Kedai Buku Online

Monday, January 4

KAD WATSONS TOUCH & GO HILANG LAH

KAD WATSONS TOUCH & GO HILANG LAH

* Tuntutan Baki Touch&Go RM20.29 - 4 Januari 2016, telah dimasukkan ke akaun pada 18 Januari 2016 (14 Hari)

Assalamualaikum WBR

Nak dijadikan cerita berkenaan Touch & Go ini adalah baru-baru ini aku balik kampung. Balik kampung gunalah kad T&G ni untuk bayar tol dan juga collect point di Watsons.

Bukan rezeki pada hari cuti umum Krismas pula, kad ini disahkan hilang dari simpanan.

Cari punya cari tak juga jumpa sehinggalah hari semalam, Ahad 3 Januari 2016 untuk sahkan betul-betul kehilangan kad Watsons.

Bagusnya, aku telah daftarkan kad Watson ni di Touch & Go. Segala butiran perjalanan semua kita boleh track 90 hari (Start Date dan End Date adalah fleksibel dan terhad 90 hari) . Ni Laman Webnya.

Cara gantian kad Watsons adalah : BUKAN GANTIAN tetapi belian baru RM18.00. Point sedia ada akan dipindahkan kepada kad baru yang didaftarkan nama kita. Belian kad seperti biasa di Watsons jugalah. Watsons hanya boleh topup kad T&G Watsons sahaja kecuali TESCO boleh topup mana-mana kad Touch & Go. Harga Kad Tesco 3X lebih murah dari kad T&G dot dot dot.

Aku nak promote sikit Kad TESCO Clubcard ni cuma berharga RM5.30 termasuk GST. Dapat kupon diskaun RM200.00 jika daftar sebelum atau pada 10 JAN 2016. Kad luput pun 10 Tahun. Lepas tu dijamin tiada fi semasa nak topup Touch & Go di TESCO. SEMUA kad boleh asal ada ciri-ciri Touch&Go. Tak Caya? Klik ni.

Sambung semula : Setelah dapat kad Watsons, mulalah lawat laman Touch & Go.
Jika belum daftar, kenalah daftar sebab sekarang tuntutan perjalanan melalui TOL menggunakan resit sudah tidak diterima sangat. Syarikat  kita bekerja lebih hargai penyata yang dikeluarkan Touch & Go.

Jika sudah mendaftar, hasilnya begini :
Senarai kad Touch & Go macam-macam jenis kad T&G boleh didaftarkan. Cuma Kad Maybank Zing ni aku dah lama,  tahun 2007 dulu tutup kad kredit Maybank, jadi kad zing ni tersisa la baki RM50.40. Nak tuntut kena melalui Maybank juga tapi tuntutan ini kita kena caj melebihi baki sedia ada.  Minta tolong Careline pun tak boleh. Jadi abaikan benda yang dah tentu rugi kan.

Jika guna Kad Pengenalan sebagai Touch & Go, penyata tidak dipaparkan dan baki juga tidak tepat seperti baki terkini dalam sistem. Ini hasil interbiu aku dengan Pegawai Khidmat Pelanggan Careline - boleh telefon nombor telefon di gambar kedua ni. Jadi adalah lebih baik, nak guna T&G, gunakan kad SELAIN Kad Pengenalan.

Apabila kita call Careline ni, tujuannya untuk block kad dari digunakan di TOL. Dengan berbaki RM30.89, kita berhak tuntut. Masalahnya, Baki duit semua kad-kad yang aktif TIDAK BOLEH dipindahkan antara kad kepunyaan kita. Pelik kan, duit dan kad kita tidak boleh transferable. Nampak kan kelemahan pengurusan di situ. Bila ada kelemahan, maka loop holes ni jadi keuntungan pada pihak lain.(Aku tak kata betul, tapi begitulah cara design sistem IT kan, mana-mana modul boleh adjust ikut siapa yang arahkan tak gitu)

Aku kena CAJ RM10.60 termasuk GST dan baki RM20.29 akan dimasukkan ke dalam akaun bank dalam tempoh 30 hari bekerja. Tu dia, pengubahan kaedah manual kepada sistem pun masih seboleh-boleh nak menjerat pelanggan juga. Bukan sekali dua sistem IT di Malaysia ni dicipta untuk kebaikan dan keuntungan pengguna, ada sahaja yang diragukan, caj sana, caj sini.

Tengok tu, kalau sorang pengguna, kadnya TIDAK AKTIF 2/3 keping tidak dapat dituntut, berapa banyak keuntungan kat situ kan. Akhirnya, pelanggan juga yang dikatakan cuai menjaga kad T&G. 

Tapi kalau tak cuai, mana tahu login sistem dan tengok kerugian betul juga kan.

Kesimpulannya : ...rugi rugi rugi bro...



Share:

0 comments:

Post a Comment

Recent Posts

BTemplates.com

Powered by Blogger.

Featured Post

BAGAIMANA BERURUSAN CIRI-CIRI KESELAMATAN GITULAH

PELAWAT

Search This Blog

ARCHIVE

My Blog List

KOMEN KOMEN KOMEN BILA-BILA MASA SAHAJA

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pages

Popular Posts

Popular Posts

Blog Archive