Kedai Buku Online

Thursday, March 10

PELANGGAN CITIBANK ADA DIAL FOR CASH

 

PELANGGAN CITIBANK ADA DIAL FOR CASH

Aku antara pelanggan Citibank sejak Tahun 2003. Entri ni bukanlah nak memuji Citibank, bank Yahudi orang cakap. Tapi banyak lah juga ciri-ciri Citibank mengkaji behaviour pelanggannya dan kerisauan pelanggannya apabila amat memerlukan fasiliti perbankan internet. Maksud aku dari segi capaian, keselamatan dan ciri-ciri lain, jarang/mungkin belum ada aku mendapat phising berkenaan Citibank.

Tahun ini dapatlah juga emel spam tentang Citibank. Kira penggodam juga bertambah mahir dan ada kemampuan ke arah bank-bank yang ada rekod keselamatan tinggi ni.

Aku bukan nak cerita koding dan algoritma ciri keselamatan internet. Tapi lebih kepada tawaran dan follow-up Citibank memang bagus juga lah. Lagi bagus kalau kita jarang pakai kad kredit Citibank, maka banyak tawaran dihantar ke emel kita belum lagi panggilan telefon.

Bulan Februari 2016, aku ditawarkan Dial For Cash-jika melalui operator ada caj pendahuluan amaun kecil. Tapi jika kita buat sendiri online, amat mudah dan TIADA CAJ. 

Tengok atas tu Bulan Februari aku ditawarkan kadar faedah pinjaman 5.90% setahun dengan maksima RM17,710.00. Maka aku pun abaikan.


Tengok lagi tu Bulan Mac 2016, aku ditawarkan lagi pinjaman Dial For Cash sebanyak RM18,000.00 dengan kadar faedah turun lagi 5.33% setahun. 

Memang aku pelanggan mana-mana bank, hutang kena bayar ikut jadual sebab aku nak jaga CCRIS aku juga. Bertambah sayanglah Citibank pada aku hinggakan kredit aku dibaginya RMXX,000.00 termasuk RM18,000.00 Dial For Cash (DFC). 

Selain DFC, kita juga boleh beli barangan di mana-mana dan call bank untuk tukar 0% kadar pinjaman kita.

Ada juga kadar faedahnya bukan FREE. Skim Fleksibel ansuran bulanan ini ikut musim, kadang-kadang ada, kadang-kadang tiada. BSN ada skim ini mana-mana pembelian minimum RM500.00, boleh telefon BSN minta jadi pelan ansuran. Ni aku tengok dalam penyata bulanan BSN memang tertulis begitu.

Contoh : Kalau anda beli peti sejuk RM1,000.00, tukar kepada 12 bulan, makanya RM1,000/12bulan = RM83.33.

Setiap bulan selama 12 bulan, RM83.33 itulah dikenakan faedah, bukan RM1,000 yang dikenakan faedah ya. Itulah RM1,000 itu dipanggil  0% kadar faedah.

Motif aku dalam entri ini, kita bukan nak mengajar membazir dan pakai RM sesuka hati tanpa hala tuju. Memang aku pun dulu gagal mengurus sebab mungkin kawan-kawan kita pun begitu kot atau kesedaran tu datang lambatkan. Dah tua-tua tu baru tahu kan, untunglah yang muda-muda tu kalau jumpa tanya aku haha.

 
Tengok tu jadual Citibank sediakan Online, memang menarik dan mengharukan, amat memudahkan pelanggannya yang dalam masalah kewangan dan diajar kadar faedah dikenakan dipaparkan sekali. 

Kalau begini teliti Citibank menolong pelanggannya ditiru Touch & Go, takdalah aku kehilangan duit Touch & Go kan macam ini. Walau T&Go tiada berkaitan kadar faedah, tapi nyata ada urusniaganya tidak jelas dinyatakan dalam syaratnya.

Ni tak macam kes aku kad T&G hilang, duit pun kena ambil sebagai caj, kadnya kena buat sendiri juga. Nasib je tak kena marah.

Inilah contoh sistem yang baik dicipta selain membantu, apabila pelanggan membuat silap pun dibantu juga. Masukkan beberapa figure dan Recalculate pun tiada hang dan freeze, maintain gitu.

Anggarakan pinjaman RM2,000 dalam 12 bulan dengan RM175.74 X 12 = RM2,108.88 (Kadar Faedah RM108.88/12 = RM9.073 Sebulan).

Kenapa semasa simpan duit takda pula mana-mana bank buat sistem begini kan.

Apabila kita membatalkan DFC, juga disertakan kadar caj dikenakan. Hanya pilih butang pilihan dan masukkan ke Akaun Peribadi kita kan- sangat mudah. Ada tulis Step 1 Of 3 pula tu. Memang User Interface yang eloklah. RM2000 ni lepas sebiji laptop juga kan hihi.

Kesimpulannya tunggu emel Bulan April 2016 pula mana tahu dapat 4.99%. Ke dekat-dekat raya mesti kadar faedah jadi bawah 4% ke mana tahu. Dulu semasa raya aku dapat cek Citibank tertera RM500 X 2 keping untuk ditunaikan dalam akaun aku, kalau nak bank-in, kalau taknak abaikan je. ~Godaan le tu~

 Seperti dijanjikan, ini aku kemaskini offer Citibank pada OKTOBER 2016 pula. Kadar faedah sama cuma limit maksimum dinaikan. InsyaAllah kalau nak beli rumah kurang deposit nanti aku pinjam juga.






Share:

0 comments:

Post a Comment

Recent Posts

BTemplates.com

Powered by Blogger.

Featured Post

BAGAIMANA BERURUSAN CIRI-CIRI KESELAMATAN GITULAH

PELAWAT

Search This Blog

ARCHIVE

My Blog List

KOMEN KOMEN KOMEN BILA-BILA MASA SAHAJA

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pages

Popular Posts

Popular Posts

Blog Archive