Kedai Buku Online

Monday, September 17

UMPAN RM 112,140.00 - Pinjaman Yang Tidak Di Mohon

Seorang penjawat awam di Johor Bahru masih boleh bernafas lega apabila pinjaman peribadinya masih berada dalam akaun bank milik beliau.

Tetapi yang menghairankan adalah apabila semua maklumat peribadi beliau telah digunakan untuk memohon pinjaman sehingga diluluskan bagi melabur ke dalam pelaburan jual beli emas tanpa modal-juga tidak dipersetujui oleh beliau.

Kes beliau telah dilaporkan polis dan juga kepada Pengerusi Persatuan Pemuda dan Puteri Malaya Bersatu (Perimau) Johor. Dengan pinjaman RM 112,140.00, beliau perlu membayar melalui potongan gaji sebanyak RM1,803.00 sebulan dan telah berlarutan melebihi 7 bulan.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Komersial, Asisten Komisioner Rosman Omar menasihatkan mangsa agar tidak menggunakan sesen wang dimasukkan lelaki tidak dikenali ke dalam akaunnya kerana ia menyalahi undang-undang mengikut Seksyen 403 Kanun Keseksaan yang boleh dipenjara maksimum 5 Tahun dan Sebatan...hmm susah juga, kalau wang/aset dah jadi kes, ia tidak boleh dipindah milik atau dilakukan apa-apa transaksi  ke ASB atau apa-apa transaksi sehingga mendapat kebenaran mahkamah.
Share:

0 comments:

Post a Comment

Recent Posts

BTemplates.com

Powered by Blogger.

Featured Post

BAGAIMANA BERURUSAN CIRI-CIRI KESELAMATAN GITULAH

PELAWAT

Search This Blog

ARCHIVE

My Blog List

KOMEN KOMEN KOMEN BILA-BILA MASA SAHAJA

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pages

Popular Posts

Popular Posts

Blog Archive