Kedai Buku Online

Wednesday, July 8

GANTIAN KAD MESRA BARU PETRONAS

GANTIAN KAD MESRA BARU PETRONAS

Salam Ramadan ke 20 dalam tahun 1436 Hijrah. Sudah semakin hampir Ramadan meninggalkan kita kan. Ok bukan cerita Ramadan, tetapi SE ingin ceritakan tentang Kad Mesra Petronas. Hehe, setelah gunakan kad ni sekian lama, dapatlah juga SE merasa point tukar kepada isian petrol dalam RM45 lebih. Dulu dah redeem RM30 lebih, semalam redeem RM13.20 untuk tutup terus kad Mesra lama ni. Kad lama menggunakan no kad dicetak pada kad dan plastiknya dah lama koyak, jadi SE sekadar guna sahaja. Terlanjur nampak kad Mesra baru ni, jadinya SE ganti barulah di Petronas Presint 9 Putrajaya.


Kad Mesra Petronas yang baru ini untuk aktifkan mudah sahaja. Pertamanya login ke sistem .
Jika pengguna lama, seharusnya ada profil di web ni. Buat pindahan point dari kad lama ke kad baru (jika ada) dan pilih gantian kerana rosak. Ini kaedah untuk aktif online je setelah kita dah minta kad Mesra baru di Petronas berhampiran. (Menariknya kad baru ini nombor kad  timbul di kad, tiada masalah nombor kad terpadam lagi). Setelah itu, semak emel anda dan aktifkan melalui pautan yang diberi- senang sahaja dan kemaskini katalaluan/profil semula.
Apa yang SE kagum sangat, boleh telefon talian hotline Mesra ni bila-bila. Hari ini SE telefon jam 7 pagi pun diberikan bantuan. Semasa kemaskinian kad baru, Sistem memaparkan [Check Status]. Berulang kali buat pun sama. Patutnya "Thank You, Your Card dah berjaya register ke sila semak emel anda ke baru kita paham". Tak pasal-pasal dah kena minta bantuan. Ok selamat menggunakan Kad Mesra baru ni.

Share:

39 comments:

  1. kad saya hilang, macam mana nak ganti baru

    ReplyDelete
  2. Pergi minta kad baru di mana2 petronas, daftar di website mymesra dan pindah point lama pada kad baru. Jika gagal , telefon operator minta bantuan.
    Jika pernah daftar online, jika kita atau siapa2 yg redeem point, SMS akan dihantar pd HP pemilik.

    ReplyDelete
  3. Saya sudah ambil kad baru. Daftar kad baru. Cara daftar macam mana. Nak tulis apa di sana?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Daftar hanya secara Online. Kaunter Petronas hanya serah kad baru sahaja. Apa2 call nombor Hotline MyMesra

      Delete
  4. saya nak daftar kad baru tapi bila call hotline mesra sentiasa sibuk memanjang...setiap kali call tapi tak pernah berjaya tembusi hotline dorg ni pstu bila nak daftar online pun sama gak cmtu...menyusahkan dan mmbebankan kalu jd cmni...apa msalah hotline mesra dan sistem online dorg ni susah nak masuk line...dah kenapeeeee???? sentapppp!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bersabar dan usaha hingga berjaya. Saya tiada masalah call pun.

      Delete
    2. masuk ke web ni untuk register bagi pelanggan baru kad mesra http://www.mymesra.com.my

      Delete
    3. masuk web ni http://www.mymesra.com.my

      Delete
  5. macamana saya nk dptkan no. kad mesra lama saya

    ReplyDelete
  6. Replies
    1. Jika tak pernah register memang tak dapatlah point tu. Saya galakkan register online sebab lebih mudah urus kad jika rosak dan hilang(transfer point). Jika kad hilang, orang jumpa dan redeem atau kita redeem, dapat notified melalui SMS

      Delete
  7. Sy dah mintak kad baru di ptronas brhmpiran.. Dia org kata mana ada kat nak kena isi online.. Betoi ka..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa yang saya pasti jika ada Kad Lama nak transfer point ke kad baru. Tapi lebih elok register sebb dapat tengok point2 kita pakai di mana-mana. Saya kerap minta resit sebb nak pastikan point tu dicetak di resit sebab kadangkala atendan swipe ke tak kita bukan perasan sgt.

      Delete
    2. Kad ni sebenarnya boleh pindah milik, yang kad lama pun saya daftar lama dah, alhamdullilah ada rekod boleh pindah point ke kad baru, lebih elok daftar online sebab nak register SMS no hp

      Delete
  8. macam mana nak reset kta punya email address?sebab saya rasa sya telah tersilap masuk email untuk pendaftaran..

    ReplyDelete
    Replies
    1. bila emel dijadikan User ID, memang ia unik, tak boleh duplikasi, tak boleh ubah2 dah. Ia macam No KP jadi fix terus. Hanya password sahaja dibenarkan. Kalau dua2 dibenarkan edit memang replicate nanti.

      sistem mesra ni dijaga ownernya sebagai Admin, samada dia dah sediakan form untuk mudahkkan kita reset password (Online) dengan memasukkan alamat email @ dengan call hotline Mesra. Sistem Mesra ni namaje mesra tapi kurang interaksi dengan user macam bonuslink, semua layan diri di situ.

      Sy berpendapat lebih mudah minta guideline dengan hubungi Operatornya @ kita create email baru contoh [aiman_kadmesra@gmail.com] dan register sebagai ID baru dan kad baru.

      Delete
  9. Saya nk tukar kad baru tp Kad mesra lama saya takde nombor kad.. macam mana nk pindahkan point kad lama saya ke kad yang baru?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya pun hadapi masalah ni hilang nombor, mujur saya ada register dulu dan call operator dia boleh bantu.
      Nak lagi mudah, swipe je tebus point kad tu di Petronas, Petronas boleh baca kad tu lagi. Minta nombor dari cashier tu

      Delete

    2. 7083815 514486 2235

      Delete
    3. tukat kat lama kepada yang baru

      Delete
  10. nak dftar kad baru dekat dftar on9 tu ke

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kad Mesra ni kalau ikutkan memang hilang , sape2 boleh redeem. Istimewa daftar online ni, boleh track record dan tempat2 kita swipe tu. Bila update profile, kita pun dapat notified melalui SMS. Kelebihannya ada sikit kawalan kad tu ble transfer point. Tak register pon boleh

      Delete
  11. saya dah ambil kad mesra baru, dah buat card replacement online and dia tulis "check card status" tpi status kad tu tulis closed dan nombor kad still yg lama punya. mcm mana ye? brapa lama dia akan aktifkan kad baru?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masalah ini sama saya lalui. Semasa saya cal operator tu sy ckp sistem ni tak pandai talk dgn user. Apa maksud CHECK CARD STATUS?.

      Operator cakap system dah email maklumbalas pada address email kita cuma lambat masuk sahaja. Ntah betul ke tak, selepas sy minta operator tu uruskan semua perkara, hahhhh memang masuk lah email makluman tu.

      Kesimpulannya masalah ni kena call operator selesaikan
      Rujuk : call Mesra Hotline at 1 300 22 8888 or email mesra@petronas.com.my

      Rujukan : http://www.kad-mesra.com.my/support/faq/

      Delete
  12. Macam mana nak check status card?saya dah buat replacement banyak kali dan the system tulis check status.adakah call mesra hotline adalah satu satunya jalan penyelesaian nya atau ada jalan lain yang blh saya buat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. 1 . Semak email samada di Inbox atau Spam
      2. Memang kena call Hotline juga sebab Operator akan kemaskinikan segera status kad Mesra tu

      Delete
  13. sy baru sahaja dftr kad baru. . tp slepas dpt email aktif. . sy xboleh msuk ke link activation. . n dy tulis error link. . knpe ye.. mohon bantuan

    ReplyDelete
  14. mohon bntuan kad baru xleh na masuk link activation yg d hntr pd email slps dftr on9... katanya link error...

    ReplyDelete
  15. Waaaa Farid, mcm sy kerja Petronas plak ek. Nasib org kampung sy.

    Ok, kalau selagi tak boleh login ke : http://www.kad-mesra.com.my/default.aspx, memang akaun kita masih pending/tak aktif.

    Kalau nak komplen online, gi sini : http://www.kad-mesra.com.my/ContactUs.aspx

    Kalau nak call Hotline no ni- 1 300 22 8888

    Saya pernah dapat link page lost, notification mcm2 la tapi jalan terakhir memang kena call hotline tu. Dia je ada Admin Access semua masalah tu. Kad yang kita ambil di Petronas, kerani kaunter semua tak tahu menahu step seterusnya. Apa2 kita kena buat online dan kena juga ckp dgn Operator hotline tu. Saya call memang tiada masalah dan cepat je feedback dia.

    Kalau kita tak daftar online, bg address, no hp, kita boleh juga guna kad tu tapi jika kita jenis heavy swipe Mesra Card tu, memang kita akan dapat invitation, dapat tiket wayang macam ni :
    http://ashohtonic.blogspot.my/2015/11/movie-date-with-petronas-mesra-rewards.html

    Pastikan anda ada akaun Mesra Card yg boleh login la

    ReplyDelete
  16. Saya pngguna baru kad mesra.mcm mna nk daftar saya dh tanya kt pekerja kt petronas tp diaorang ckp daftar online je..saya mmg tak tahu lansung psal daftar2 online nie..mahon tunjuk ajar.untuk pngetahuan ini prtma kali saya mnggunakn kad mesra

    ReplyDelete
  17. Saya pngguna baru kad mesra.mcm mna nk daftar saya dh tanya kt pekerja kt petronas tp diaorang ckp daftar online je..saya mmg tak tahu lansung psal daftar2 online nie..mahon tunjuk ajar.untuk pngetahuan ini prtma kali saya mnggunakn kad mesra

    ReplyDelete
  18. Saya pngguna baru kad mesra.mcm mna nk daftar saya dh tanya kt pekerja kt petronas tp diaorang ckp daftar online je..saya mmg tak tahu lansung psal daftar2 online nie..mahon tunjuk
    ajar.untuk pngetahuan ini prtma kali saya mnggunakn kad mesra

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sila Rujuk Link ini :

      http://www.kad-mesra.com.my/about/Register.aspx

      Delete
  19. sy guna kad lama, bila tgk staff swipe mesti keluar "transaction rejected" pelik rasanya. tp bila cek online ada je point masuk. so ada sehari tu staff dia pelik nape mcm tu, so dia swipe kad baru n kluar accepted, so dia bg la sy kad baru tu n suruh pindah point, sy rilek je sbb tau kad lama ok. bila kat rumah try pindahkn poin sbb kad baru cantik, tp untuk tukar kena charge 300 poin, wow tu 10x isi minyak rm30 tu. tp, komen2 korang xda pulak ckp pasal bnde ni. sy silap mana2 ke..

    ReplyDelete
  20. Saudara guna kad lama memang reader tape dia ada masalah sikit nak baca. Saya rasa jangan transfer mana2 kad, claim sahaja minyak petrol. Sy pun pernah buat, dapat RM33.60 bagi habis terus.
    Next, ambil kad baru lagi lawa dan cun, kad lama bagi potong je.

    ReplyDelete
  21. salam...sy nak tanya...sy tlong mendaftar bg pihak ayah sy.. sbb dia tak tau pasal internet ni... dia mnntk sy dftar... sy dah try dftar, tp sistem menyatakan yg no i/c ayah sy telah wujud. bgaimana ya? ada cdgn tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam
      Jika ic telah didaftarkan mohon call operator untuk reset dan daftar kad baru.

      Cadangan saya, anda daftar kad sendiri dan share guna 1 kad.

      Rujuk : call Mesra Hotline at 1 300 22 8888 or email mesra@petronas.com.my

      Rujukan : http://www.kad-mesra.com.my/support/faq/

      Delete
  22. jalina hashim26/4/16 2:50 PM

    Hari ini saya membuat pendaftaran baru untuk gantian kad, Alhamdulillah dengan hanya sekali panggilan saya telah mendapat layanan yang terbaik dari mesra petronas tapi saya terlupa nama pegawai yang menyambut panggilan saya. Apa pun terima kasih atas layanan MESRA anda.....

    ReplyDelete
  23. Senang je banyak kali dah buat ikut langkah berikut:-

    -Mula-mula pilih 1.Bahasa Melayu 2.Bahasa Inggeris.
    -Seterusnya pilih 1 hingga 5 kemudian tunggu nnt ada operator yang akan jawab.

    ReplyDelete

Recent Posts

BTemplates.com

Powered by Blogger.

Featured Post

BAGAIMANA BERURUSAN CIRI-CIRI KESELAMATAN GITULAH

PELAWAT

Search This Blog

ARCHIVE

My Blog List

KOMEN KOMEN KOMEN BILA-BILA MASA SAHAJA

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pages

Popular Posts

Popular Posts

Blog Archive