Kedai Buku Online

Saturday, May 12

Apa yang Generasi Y cari apabila ingin menulis dan membaca

 Assalamualaikum, hmmm aku rasanya masih dalam golongan belia lagi hehe. Sekadar sepintas lalu melihat generasi Y sekarang bagaimana mereka survive untuk hidup KIRANNYA kehilangan ibubapa, kehilangan keluarga, kehilangan anggota pancaindera, kehilangan arah, kehilangan duit saku, dan banyak lagi yang boleh kita dikatakan tetapi yang paling ketara bahawa kebanyakkan generasi Y telah mulai kehilangan identiti bangsanya. Perkataan dan ejaan diambil mudah, bahasa tunggang langgang, persepsi pada persekitaran tidak melambangkan tahap intelektual diri melambangkan seorang yang mampu mengurus masalah.Setiap satu kehilangan ini mampu mengubah karaktor seseorang Generasi Y, cuma beruntunglah mereka yang telah diuji pelbagai ujian semasa masih generasi Y.

Contohnya apabila seseorang melihat orang lain dalam kesusahan. Yang membezakan sesama kita adalah tahap kesiapsediaan FIZIKAL & MENTAL kita samada membantu, samada tahu orang memerlukan bantuan ATAU orang tersebut berpura-pura memerlukan bantuan. Aku pernah melihat 1 kemalangan, memang ramai orang yang membantu, ramai juga yang membantu menyesakkan keadaan. Mungkin situasi seseorang itu dalam keadaan tercedera perlulah dikurangkan pergerakkan anggota badan, tapi peliharalah aurat mangsa daripada terdedah kepada penglihatan orang lalu lalang. Itu adalah persepsi orang yang membantu mampu memudahkan mangsa dan memudahkan laluan trafik di tempat sepatutnya.

Begitu juga mangsa yang pura-pura kemalangan untuk mengambil kesempatan, cara kita approach kepada situasi mangsa, mampu merubah niat mangsa yang pura-pura kemalangan ini. Jika kita datang dengan niat baik tapi dengan kelam kabut, tidak sensitif pada sekitaran, ia menjadi satu indikator pemangsa tersenyum untuk ambil plan seterusnya kerana anda telah menjadi lock target
Nasihat aku, di mana-mana korang boleh menjadi mangsa manusia atau mangsa keadaan tetapi ia adalah sebab korang sendiri yang memberi signal dan peluang pada pemangsa. Kalau da tahu kerja banyak, bila bos lalu, janganlah buat2 takde kerja. Kalau da tahu penakut jarang bergaduh, jangan lah follow kereta orang dekat2 nanti makan penumbuk hehe.
Share:

0 comments:

Post a Comment

Recent Posts

BTemplates.com

Powered by Blogger.

Featured Post

BAGAIMANA BERURUSAN CIRI-CIRI KESELAMATAN GITULAH

PELAWAT

Search This Blog

ARCHIVE

My Blog List

KOMEN KOMEN KOMEN BILA-BILA MASA SAHAJA

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pages

Popular Posts

Popular Posts

Blog Archive