Kedai Buku Online

Wednesday, December 16

DIY TEMPAT MENGAMBIL WUDHU

DIY TEMPAT MENGAMBIL WUDHU
Zaman sekarang, tandas sememangnya menjadi tempat mandi, melepaskan hajat, termenung dan kerja-kerja lain.

Kalau ikutkan kuliah yang aku dengar, kita perlu mengkhususkan tempat yang sebaiknya untuk ambil wudhu. 

Tetapi kalau rumah kampung, rumah sendiri bolehlah membuat saluran paip berasingan di satu sudut sesuai sebagai tempat berwudhu. Sudut ni tak lah terganggu dengan benda-benda yang kotor dan najis seperti baldi baju kotor, pampers ke dan percikan najis seperti air kecil dan air besar.

Jika di Apartmen, tandas agak-agak kecil dan tandas duduk atau cangkung memang menjadi makruh berhampiran tempat wudhu. Lepas tu ambil wuduk menghadap tandas pula. Nak keluarkan kos buat paip pun tak sesuai selain harga, dan tempat kecil. Guna paip getah pun adakalanya air berlebihan membazir dan kena pegang salur paip lagi.

Jadi gi Kedai MR DIY, beli paip sebegini yang boleh lentur samada mengambil wudhu di sinki atau pusingkan paip ambil wudhu di lantai pun lebih mudah. Harga kos paip RM35.00. Jika nak beli tikar getah bilik air 6 keping tu dalam harga RM22.00 di Mydin. Cari paip yang mudah dibuka dengan hanya gunakan jari sahaja dan air yang keluar tidaklah terlalu kuat menyembur dengan adanya penapis  di hujung paip ni. Kira mudahlah meratakan air wudhu.


Sebenarnya kebanyakan orang, mengambil wudhu selepas mandi sambil bertuala. Seeloknya tuala perlu panjang sehingga menutup aurat atau sebaiknya sudah selesai berpakaian, barulah mengambil wudhu dan terus mengerjakan solat.

Sunat sebelum tidur dalam keadaan berwudhu dan sentiasa dalam wudhu dan moga kaedah ini lebih memudahkan sesiapa sahaja. Berwudhu ini banyak disebut dalam Islam dan banyak manfaatnya dalam rumahtangga dan gangguan makhluk halus.

Share:

0 comments:

Post a Comment

Recent Posts

BTemplates.com

Powered by Blogger.

Featured Post

BAGAIMANA BERURUSAN CIRI-CIRI KESELAMATAN GITULAH

PELAWAT

Search This Blog

ARCHIVE

My Blog List

KOMEN KOMEN KOMEN BILA-BILA MASA SAHAJA

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pages

Popular Posts

Popular Posts

Blog Archive