Kedai Buku Online

Tuesday, June 10

POKOK ITU BESAR


Pagi yang cerah, dapatlah berjogging 2.5KM di sekitar Presint Diplomatik, Jam 9.15AM, naiki motor ke Dengkil untuk survey alat ganti kereta. Sebelum sampai KFC Dengkil, singgah di warung bawah pokok di simpang lampu isyarat sebab ternampak 2 lelaki berkopiah berniaga. Padahal jika ke Dengkil, restoren mamak lah tujuan aku.

Kemas berkopiah, seorang pembuat air dan seorang penebar roti, tidak menyapa aku. Aku bangun ke ruangan buat air, “1 teh tarik bang”…. diulang kali kedua baru ada sahutan. Tunggu lagi…..tiada juga yang ambil tempahan roti ke nasi lemak. Mungkin sibuk rasanya kedai bawah pokok ni atau terlupa di mana meja pelanggan.

Terpaksa la aku ke ruangan pembuat roti menempah lagi…”Abg, roti telur bawang satu”… Ok jawabnya ringkas…

5 minit – 2 keluarga Melayu datang – hampir siap mereka bersarapan, sampailah roti kosong kepada mereka, aku pun tak pasti mereka tempah online @ sms dulu sebab aku masih lagi menunggu…”Bang, roti telur bawang saya dah siap ke”, – “sekejap lagi sebab roti kosong senang masak dari roti telur”.

Datang sepasang lelaki wanita cina pertengahan abad duduk semeja aku. Pantas pula pakcik berkopiah ni bertanya tempahan minuman apa… Pelik tapi benar, duit mereka lebih laku dari aku rasanya.

“Encik, roti telur encik saya terlupa letak bawang…boleh ke?”….hmmm bolehlah sebab aku tak mahu menunggu lagi, kesian pula jika membazir kan…Sudah lah berkoyak-koyak garing, hangus pula tu..Tidak sampai 30 saat, pasangan cina semeja dengan aku pula dapat ‘roti telur bawang’ dan roti kosong…

Menyedari apa yang aku makan dan apa yang semeja aku makan adalah sama, malah lebih buruk dari tempahan orang terkemudian aku, demi tak nak malukan bangsa aku, aku makan lah dengan perlahan dan professional-macam tiada apa-apa yang ketara berbeza kot.

Kes macam ni biasa terjadi, malah di Puchong, Johor Bahru, malah di Presint 9 pun sama, peniaga roti canai sibuk melampau…Bila da maju sikit, mula lah pakai spek hitam buat roti, pakai white board catat tempahan. Kita pula kena warning

Berdoalah semoga bila kita dimandikan, dikapankan dilakukan oleh bangsa seagama KITA dengan penuh ikhlas. Semoga pokok ini kekal bertahan untuk generasi seterusnya…dan mamak – kamu pandai memanipulasi kelemahan menjadikan dunia roti canai semakin menarik.

Pautan Berkaitan :
1. ROTI CANAI TUMPULKAN MEMORI
2. POKOK ITU BESAR 
3. ROTI CANAI MISTERI 


Share:

0 comments:

Post a Comment

Recent Posts

BTemplates.com

Powered by Blogger.

Featured Post

BAGAIMANA BERURUSAN CIRI-CIRI KESELAMATAN GITULAH

PELAWAT

Search This Blog

ARCHIVE

My Blog List

KOMEN KOMEN KOMEN BILA-BILA MASA SAHAJA

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pages

Popular Posts

Popular Posts

Blog Archive