Kedai Buku Online

Friday, January 22

KELIRU


Tahun 2016 ini kita akan menyaksikan banyak orang keliru ketika membuat pilihan. Perkara keliru ini ada kalanya menghampirkan seseorang kepada situasi boleh dipandang bodoh.

Memang ekonomi semakin down sekarang, semua orang akan cuba berniaga dengan niat membantu orang lain berjimat. Sebenarnya siapa yang perlu belajar istilah jimat itu. Samada penjual atau yang membeli? Kat sini dah jumpa 1 kekeliruan.

Dulu minyak petrol naik, masa tu orang jual tong gas NGV. Tapi NGV memang menjimatkan cuma enjin agak panas dan kenderaan berbau gas. Kos RM2000-RM4000 untuk pemasangan NGV, tapi belum balik modal, minyak petrol sudah turun semula.

Bila kenaikan tarif elektrik 2 Tahun lepas, ramai pula yang datang idea keluar alatan penjimat elektrik plug in sana, plug in sini. 

Tahun ini datang sekeping kad pula, dan ditambahkan dengan elemen kekeliruan tahap gaban, ada picture viral, dikepitkan sepasang kad itu di hose nozel isian minyak di stesyen minyak ketika mengisi minyak. Ni pun kategori keliru dan juga boleh menjemput orang lain kepada kekeliruan.

Kenaikan tarif elektrik pada masa itu hanya libatkan penggunaan bil setiap bulan berjumlah RM77.00 dan ke atas sahaja. Jika di bawah itu, tidak perlu risau. Kenapa perlu keluar kos untuk lindungi masalah kita sedangkan kita perlukan masa berfikir sejenak untuk mengurangkan penggunaan elektrik- ini masalah asas kita. Kes ini sama seperti jika sakit, mulalah kita panik mencari makanan tambahan beratus-ratus RM, padahal berpuasa dan mengubah tabiat pemakanan sebelumnya perlu dibuat serta-merta. Ini pun kategori keliru. Mudah percaya ada makanan/minuman boleh mengubat penyakit dengan ekspress berbanding usaha nak muhasabah diri.

Kes menurunkan berat badan berlebihan, mempunyai saman tertunggak, membeli sarapan pagi, makan tengahari, membeli kosmetik, bersegera ingin kulit putih tanpa keperluan adalah antara kes mudah membuatkan kita keliru. 

Ada juga yang membeli penapis udara di rumah sebab untuk melindungi seisi keluarga dari udara tercemar, tapi diri sendiri, malas mengemop rumah, membela kucing, merokok dan macam-macam patogen dalam rumah yang menjadi agen alahan. Buang sampah pun malas. Ok, pasang penghawa dingin yang boleh perangkap habuk pula. Air pun kena ada perangkap kuman juga.

Kekeliruan yang terancang sangat bahaya kerana memerangkap punca wang pendapatan kita. Punca-punca kekeliruan ini datang dari diri sendiri dan jika gagal mengecam penyelesaian, persekitaran hanya membantu kita meneruskan kekeliruan kita lagi.

Kita memang perlukan alatan untuk membantu kita mengurangkan kekeliruan, bukan total melepaskan kekeliruan itu pada perlunya kehadiran entiti lain. 

Jika nak kurang berat badan, rajin-rajinlah bersenam yang berkadaran. Berkadaran itu perlulah usaha yang melebihi dari apa yang kita makan. 

Mari kita bantu diri kita, dan bantu orang lain elakkan kekeliruan daripada berulang sama setiap tahun.



Share:

0 comments:

Post a Comment

Recent Posts

BTemplates.com

Powered by Blogger.

Featured Post

BAGAIMANA BERURUSAN CIRI-CIRI KESELAMATAN GITULAH

PELAWAT

Search This Blog

ARCHIVE

My Blog List

KOMEN KOMEN KOMEN BILA-BILA MASA SAHAJA

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pages

Popular Posts

Popular Posts

Blog Archive