Kedai Buku Online

Friday, July 10

KLASIFIKASI API DALAM PEMBANGUNAN MINYAK ENJIN KENDERAAN PENUMPANG

KLASIFIKASI API DALAM PEMBANGUNAN MINYAK ENJIN KENDERAAN PENUMPANG

Assalamualaikum WBR, 


Ada beberapa pertanyaan berkenaan SAE dan API, Apakah SAE (Society of Automotive - yang menetapkan piawaian molekul minyak dan kemampuan alir pada suhu 100 darjah selsius dan -18 darjah selsius, contoh 5W30, 10W40) manakala API (American Petroleum InstitutePenggredan Kualiti Minyakdalam minyak pelincir kenderaan. API di atas adalah penggredan bagi enjin petrol.

Bagi memahami gred API minyak enjin yang kita gunakan sekarang adalah kategori API SM dan API SN (Rujuk gambar di atas). Berikut disenaraikan kategori API SM bagi minyak pelincir Petronas

Untuk memahami rajah di atas, sila klik ini dan ini

Sememangnya pemandu berpengalaman akan merasai bezanya gunakan minyak pelincir jenis SEMI  SYNTETIC & FULLY SYNTETIC. Ini dibuktikan jika pemanduan melebihi 2 Jam, kita akan rasai perbezaannya dari segi bunyi enjin dan kecekapannya. 

Kesimpulannya FULLY SYNTETIC lebih lasak dalam cuaca enjin ekstrim dan hayat lebih panjang hingga 10,000 KM. Jika harganya agak mahal, tapi jarak usianya mungkin boleh dipertimbangkan sebagai berkualiti dan menjimatkan. Dengan jarak 10,000KM, kemungkinan kita hanya menggantikan minyak enjin pada 8 atau 9 bulan akan datang!! . Jadi pertimbangkan minyak enjin mana yang sesuai dengan anda.
Share:

4 comments:

  1. Salam tuan.jika stering begegarrosak apa ya?saya pakai wira

    ReplyDelete
  2. Wasalam.
    Stering bergegar ni cerita dalam entri jenis minyak ke hmmm?

    Kalau Wira masa on aicond, stereng bergegar :
    JIKA ON AIRCOND

    1-Wira Injection ada masalah steeper motor. Saya andaikan ia dekat throttle body. (saya bukan owner wira)

    2-Wira Jenis karburator pula sebab komponen FICD dah tak mampu adjust RPM ketika on aircond. Tu jadikan RPM drop dan stereng gegar.

    Stereng gegar ni macam rasa enjin nak mati ke :
    BUKAN SEBAB ON AIRCOND

    1-Clutch Plate nak habis atau drive shaft dah haus tu, Kereta rasa macam berat nak accelerate bila gear rendah.

    2- Masalah mounting lusuh atau koyak

    3- Masalah gearbox. Tanda2nya masuk Gear panjang baru boleh masuk gear lain, RPM jatuh 0, Rasa enjin berat semacam dan gegar2. Ni kena ganti torque convertor gearbox

    4- Masa enjin nak panaskan ia bergegar sampai stereng pun goyang2 dan lepas panas dah stabil. Ni kena check RPM. kalau bawah 1000RPM tu kena naikan 900-1000RPM. RPM rendah ni masalah pd throttle body dan tuning.Check juga distributor

    Ok harap dapat membantu

    ReplyDelete
  3. Tuan, kancil sy auto tahun 98.. Minyak plincir yg mna sesuai? Fully synthetic ke? Klau yg SM boleh pkai ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah 18 tahun tu saya tak rasa fully synthetic sesuai. tukar jenis mineral la. cuma mineral lebih pekat sikit dan tahan panas tapi hayat pendek la 5000KM.Enjin da uzur memang bertukang jika guna Fully.

      sy rasa jika dah lebih 10 tahun dah boleh ganti minyak enjin sendiri sebab jika kos RM10-RM15 upah ganti minyak enjin tapi selalu semi synthetic pun ganti 2x setahun, cuma jenis mineral ni kena ganti 3-4X setahun jadi byk kos upah disitu.
      SM dan SN ni jenis minyak enjin generasi sekarang

      Delete

Recent Posts

BTemplates.com

Powered by Blogger.

Featured Post

BAGAIMANA BERURUSAN CIRI-CIRI KESELAMATAN GITULAH

PELAWAT

Search This Blog

ARCHIVE

My Blog List

KOMEN KOMEN KOMEN BILA-BILA MASA SAHAJA

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pages

Popular Posts

Popular Posts

Blog Archive