Kedai Buku Online

Wednesday, November 11

KOMPAUN KESALAHAN TEMPAT LETAK KERETA DI PUTRAJAYA

KOMPAUN KESALAHAN TEMPAT LETAK KERETA DI PUTRAJAYA

*Nak dijadikan cerita, baru-baru ini aku dalam keadaan tergesa-gesa. Sepanjang 2 minggu semua kerja dalam tergesa-gesa kira dalam mode fast and furious. Banyak hal kecemasan berlaku pada diri aku dan keluarga termasuklah anak aku.

Dipendekkan cerita tanpa masuk cerita drama tentang diri aku dan iklan seumpamanya, maka aku ringkaskan sewajarnya menjadi 1 cerita yang lebih bermakna pada pengunjung blog aku ni untuk baca-baca dan bolehlah ambil iktibar jika perlu.

Kisahnya begini, Putrajaya kebanyakkan tempat adalah larangan memarkir kenderaan samada motorsikal atau kereta. Sebab itu diperkenalkan Park & Ride. Tapi aku lebih suka jika bulatan terbesar di Putrajaya itu disediakan laluan berbumbung sebab jika sekali pusing pun dah dekat 3.5KM, jika tengahari, boleh bau hangit rambut aku.

Bagi aku warga Putrajaya, terlihat sangat janggal jika menunggang basikal yang harga bawah RM500.00. Masalah ini dah jadi tabiat diwarisi, kalau naik basikal sahaja mesti ada jenama, jika tiada jenama, aku sengaja cari nahas oleh mata-mata dan bualan orang sekeliling. Jadi dimudahkan cerita aku ni takda kaitan dengan basikal dan tidak mungkin aku akan beli basikal, cuma aku memandu sebuah Viva yang masih berhutang di bank tempatan.

Sebab Viva ada 4 roda, ia tidak boleh diparkir sembarangan, bagusnya ia boleh bawa penumpang. Itu lah mukadimah perlunya sebuah kenderaan beroda 4.

Jadi jangan salahkan aku kenapa aku tak naik bas dan menunggang basikal atau jalan kaki.

Mari kita ke bahagian subjeknya.

Tanggal 5HB November 2015 lepas, sahlah aku diantara insan yang terpilih menerima resit sekembalinya dari kerja. Resit ini bukan sembarangan, ia disahkan oleh Undang-Undang Lalulintas dalam Pentadbiran Putrajaya.

Bukan kerana aku sengaja parkir di kawasan larangan, cuma kerana kerap keluar masuk pejabat atas hal urusan kecemasan, maka duit kertas aku pun berkurangan ditambah pula di tengah bulan gaji. Dengan 1 Jam RM1.00, seminggu boleh mencecah RM40.00 maka dengan itu aku cuba kurangkan (kadang-kadang) dengan parkir di tempat orang lain yang sama niat dengan aku.

Kompaun tersebut dijenamakan  sebagai "Kelas DB : Tawaran Mengkompaun Kesalahan Tempat letak Kereta-01. Meletakkan kenderaan di luar petak/tempat letak kereta-perenggan 4 Perintah Pengangkutan Jalan (Peruntukan Tempat letak Kereta WPPJ 2002)" dengan nilai kompaun RM100.00.

Tidak semua kelas dalam kompaun boleh membuat rayuan.

Melalui mereka yang terdahulu mahir dalam bidang mendapat kompaun ini, kompaun dikenakan dalam RM50.00 jika dilunaskan dalam 7 hari dan menjadi RM150.00 jika melebihi 7 hari.

Bagi pengunjung luar yang hadir ke Putrajaya, eloklah berhati-hati akan kawasan yang sememangnya dilarang parkir dan seeloknya parkir di kawasan disediakan atau drop by sahaja. Jika kita dah salah, pertama sekali BERSEGERA mengaku salah, kedua, BERSEGERA minta maaf dan ketiga BERSEGERA merayulah sebab bukan senang nak mencari duitkan. BERSEGERA ini tunjukkan kita betul-betul nak memperbaiki keadaan dalam situasi harmoni dan sewajarnya. Jika korang ada modul kaedah yang lebih berkesan, bolehlah share sama ya.

*Disebabkan aku pun mengikut kaedah di atas, maka aku pun amalkan dan Alhamdullilah ia sedikit sebanyak membantu aku menyelesaikan masalah yang aku buat. Jadi masalah aku, kenalah aku juga yang selesaikan. Biasakan diri jangan komplen dan kutuk2 sebab ia jadikan keadaan lebih rumit. 

Kesimpulannya tentang kompaun tu boleh membuat aku tersenyum lebar.


Share:

0 comments:

Post a Comment

Recent Posts

BTemplates.com

Powered by Blogger.

Featured Post

BAGAIMANA BERURUSAN CIRI-CIRI KESELAMATAN GITULAH

PELAWAT

Search This Blog

ARCHIVE

My Blog List

KOMEN KOMEN KOMEN BILA-BILA MASA SAHAJA

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pages

Popular Posts

Popular Posts

Blog Archive