Kedai Buku Online

Wednesday, January 6

CAJ PARKIR DI IOI CITY MALL PUTRAJAYA

CAJ PARKIR DI IOI CITY MALL PUTRAJAYA
Semalam, tergerak hati bersiar-siar di IOI City Putrajaya.

Memandangkan sebelum ini aku kerapkali menggunakan Kad Touch & Go ke mana-mana, tetapi sejak kehilangan kad terdahulu, aku mula rajin nak menyemak caj-caj yang dikenakan.

Sebelum ini aku ke IOI City Mall gunakan kad parkir seperti biasa yang bayar tunai di Mesin Parkir.

1 jam Pertama dikenakan RM2.00 dan jam berikutnya dikenakan RM1.00 setiap Jam.

Selalunya aku kena caj RM2.00 atau RM3.00. Tiada sen dikenakan dan aku paling lama pun hanya 3 jam di mana-mana pasaraya. Belum pernah aku nampak pelanggan membayar duit kertas bersama duit syiling di mesin parkir. (maksudnya caj parkir nilaian RM ganjil)

Anggaran aku berada di IOI dalam 2 Jam sepatutnya dikenakan RM2.00 - RM3.00.
Ini adalah hasil semakan Kad Prabayar Touch & Go aku. Ada tertera GST sebanyak 2 kali dikenakan. 1 GST untuk Parking dan 1 GST untuk Surcaj tambahan (mungkin caj selepas 1 Jam pertama).

Adakah bayaran secara tunai @ bayaran menggunakan kad Prabayar Touch & Go lebih berbaloi?

Jumlah dikenakan adalah RM2.22. InsyaAllah lepas ni aku update semula untuk memahami urus tadbir Sistem Pengurusan Parkir ni. 

Moga Tahun 2016, kita lebih telus memahami pergerakan setiap sen duit gaji kita.

**Kemaskini 29 JANUARI 2016 : Semalam aku parkir guna Tunai dalam tempoh 2 Jam 28 Minit hanya dikenakan caj TUNAI RM2.00 sahaja (Hari Khamis).

Hari sebelumnya guna Tounch & Go dicaj RM2.22 dalam tempoh 25 minit (T&G tiada resit untuk tengok masa parkir- Hari Rabu) .

Kadar Normal 1 Jam Pertama dikenakan RM2.00 dan setiap Jam berikutnya dicaj RM1.00, jadi kesimpulannya gunakan TUNAI lebih menjimatkan dan tiada unsur caj tersembunyi apabila anda parkir kenderaan di kompleks membeli-belah.

Servis T&G dikenakan surcaj tambahan dan GST tambahan berjumlah RM0.22.



Share:

0 comments:

Post a Comment

Recent Posts

BTemplates.com

Powered by Blogger.

Featured Post

BAGAIMANA BERURUSAN CIRI-CIRI KESELAMATAN GITULAH

PELAWAT

Search This Blog

ARCHIVE

My Blog List

KOMEN KOMEN KOMEN BILA-BILA MASA SAHAJA

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pages

Popular Posts

Popular Posts

Blog Archive