharga RM10.50 (Harga TERMASUK Caj GST 6% dan Caj Servis 5%). Tak pening2 kan.

TAPI SEBULAN LEPAS HARGA SET INI RM10.00. Cuma TCRS ni buat menu dan banting harga baru, dia tak edit tampal harga baru macam kedai-kedai lain.
 


Kalau nak lebih sedap Nasi Ayam Penyet ni baik korang ke Medan Selera Alamanda sebelah Restaurant Black Canyon, lagi garing, lagi sedap, sambal sedap dan lagi murah dengan tiada Caj servis dan Caj GST. 

Harga Nasi Ayam Penyet RM11.90 tu tiada caj2 lain. Korang boleh order sepinggan nasi lagi RM1.80 untuk kongsi makan berdua sebab ayamnya besar dan lagi kawasan ni berhawa dingin cuma menu tu tiada bersama air minuman. Oklah, tekan loceng bila pesanan dah siap.

Mungkin esok atau lusa harga tetap naik, turun harga tu confirm tak mungkin, yang pasti, aku takkan datang lagi.

Aku bukan nak berkira, tapi aku lebih suka mengelakkan benda2 yang memeningkan kepala.








Share:

0 comments:

Post a Comment

Recent Posts

BTemplates.com

Powered by Blogger.

Featured Post

BAGAIMANA BERURUSAN CIRI-CIRI KESELAMATAN GITULAH

PELAWAT

Search This Blog

ARCHIVE

My Blog List

KOMEN KOMEN KOMEN BILA-BILA MASA SAHAJA

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pages

Popular Posts

Popular Posts

Blog Archive