Kedai Buku Online

Thursday, January 2

6 TAHUN TUNGGU ANAK, DOA SEORANG IBU, 7 ADAB TERHADAP IBUBAPA

6 TAHUN TUNGGU ANAK

Hampir setiap hari Aci - Seeni Aishah Abdullah (India Muslim) akan menunggu di pintu depan @ pintu belakang dengan harapan anak lelakinya (2 Orang) akan menjemput pulang dari Rumah Jagaan dan Rawatan Orang Tua Al-Ikhlas sejak 6 Tahun lalu.

Muji Sulaiman, Pengasas Rumah Jagaan Orang Tua berkata, Seeni (Aci) dihantar oleh anak lelakinya pada 2008.
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEi_PMNGpypPIJ6sHygw-E9i67hr2_GJ6_KYjTtWD01KBcoVsz_T4_YfqnbwKWySwXP5WASAy5mqyAdUwTWlyfNDX-a6sXvETGDqik60vdlwJI4AbTZlGNKD5J4TPB_rfUTL0XDeecxTJTLt/s1600/d6e0b5fb4ffd44fb9662a5ac2875bcbb+copy.jpg


MAYAT TIMBUL SELEPAS SOLAT HAJAT

Mak & Ayah sayangkan Hanif, maafkan mak dan ayah, mak akan doakan semoga Hanif berada di sisi hamba yang soleh. - bisikan Tuminah Taib 54 Tahun ke telinga Muhammad Hanif Jainuri, pelajar Politeknik Sultan Mizan Zainal Abidin selepas jenazah anaknya dikafankan di Hospital Dungun.

Tuminah dan suaminya Jainuri Taslim 52 Tahun yang bekerja di Kawasan Perindustrian Batu Pahat bergegas ke Dungun dan tiba pada jam 0430 pagi bersegera ke pantai dan melakukan solat hajat, bacaan Yaasin dan memohon doa agar anaknya yang lemas dijumpai semula. Kasihnya seorang ibu diulangi semula dalam doa selepas solat Subuh.

Permintaanya dimakbulkan Allah apabila setengah jam, jenazah anaknya ditolak ombak dan terbaring di atas sebuah batu di pantai itu.
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhcxZ96DDVXEXTIsj1hSBXG1ejdamseiT6klgM1eNJFh79lYmPkhHMKKkwUdAguxgmfH5rcsjpzreyJu95rNdaYqqka7eLnMwDbFP0H3uZUc77BiHwSJ0ZHBpSON3V47LRu_MhyphenhyphenjvQJ5b4C/s1600/3029c1b8dc7d440ea29780bd1dd1cb7a+copy.jpg


7 ADAB TERHADAP IBU BAPA

Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya; ibunya telah mengandungnya dengan menanggung kelemahan demi kelemahan dan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa dua tahun; bersyukurlah kepada-Ku dan kepada kedua ibu bapamu; dan (ingatlah), kepada Akulah jua tempat kembali (untuk menerima balasan). (Luqman:14)

Islam menyuruh umatnya menghormati ibu bapa yang telah bersusah payah membesarkan mereka dari kecil sehinggalah dewasa. Hendaklah seorang anak itu menjaga tutur kata dengan ibu bapa.

Firman Allah SWT yang bermaksud: Maka janganlah engkau berkata kepada mereka (sebarang perkataan kasar) sekalipun perkataan “ah” dan janganlah engkau menengking menyergah mereka, tetapi katakanlah kepada mereka perkataan yang mulia. (al-Isra’ : 23)

 Firman Allah SWT: Dan jika mereka berdua mendesakmu supaya engkau mempersekutukan-Ku dengan sesuatu yang engkau tidak mempunyai pengetahuan tentangnya, maka janganlah engkau taat kepada mereka dan bergaullah dengan mereka di dunia dengan cara yang baik. (Luqman: 25)

Kedudukan ibu tiga kali ganda lebih utama daripada ayah. Ini sesuai dengan pengorbanan seorang ibu menanggung kesusahan mengandung dan melahirkan seorang anak. Rasulullah SAW pernah ditanya oleh seorang lelaki tentang kepada siapakah yang paling berhak dia berbakti. Baginda menjawab kepada ibu sehingga tiga kali kemudian yang keempatnya barulah kepada ayah. (riwayat Al-Bukhari)

HARAM menderhaka kepada kedua-dua ibu bapa selagi mereka tidak menyuruh melakukan sesuatu yang bertentangan dengan syariat Islam. Menderhaka kepada mereka termasuk dalam dosa-dosa besar sebagaimana sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: Sesungguhnya Allah mengharamkan ke atas kalian derhaka kepada ibu bapa. (riwayat Muslim no. 593)

 Daripada Anas bin Malik berkata, Rasulullah SAW pernah bersabda: Mahukah kalian aku beritahu tentang dosa yang paling besar? Para sahabat menjawab, Ya. Baginda bersabda: Syirik kepada Allah, membunuh orang dan derhaka kepada kedua-dua ibu bapa. (riwayat Al-Bukhari)
Share:

2 comments:

Recent Posts

BTemplates.com

Powered by Blogger.

Featured Post

BAGAIMANA BERURUSAN CIRI-CIRI KESELAMATAN GITULAH

PELAWAT

Search This Blog

ARCHIVE

My Blog List

KOMEN KOMEN KOMEN BILA-BILA MASA SAHAJA

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pages

Popular Posts

Popular Posts

Blog Archive