Kedai Buku Online

Wednesday, January 13

KERJA SUKARELAWAN

Aku nak bercerita sikit tentang kebaikan menderma darah ni.

Banyak kebaikan dan aku pun pernah mendapat 3 DOS Vaksin Hepatitis B secara percuma. Bayangkan 1 Dos suntikan Vaksin ini berharga RM150.00 x 3 Dos dah RM450.00 tu.

Vaksin Hepatitis ni diambil pada atau tempoh kiraan  bulan 1, bulan 3 dan bulan 6, barulah lengkap imunisasi penuh.

Pada 2010, aku terlibat NGO dan pernah juga buat ujian darah. Sebab NGO kan, semua free. Semua Ujian aku buat dari HIV, Gonorhhea, Syphilis dan lain-lain lagipun Doktor tu cakap buat je semua test. Semasa membaca laporan tulah aku dapat lihat termasuklah hasil Vaksin Hepatitis B ni juga dikesan walaupun dapat vaksin 10 tahun dahulu - Tahun 2000.

10 Tahun selepasnya dibuat ujian, vaksin Hepatitis B aku masih aktif,  Ada juga Vaksin yang tidak berfungsi selepas tahun pertama. Maksudnya jika ambil suntikan vaksin, adakah kita imun dalam tempoh tertentu sahaja. Ya, seperti peniaga makanan, mereka yang menunaikan haji dan individu yang berkunjung ke negara yang dikhuatiri berlaku wabak selsema.

Ada jurnal yang aku baca, jika korang alergi pada nyamuk dan serangga. Sepatutnya memang kena upkan sikit profil kandungan komponen dalam darah (kena buat ujian makmal kandungan darah dulu). Ada ubatan seperti pil (di negara Eropah) yang perlu di ambil dalam tempoh tertentu bagi membendung kes alergik. Contohnya entri ini

Balik semula kerja sukarelawan kan ;

3 Tahun lepas selepas terlibat dengan ini, aku ada juga niat nak join NGO Persatuan Orang Buta tapi sebab komitmen keluarga, tak dapatlah join sukarelawan. Bayangkan masa tu aku dah sukat laluan dari rumah, naik train apa, berhenti mana dari rumah ke Persatuan Buta ni.



Tahun lepas dan tahun sebelumnya, hmmmm ingat nak join pula Jabatan Pertahanan Awam Presint 15 pun terbantut. JPAM ni dapat elaun dan latihan semasa bekerja kita diberi cuti, pakaian seragam dan ada elaun macam2. Lagi pun bertambah ilmu dan dapat juga bersenam kan. 

Kalau kira2 elaun tu masyuk juga. Aktiviti macam ni memang menambahkan markah SKT tu. Kalau RELA aku kurang minat sebab kepakarannya kurang meluas sikit. Tengok pic tu, perhh segak kan (ikhsan Google). Aku pernah tolong BOMBA tarik ular sawa yang agak besar dulu, jadi aku rasa JPAM lagi banyak jumpa macam-macam ular kan hehe.

Berbalik pada Derma Darah ni, derma darah ni bukan bekam, aku rasa bekam tiada dalam sunah Rasullulah seperti yang dikatakan. Kalau sesiapa ada maklumat, boleh share. Aku pun adakalanya tidak betul, banyak yang kena belajar kan

1 Tahun kita boleh dapat derma dalam 3-4Kali je. Aku dipelawa derma Aferesis. Aferesis ni samada derma platelet atau plasma atau keduanya. Sel darah merah dikembalikan semula dalam badan, Masa derma dalam 1-2 jam tu.

Yang ni aku tak sanggup lagikan. Aku pernah bekerja di Pusat Darah Negara. Kalau kita tengok yang datang nak derma darah tu, ada yang gembira, ada yang gelisah, ada yang takut.

Derma darah ni bukan sakit mana, pengalaman aku paling sakit adalah program yang dianjurkan Hospital Swasta, dan juga staf yang baru belajar mencucuk tu memang sakit juga lah. Sejak tu aku hanya minat program derma darah yang dianjurkan Hospital Kerajaan atau PDN sahaja.

Kalau sekarang aku dah menderma darah kali ke-47, akhir tahun InsyaAllah dapatlah 50-51kali kan. Derma darah sangat bagus, sebab tu ramai kaum lain menderma. 

Ok, anda bila lagi?



Share:

0 comments:

Post a Comment

Recent Posts

BTemplates.com

Powered by Blogger.

Featured Post

BAGAIMANA BERURUSAN CIRI-CIRI KESELAMATAN GITULAH

PELAWAT

Search This Blog

ARCHIVE

My Blog List

KOMEN KOMEN KOMEN BILA-BILA MASA SAHAJA

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pages

Popular Posts

Popular Posts

Blog Archive